3514
Sök

Varför inte Jet motor i bilar?

1 231 Inlägg
17 februari 2006
#61
Founder skrev:
Det hela handlar om tillämpning men det har du nog inte lärt dig i din skola än... smile

Ok, så du tror att om man har en motor med en viss verkningsgrad, säg 30 %, och tillämpar den i t.ex. en bil, så kan man få mer än 30 % verkningsgrad?

Jag skulle tycka om att du svarade på mina argument i mitt senaste inlägg istället för att hänvisa mig till böcker, det blir på så vis en mycket intressantare diskussion wink

Mitt projekt: Evo III

1 414 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
#62
Lone Star skrev:
Founder skrev:
Det hela handlar om tillämpning men det har du nog inte lärt dig i din skola än... smile

Ok, så du tror att om man har en motor med en viss verkningsgrad, säg 30 %, och tillämpar den i t.ex. en bil, så kan man få mer än 30 % verkningsgrad?

JJag skulle tycka om att du svarade på mina argument i mitt senaste inlägg istället för att hänvisa mig till böcker, det blir på så vis en mycket intressantare diskussion wink

Jag har aldrig sagt att att motorn får en högre verkningsgrad när man sätter in den i en bil... nu har du rört till det. Jag har sagt att motorn ifrån början har en hög verkningsgrad och att man kan tillämpa den i tex en bil...


Du har ju själv citerat mig när jag påvisat att motorn har högre verkningsgrad... jag har ingen lust längre att disskutera det här mer med dig för att det inte leder någonstans. Du är fast besluten om att du har rätt och jag är fast besluten över att jag har rätt. Läs boken så kan vi disskutera mer efter det. Då kommer du att se att jag har rätt...

Eller så skickar du din e-mail till mig i ett pm så ska du få ett utdrag med grafer o allt smile
Senast redigerat av Founder (17 februari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

3 Inlägg
4 mars 2006
#63
Founder skrev:
Jag tror att vi argumenterar för att vi har olika utbildningar som säger olika saker. Det är precis som att argumentera vem som har rätt bernoulli eller newton, allt handlar om hur man pratar om saken och i vilket sammanhang... Skicka ett pm med din msn adress så addar jag dig o vi kan prata mer om det där...
Mvh Tim

Jag måste säga att jag mera tror på Christian... Jag har läst alltihopa och jag har hållit med honom hela tiden faktiskt smile

Jag tror inte alls att era utbildningar säger olika saker faktiskt.

Skulle vara jättebra om vi kunde reda ut det här big_smile
(hoppas att ni inte har gjort det på msn)

mvh Philip

294 Inlägg
4 mars 2006
#64

Toyota Mr-2 turbo-91 Se Projettråd Tryck här
Toyota Corolla-93 (vinterbilen)

Klubbmannen
4 mars 2006
#65
-Ncs- skrev:
Escort_Spoon skrev:
hehe jag hålle rpå att bygga en pul jetmotor wink kanske kan pöva att sättaden i bilen wink

Har för mej det var nåt avsnitt av typ "scraphead challenge" där dom skulle bygga en båt som skulle ta sej över vattnet då ena laget lyckades bygga en slags jetmotor, gick ju inte allt för fort men häftigt när rören blir röda, wohoo wink

En så kallad pulsjet, såg det också. Den var kass =P
Senast redigerat av Klubbmannen (4 mars 2006)

1 231 Inlägg
4 mars 2006
#66
Founder skrev:
Lone Star skrev:
Founder skrev:
Det hela handlar om tillämpning men det har du nog inte lärt dig i din skola än... smile

Ok, så du tror att om man har en motor med en viss verkningsgrad, säg 30 %, och tillämpar den i t.ex. en bil, så kan man få mer än 30 % verkningsgrad?

JJag skulle tycka om att du svarade på mina argument i mitt senaste inlägg istället för att hänvisa mig till böcker, det blir på så vis en mycket intressantare diskussion wink

Jag har aldrig sagt att att motorn får en högre verkningsgrad när man sätter in den i en bil... nu har du rört till det. Jag har sagt att motorn ifrån början har en hög verkningsgrad och att man kan tillämpa den i tex en bil...


Du har ju själv citerat mig när jag påvisat att motorn har högre verkningsgrad... jag har ingen lust längre att disskutera det här mer med dig för att det inte leder någonstans. Du är fast besluten om att du har rätt och jag är fast besluten över att jag har rätt. Läs boken så kan vi disskutera mer efter det. Då kommer du att se att jag har rätt...

Eller så skickar du din e-mail till mig i ett pm så ska du få ett utdrag med grafer o allt smile

back in swe..

Skicka gärna grafer.

