3884
Sök

Generator fel, B20 Duett

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjena! Har en duett med B20
Hade en 35 ampere generator(original) som jag tyckte ladda så jävla dåligt. Jag har bilen avstängd, slår jag på lysena så sjunker volt pinnen lite, drar jag på fläkten samtidigt så sjunker pinnen till 10volt. Jag startar bilen och jag tycker generatorn borde ladda de, men fortfarande exakt samma sak bara att mätarn står på 12,5volt om man inte har någon el på.
Jag skaffade mig en 55 ampere generator med inbyggd ladd relä och moddade på, jag startar bilen. jag duttar på gasen o ser mätarn gå upp till ca 13-14 sen sjunker den så jag går ut o ska ta mig en titt, då har soppa slangen hoppat av blött ner allt. Jag torkar bort allt och startar upp den senare. Samma sak som med den gamla generatorn, 12,5volt. om jag drar på fläkten och lysena sjunker mätarn till ca 10 volt.
Kan soppan kortslutit jorden och tillslags kablarna till generatorn? var den gamla generatorn också trasig? Sitter någon/några kablar riktigt galet?

4 001 Inlägg
25 mars 2008
#2
kolla så att du har en riktig jord och att kabeln som ska sitta på D+ (till laddlampan) sitter som den ska och att laddlampan funkar, är det glapp där så börjar inte generatorn att ladda som den ska

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#3
kolvas skrev:
kolla så att du har en riktig jord och att kabeln som ska sitta på D+ (till laddlampan) sitter som den ska och att laddlampan funkar, är det glapp där så börjar inte generatorn att ladda som den ska

Laddlampan fungerar. Skulle det gå att dra en jord i chassit direkt från generator eller går jord kabel´n någon annanstans innan (grön kabel). Om Generatorn skulle blivit kortslutet, hur kan ja märka det på bästa sätt?

2 118 Inlägg
25 mars 2008
#4
generatorn laddar inte om den är kortsluten..

D.i.l.l.i.g.a.f

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#5
NJ_ skrev:
generatorn laddar inte om den är kortsluten..

Så långt fatta jag. Men generatorn beter sig likadant som den gamla generatorn och jag tycker att den borde ju gå upp till 14volt direkt när man drar igång. Gör iallafall det på en polares duett

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 mars 2008
#6
byt till en stötte då:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 118 Inlägg
25 mars 2008
#7
är du säker på att de är generatorn som är trasig då? kanske e nå annat

D.i.l.l.i.g.a.f

Driifter;)
1 630 Inlägg
25 mars 2008
#8
ska de inte vara så?.. laddlampan börjar ju glöda lite när man drar på fläkten och så blinkar lite i takt med vinrutetorkarna:P.. ne men vet inte va de e för fel .. hade liknande på min amazon traktor även efter att ja satte dit en renoverad 55 A

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

2 118 Inlägg
25 mars 2008
#9
kondensatorn kanske e färdig.. vet inte om den sitter fastmonterad på generatorn på din modell.. gjorde de på min 80amp till 740in.. typ en 3x1.5cm plast bricka ser den ut som på min iaf..

D.i.l.l.i.g.a.f

21 761 Inlägg
25 mars 2008
#10
Lasse_duett skrev:
Laddlampan fungerar. Skulle det gå att dra en jord i chassit direkt från generator eller går jord kabel´n någon annanstans innan (grön kabel). Om Generatorn skulle blivit kortslutet, hur kan ja märka det på bästa sätt?

Vart sitter den gröna kabeln?

Om du har modifierat till en 55A generator med inbyggt laddrelä så borde det bara finnas 2 st kablar, laddkabeln från B+ och förmagnetiseringskabeln från D+. Vad jag vet så jordar originalgeneratorns chassie i sina egna fästen på tex Amazon, borde vara samma sak på Duetten tycker jag.

