2631
Sök

740 goes t5 frågor?

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#21
lillrackarn skrev:
sen kommer du väl att måste byta bakaxel?

för du får väl knappast regga in den med orginalaxeln?

Turbochassina är ju godkända med 238 hk så det ska man väl inte behöva. Kanske att man behöver de för att dom kanske rasar men tror inte man ska behöva de för att besikta.

http://www.402m.com/showthread.php?t=36616  han har va ja har förstått bara bytat motor och låda o reggat.
Senast redigerat av HeWeK89 (19 mars 2008)


564 Inlägg
19 mars 2008
#22
Eftersom man nyligen har gjort om reglerna har det blivit lättare att få igenom en bil med utbytt motor. Ett av kraven är dock att nya motorn skall vara original samt ha katalysator, men det är ju inga större problem för dig att ordna antar jag?
Det finns nog en hel del att läsa om dessa regler om man söker lite på olika motorforum.

Mvh Johan

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#23
groze skrev:
Eftersom man nyligen har gjort om reglerna har det blivit lättare att få igenom en bil med utbytt motor. Ett av kraven är dock att nya motorn skall vara original samt ha katalysator, men det är ju inga större problem för dig att ordna antar jag?
Det finns nog en hel del att läsa om dessa regler om man söker lite på olika motorforum.

Mvh Johan

Jo precis och som i länken ovan så verkade ju som att han har fått igenom sin hyffsat enkelt iaf de västa är väl kanske o få tag på motorspecifikations papperet som man behöver till besiktningen? Den uppfattningen har ja fått iaf men det kanske är enkelt?

Enklast är nog som sagt o få tag på en krockad 850 turbo som man tar allt man ska ha ifrån.

Mvh Johan


406 Inlägg
19 mars 2008
#24
Du kommer inte att kunna få igenom det när du har en 88b. En 88b är samma sak som en 89 och senare. Dvs mer stränga avgaskrav. På en 88a eller tidigare så har du ju väldigt sparsamma avgaskrav, på typ 3,5 i co, så då är det lugnt att regga en 740 med t5:a om du använder dig av originalkatten till den.
Stämmer att m90in passar bolt on. Däremot är det ju inte "bara" att slänga i den. Du måste ju även modda tex tråg och insug m.m
Stämmer även att karossen är godkänd upp till 238hk, så reggar man den med en vanlig t5:a skall det vara lugnt.
Behöver inte regga om som ombyggt fordon som vissa snackar om här. Endast annan motor/motoreffekt.

Mvh


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#25
Karlie skrev:
Du kommer inte att kunna få igenom det när du har en 88b. En 88b är samma sak som en 89 och senare. Dvs mer stränga avgaskrav. På en 88a eller tidigare så har du ju väldigt sparsamma avgaskrav, på typ 3,5 i co, så då är det lugnt att regga en 740 med t5:a om du använder dig av originalkatten till den.
Stämmer att m90in passar bolt on. Däremot är det ju inte "bara" att slänga i den. Du måste ju även modda tex tråg och insug m.m
Stämmer även att karossen är godkänd upp till 238hk, så reggar man den med en vanlig t5:a skall det vara lugnt.
Behöver inte regga om som ombyggt fordon som vissa snackar om här. Endast annan motor/motoreffekt.

Mvh

Hur ser man att det är en 88b? Och hur mycket svårare blir de med en 88b?

Att det kommer bli mycke o modifiera e ja medveten om. Dock tycker ja de e skoj o ägna tid i garaget så det har ja inga som helst problem med. smile

Mvh Johan


406 Inlägg
19 mars 2008
#26
HeWeK89 skrev:
Hur ser man att det är en 88b? Och hur mycket svårare blir de med en 88b?

Att det kommer bli mycke o modifiera e ja medveten om. Dock tycker ja de e skoj o ägna tid i garaget så det har ja inga som helst problem med. smile

Mvh Johan

Det skall du se genom att titta på regbevisen tex. Står väl när bilen är uttagen? En 88a är en sen 87:a eller en tidig 88:a, medan en 88b kom senare. Du ser även på tex besiktningspappren om du har de hårdare avgaskraven eller ej.

