3728
Sök

SÄNKNING, fördel?

2 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
#1
Övertyga mig/eller inte, med fördelen eller nackdelen att sänka bilen (SAAB 9-3, 1999, "mappad")?
Vi bortser från aspekterna, "styling".
Senast redigerat av chrizz (3 mars 2006)


Administratör
11 915 Inlägg
3 mars 2006
#2
Men herrejösses, ett frågetecken räcker väl?

Redigerar rubriken åt dig så det ser lite mer seriöst ut.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

303 Inlägg
3 mars 2006
#3
SAAB hör ju hemma i skyyyn så varför sänka??wink (all kärlek till JAS)  Meeen seriöst får du ju bättre väghållning och bättre utseende (lagom sänkt å inget härk som släpar i marken). Nackdel är ju aningen sämre komfort och att bilen blir mer stötkänslig. Men det beror väll mkt på vilka  dämpare/fjädrar man använder sej av.

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

10 287 Inlägg
3 mars 2006
#4
Lägre tyngdpunkt....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

22 Inlägg
3 mars 2006
#5
Fördel:
        -lägre tyngdpunkt, lite bättre kurvtagning om inte hjulvinkarna ändras negativt.
        -nägot bättre luftmotstånd och högre downforce då mindre luft trycks in under bilen.
Nackdelar:
        -hjulintällingar kan ändras till det negativa och påverkar däckslitage, vägegenskaper m.m
        -bilen slår i trottoarkanter,väbulor m.m och saker kan gå sönder.
         orginalhöjden brukar på de flesta bilar gå frå från det mesta och man kan ta vägbulor
         utan att vara allt för rädd.
        -större risk att hjulen skrapar mot i hjulhusen.
        -stötdämparna (om de inte byts mot "sänkdämpare") kan arbeta sämre då arbetsområdet
         för dämparen ändras.

Estetiskt kan en sänkning göra mycket på bilen beroende på bilmodell. Min r5:a kan jag aldrig tänka mig att sänka eftersom jag tycker utseendet förändras till det sämre, samt att jag är rädd om min kofångare fram.


321 Inlägg
3 mars 2006
#6
Camelion skrev:
Övertyga mig/eller inte, med fördelen eller nackdelen att sänka bilen (SAAB 9-3, 1999, "mappad")?
Vi bortser från aspekterna, "styling".

Om man bortser från tidigare talare som framhäver för resp. nackdelar så säger ja bara, sänk bilen!

Ser ju ut som en SUV annars, å det funkar inte wink...

Men ärligt, ser bättre ut + väghållningen blir bättre, saabs framvagn är inte direkt så stabil från fabrik, kan jämföras lite med en blöt tvål i en tvälkopp wink, så en lägre tyngdpunkt är aldrig fel, "svajjar" så mkt annars om man kör fort smile'

/ Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

424 Inlägg
4 mars 2006
#7
har ungefär samma fråga som camelion. Min bil (gamm toyota) är ruskigt hög och har ruskigt dålig väghållning, svajjar i högre hastigheter och i kurvor samt styr i kurvor. Det skönaste är däremot att man kan ta väggupp  väldigt bra.

Jag har tänkt kapa mina fjädrar nåt varv, kommer det att göra bilen mindre svajjig? fjädringen är i allmänhet mjuk, är ju ingen sportbil precis. Finns typ inget som kan ta i heller, för alla "orginalspoiler" har rostat bort big_smile

**// Toyota \\**

Rohdin
4 mars 2006
#8
köp ett kjolpaket istället så blir den både snygg och låg automatiskt..

424 Inlägg
4 mars 2006
#9
större och längre bilar sen väl fetare ut med sänkning, varför din r5, Mr.Pink, kanske inte passar sänkt. Det är väl mer hög och kort smile

**// Toyota \\**

1 453 Inlägg
4 mars 2006
#10
Ska du köra mycket på bana eller i höga hastigheter, runt 250-300 blås så är ju lägre/hårdare fjädrar att rekommendera, annars räcker original långt. Håller dock med om att rätt sänkning på bilen förbättrar utseendet ordentligt men ur prestandasynvinkel så...nja!


Såld på Italienare
579 Inlägg
4 mars 2006
#11
Sänkning är ett billigt sätt att få en styvare känsla över hela bilen.
Bilen har en tendens att kränga mindre, med den självklara nackdelen att du inte får samma förvarning om när det släpper... men det får man la leva med. wink
Fördelarna är alldeles för många.
Senast redigerat av Johanromeo155 (4 mars 2006)


Sök