Däremot på min 240-86 så sitter det en separat minuskabel från generatorchassiet till motorblocket eftersom båda fästena är upphängda i gummibussningar.

När jag kikar i elschemat till Amazon så är batterilampkabeln röd(den som går till generatorns D+), detsamma är laddkabeln från generatorns B+.

Grön kabel finns iof också, men den går från generatorns DF till laddreläts DF och tillhör alltså det gamla systemet med externt laddrelä.
Senast redigerat av Drönirettab (25 mars 2008)

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Lasse_duett skrev:
Laddlampan fungerar. Skulle det gå att dra en jord i chassit direkt från generator eller går jord kabel´n någon annanstans innan (grön kabel). Om Generatorn skulle blivit kortslutet, hur kan ja märka det på bästa sätt?

Vart sitter den gröna kabeln?

Om du har modifierat till en 55A generator med inbyggt laddrelä så borde det bara finnas 2 st kablar, laddkabeln från B+ och förmagnetiseringskabeln från D+. Vad jag vet så jordar originalgeneratorns chassie i sina egna fästen på tex Amazon, borde vara samma sak på Duetten tycker jag.

Däremot på min 240-86 så sitter det en separat minuskabel från generatorchassiet till motorblocket eftersom båda fästena är upphängda i gummibussningar.

När jag kikar i elschemat till Amazon så är batterilampkabeln röd(den som går till generatorns D+), detsamma är laddkabeln från generatorns B+.

Grön kabel finns iof också, men den går från generatorns DF till laddreläts DF och tillhör alltså det gamla systemet med externt laddrelä.

http://img340.imageshack.us/img340/9430/pict0107tb2.jpg
Så ser det ut, grov svart, sen den lilla blå är skarvad med den lilla röda kabeln till lampan på instrument panelen, också den lilla svarta är jord. Men ner till sjävla generatorn har jag 3 kablar som satt på den gamla. En tjock svart (monterad), en liten röd(monterad) och en grön/blå som jag inte vet vart den kommer ifrån eller ska. Kan vara jag som kopplat helt galet på generatorn

2 118 Inlägg
25 mars 2008
#12
på min 80amp går då den bruna från den svarta boxen till flatstiftet där den blåa sitter... dock så har jag en "pigg" extra där man sätter kablarna på...

D.i.l.l.i.g.a.f

14 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#13
Har hittat felet :DHade kopplat rätt iallafall. Tog och mätte upp tillslags kabeln från laddlampan, 5volt hmm Snodde kabeln från oljetrycket, 12volt, sen funkade det wink Den laddade innan, men inte mycket. Tack för alla bra tips iallafall! mvh johnny

21 761 Inlägg
26 mars 2008
#14
Multimetern är bilägarens bästa vän wink.

Den grön/blå kabeln, är den ihopskarvad med den lilla röda?
Om inte, vart sitter den lilla röda på generatorn?

Ser ut som att det är en del rost där laddkabeln (B+) sitter fastskruvad, det bör vara fritt från rost och ärg för att inte riskera dålig kontakt. Den där kondensatorn är jag lite osäker på, tror att den fungerar som någon sorts avstörning eller så.

14 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Multimetern är bilägarens bästa vän wink.

Den grön/blå kabeln, är den ihopskarvad med den lilla röda?
Om inte, vart sitter den lilla röda på generatorn?

Ser ut som att det är en del rost där laddkabeln (B+) sitter fastskruvad, det bör vara fritt från rost och ärg för att inte riskera dålig kontakt. Den där kondensatorn är jag lite osäker på, tror att den fungerar som någon sorts avstörning eller så.

Den grön/blå kabeln satt på laddningsrelät original, vet inte vart den går nånstans. Den lilla röda sitter på D+ på generatorn och den går till laddninglampan. En kompis till mig sa också att kondensatorn skulle funka som nå avstörning, men ska den sitta på B+ ? han hade en avskiljd "pigg" på sin generator från biltema


Sök