Hoppas det går väl iaf smile Kör på!


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#27
Karlie skrev:
HeWeK89 skrev:
Hur ser man att det är en 88b? Och hur mycket svårare blir de med en 88b?

Att det kommer bli mycke o modifiera e ja medveten om. Dock tycker ja de e skoj o ägna tid i garaget så det har ja inga som helst problem med. smile

Mvh Johan

Det skall du se genom att titta på regbevisen tex. Står väl när bilen är uttagen? En 88a är en sen 87:a eller en tidig 88:a, medan en 88b kom senare. Du ser även på tex besiktningspappren om du har de hårdare avgaskraven eller ej.

Hoppas det går väl iaf smile Kör på!

Hur ser man de på besiktningspapperet? har de här utanför tror ja så ja kan kolla smile


406 Inlägg
19 mars 2008
#28
Du ser det ner till vänster där du har avgasmätningarna. Gränsvärdet på Co är det inom parantes. Står det på 3,5?


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#29
Karlie skrev:
Du ser det ner till vänster där du har avgasmätningarna. Gränsvärdet på Co är det inom parantes. Står det på 3,5?

Jopp de står "CO 0.0 (3,5)"


406 Inlägg
19 mars 2008
#30
Då borde det vara en 88A. Kolla när den är uttagen i trafik bara. Står i regbeviset. Men det ser lugnt ut iaf smile


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#31
Karlie skrev:
Då borde det vara en 88A. Kolla när den är uttagen i trafik bara. Står i regbeviset. Men det ser lugnt ut iaf smile

Står på regbeviset att den togs först i bruk 1988-09-06 men den kan väl ha tatts i bryk såpass sent ändå beror ju på hur länge den har stått lr har ja fel?


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#32
dock har ju jag katt på min bil men ja vet inte de verkar ju vara nån typ av mellanting hehe

Tack för alla svar!

Mvh Johan


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 mars 2008
#33
kolvas skrev:
Varför sätta i en T5 motor?

halva soppaförbrukningen mot B230 med motronic tonguelol

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#34
torpis skrev:
kolvas skrev:
Varför sätta i en T5 motor?

halva soppaförbrukningen mot B230 med motronic tonguelol

Jo de e också en orsak smile


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#35
Jag har ju kat på min men dom mäter ju ändå inte nånting på avgaserna förutom COn och den e ju upp till 3,5 som sagt, går det ändå att regga om utan problem med t5?


Har funderingar på o få tag på en 850 turbo som sagt och sedan ta elsystem och hela instrumentbrädan o sätta i 740in? Kommer dom säga på besiktningen?

Mycke jobb men de hade vart en skoj grej behövs väl troligtvis breddas o grejer men de löser sig "Allt går om man vill!". Men om man gör detta så borde ju alla mätare funka till motorn. Bara en tanke o de hade ju vart ganska snyggt i 740in.

Mvh Johan


Robban_tic
23 mars 2008
#36
vad jag hört så är det nya regler sen nyår, allt innan 1/1 1993 får du byta motor i sålänge det är org och med katt, så ska inte vara problem att bygga 940 T5 heller sålänge du har bromsar från Turbon som sagt^^ tror faktiskt dom kräver drivlina från turbon oxå

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#37
Robban_tic skrev:
vad jag hört så är det nya regler sen nyår, allt innan 1/1 1993 får du byta motor i sålänge det är org och med katt, så ska inte vara problem att bygga 940 T5 heller sålänge du har bromsar från Turbon som sagt^^ tror faktiskt dom kräver drivlina från turbon oxå

okej där ser man någon som kan stärka detta?

Jo drivlinan ja har nu kommer nog inte o hålla om man ska köra lite hårdare men en slungdiff + turbo kardan borde ju hålla.

nån som vet om 940 bromsar passar på 740 rakt av i ok fästena asså? För 940 gl har väl samma bromsar som 740 turbo?

Mvh Johan



Sök