Tjenare!
Sökte runt lite men hittade inge bra.
Har som några vet en 244 under renovering å har kommit till de att jag tycker de börjar bli dags att byta skärmkanterna bak på båda sidor!
Men som elektriker så vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att det ska bli bäst.
Vet att det finns många 240:isar som har fått sig nya skärmkanter så nu vänder jag mig till er å frågar: HUR GJORDE NI?
Kanske ska vi samla ihop en massa info och bilder om det här så det finns en samlad tråd med massa tips osv. just så att folk kan söka efter detta och få ordentliga svar ang. just skärmkantsbyten!?
Alla tips på t.ex. val av svets, hur man ska svetsa, punkta eller helsvets. nybörjar info, för oss som inte är kung med svetsen men ändå vill ha ett bra resultat.
Alla ev. tips om vad man bör göra, vilken ordning man ska göra, ska inner eller ytterkanten dit först osv.
ska man använda all plåt som jag köpt eller bör man kapa bort lite? De yttre plåtarna va ganska rejäla och går nästan upp till listen.
Ska man helsvetsa på insidan?
Helsvetsar man på utsidan med eller punktar man bara å sen spacklar? isf, vad för spackel? Tennspackla, glasfiberspackel, finspackel, pp100 ?
Vill veta precis allt som ni kan bjussa på för jag vill att det ska blir riktigt jävla bra å inget ska synas!
Har köpt all plåt, har vinkelslipar, en billigare trådsvets(även en pinnsvets med bra drag i), svetshjälm med flytande kristaller osv. osv.
Spackel får bli senare. Kommer troligen lacka om hela bilen men inte bestämmt än.
Bilder på när ni bytte era skärmkanter är guld värda !
Tacksam för alla svar jag får!
Ev. kan ni klistra denna tråden för jag lär ju inte vara den enda med en 240 med ruttna skärmkanter bak!
Hoppas på en välfylld tråd med massa bra tips, bilder och länkar.
Mvh Magnus