Mitt projekt: Evo III

1 414 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
#67
Skicka din E-Mail till mig så ska jag reda ut det... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
#68
Läs texten... du påstod att en jet motor aldrig klarar av upp till 90% effekt, text och graf nedan visar att du har fel. Allt handlar om luftflödets hastighet. Antingen som luftflödet för ett flygplan genom luften eller luftflödet in i motorn. Till och med en turbo-shaft motor som tex sitter i Turbo-propp flygplan och helikoptrar kan ge en effekt på upp till 80%.

http://homepage.mac.com/trokka/bilder/effek-hastighet.jpg
Senast redigerat av Founder (5 mars 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
#69
tecman skrev:
dom sa det på discovery men gissar att dom gjorde som i bilsport och hissade siffrorna heldel. hmm.. om jag inte minns helt fel så använde vi en såndär bränslecell till att driva en liten elfläkt på skolan. har för mig att vi bara hade vatten som grund då.

dom som bygger saltöken bilarna då? hade inte dom utblåset mot "bakaxeln" som drev den frammåt så? då lär den ju bli mycket tystare och värmen lär ju dämpas skapligt åxå.. tänker inte att den ska driva hela bilen utan då den startar och ska driva generatorn kan man ju få dom där extra hk på bakaxeln.

(spånar bara lite. kan ju ha missuppfattat dom ofantligt. men jag har för mig att de måste ha drivningen på hjulen. och inte bara jetmotorn som flyttar luften...)

Det är allt sunda ideer du kommer med... smile dom som byggde saltöken bilarna använde sig av jetstrålen för att driva bilen framåt, det är tyvärr lite svårt  med vanliga bilar på grund av luften som vispas upp bakom bilen sad

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 231 Inlägg
5 mars 2006
#70
Founder skrev:
Skicka din E-Mail till mig så ska jag reda ut det... smile

Skickade igår..

men den är inte hemlig, christian.sterlinge@cng.se

Mitt projekt: Evo III

1 414 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
#71
Lone Star skrev:
Founder skrev:
Skicka din E-Mail till mig så ska jag reda ut det... smile

Skickade igår..

men den är inte hemlig, christian.sterlinge@cng.se

Vissa kanske inte vill publisera den, samma sak som jag mailade till dig finns här ovan...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

52 Inlägg
5 mars 2006
#72
Finns ju motorcyklar med jetmotor. Y2k är ju en sådan. 320.00 HP (233.6 kW)) @ 52000 RPM max speed 363km/h  0-200 mph(0-320km/h) på 15 sekunder!! kostar dock $150,000 vilket man tyvär inte har råd med =P

3 Inlägg
6 mars 2006
#73
Founder skrev:
Läs texten... du påstod att en jet motor aldrig klarar av upp till 90% effekt, text och graf nedan visar att du har fel. Allt handlar om luftflödets hastighet. Antingen som luftflödet för ett flygplan genom luften eller luftflödet in i motorn. Till och med en turbo-shaft motor som tex sitter i Turbo-propp flygplan och helikoptrar kan ge en effekt på upp till 80%.

Tillåt mig citera Christian här:

"Det är mycket möjligt att Propulsive Efficiency är 80-90 % men det är ganska irrelevant... Hos en bil behöver man inte räkna med några sådana förluster, så för bilar skulle samma siffra vara 100 %. För att få den totala verkningsgraden hos jetmotorn måste du ta den termiska verkningsgraden gånger den mekaniska verkningsgraden gånger propulsive efficiency, och då kan jag lova att du inte ligger särskilt högt längre."

Detta håller jag helt och hållet med om, Propulsive Efficiency kan ju inte vara den totala verkningsgraden.

mvh

Philip

1 414 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
#74
PsySine skrev:
Founder skrev:
Läs texten... du påstod att en jet motor aldrig klarar av upp till 90% effekt, text och graf nedan visar att du har fel. Allt handlar om luftflödets hastighet. Antingen som luftflödet för ett flygplan genom luften eller luftflödet in i motorn. Till och med en turbo-shaft motor som tex sitter i Turbo-propp flygplan och helikoptrar kan ge en effekt på upp till 80%.

Tillåt mig citera Christian här:

"Det är mycket möjligt att Propulsive Efficiency är 80-90 % men det är ganska irrelevant... Hos en bil behöver man inte räkna med några sådana förluster, så för bilar skulle samma siffra vara 100 %. För att få den totala verkningsgraden hos jetmotorn måste du ta den termiska verkningsgraden gånger den mekaniska verkningsgraden gånger propulsive efficiency, och då kan jag lova att du inte ligger särskilt högt längre."

Detta håller jag helt och hållet med om, Propulsive Efficiency kan ju inte vara den totala verkningsgraden.

mvh

Philip

Okej... vad är då propulsive efficiency? Framåtdrivande effekt... förhållandet mellan lufthastigheten innan och efter den går in i resp. kommer ut ur en jetmotor? Det är väl det vi är intresserade av i och med att det är den som är slutprodukten av jetmotorns arbete?

Jag lägger ner prenumerationen av den här tråden och svarar inte på fler inlägg, jag tycker att jag har sagt mitt och ni får tycka vad ni vill om det, rätt eller fel, ärligt talat så bryr jag mig inte längre då jag inte har tid för detta längre.

Tack för en intressant disskusion, det har varit lärorikt!

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök