2651
Sök

Hjälp! Nyligen chipat min Audi A3 1.8Tsq

16 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Hallå!

Jag chippade min A3 1.8Tsq för lite mindre än 1 vecka sedan och jag var nöjd till en början innan jag märkte att den går dåligt på b la 3:an. Jag vet inte om detta är normalt eller inte det är därför jag frågar.

När jag varvar bilen till ca: 5500 varv på 2:an och sedan växlar till 3:an så går den väldigt ryckigt. Inget tryck alls. Då den går dåligt ligger jag på ungefär 4000 varv på 3:an och det är inget som helst drag, den går ryckigt som f*n och om jag växlar rill 4:an drar den bra tills jag kommer över 4000 då går den också kasst men inte riktigt lika illa som på 3:ans växel.

Är det bara helt enkelt så att den inte pallar på dessa varvtal eller vad är fel?


Tacksam för svar!

654 Inlägg
5 februari 2008
#2
Vilket företag?

Svårt att säga vad som är det egentliga felet,kan nästan tro att den små spikar lite iom att den går ryckigt under tyngre belastning.
Om du kör rätt sakta,och har en hög växel i och ger fullt..dvs,du seg drar motorn i början innan man får upp flåset..går den ryckigt då också?
Inga felkoder på motorn heller?

16 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#3
Jag har inte testat att dra på, på en högre växel på det sättet nej men ska testa det. Inga felkoder vad jag vet. Dock så kände jag redan innan jag chipade bilen att det var dåligt drag på 3.an över 4000 varv men trodde det skulel ändras med chiptrim.

735 Inlägg
5 februari 2008
#4
Välkommen in i gänget, tyvärr är 1.8T väldigt känslig och det minsta fel gör att den går ryckigt. Det jag kan bli lite irriterad över är att vissa "seriösa" bilfirmor inte kollar upp bilen innan dom stoppar i ett chip. Är det så tydligt som du beskriver borde dom ju helt klart ha upptäckt det om dom provkört rejält. Den går inte det minsta ryckigt runt 2-3000 när turbon börjar ladda?
Det låter som luftmassemätaren är kass eftersom den går dåligt på högre varvtal. Testa att dra ur kabeln till luftmassemätaren. Ut å dra en repa, skulle tippa på att bilen går mycket bättre då! Om den gör det har du med största sannolikhet en dålig lmm, mkt vanligt på dessa bilar. Dock skulle det bästa vara att mäta upp bilen i vag-com eller liknande för att garantera att du har det felet. Innan du går å köper en lmm för en tusenlapp menar jag.
Kolla i bekantskapskretsen om det är nån som har, annars kan du ju köpa en kabel själv. http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodi … mp;cat=227 Programmet går att fixa om man letar på rätt ställe som man inte ska nämna här

Känner du att detta är överkurs för dig, åk till din chiptunare så kan dom kolla upp bilen.

3 Inlägg
5 februari 2008
#5
Hade liknande problem på min s70 då var det luftmassemätaren!

8 883 Inlägg
5 februari 2008
#6
Bara att be trimleverantören att fixa felet.
Du skriver inte vem som är leverantör, men det kan man ju nästan räkna ut själv...

Fotograf på tierpidag.se

16 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#7
Nej bilen går bra vid 2000-3000 varv. Det är runt 4000 och uppåt den rycker o tappar allt tryck på 3:an och på 4:an . Men det är ej så på 2:ans växel...där kan jag dra på upp till 6000 varv utan att den går illa.

Nej jag väljer att ej säga var jag chippade bilen än så länge.

Tack för alla svar.


Mvh

735 Inlägg
5 februari 2008
#8
Hamilton skrev:
Bara att be trimleverantören att fixa felet.
Du skriver inte vem som är leverantör, men det kan man ju nästan räkna ut själv...

Tro det eller ej, men den här gången var det inte han som slarvat. Men inte helt förvånande någon som samarbetar med honom: t.m.chiptuning har samma affärside och använder samma chip som Jörg, troligen är han också läromästare åt dessa slarvmakare...
A3Tsq_2000: NU kanske du förstår vad jag menade i ett tidigare inlägg när du ville ta reda på vilka du skulle chippa hos. Man får vad man betalar för! Hoppas det löser sig för dig ändå... Som sagt så tror jag inte felet är så avancerat, du får hoppas på tur.  Räkna med att t.m. kommer skrika: "fel på LMM!!! BYT!!!" vilket också är det troliga, men är det inte detta fel kommer du få problem. Jag har själv varit den situationen och det är inte kul
Senast redigerat av tobee (5 februari 2008)

16 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#9
tobee skrev:
Hamilton skrev:
Bara att be trimleverantören att fixa felet.
Du skriver inte vem som är leverantör, men det kan man ju nästan räkna ut själv...

Tro det eller ej, men den här gången var det inte han som slarvat. Men inte helt förvånande någon som samarbetar med honom: t.m.chiptuning har samma affärside och använder samma chip som Jörg, troligen är han också läromästare åt dessa slarvmakare...
A3Tsq_2000: NU kanske du förstår vad jag menade i ett tidigare inlägg när du ville ta reda på vilka du skulle chippa hos. Man får vad man betalar för! Hoppas det löser sig för dig ändå... Som sagt så tror jag inte felet är så avancerat, du får hoppas på tur.  Räkna med att t.m. kommer skrika: "fel på LMM!!! BYT!!!" vilket också är det troliga, men är det inte detta fel kommer du få problem. Jag har själv varit den situationen och det är inte kul

Jag har ej chip. Jag har chippat via OBD. Men skitsamma vilka det var som chippade... jag ska testa lite o se om det är lmm det är fel på i första hand och återkommer med svar om det.

Mvh

Bil och MC guru
272 Inlägg
5 februari 2008
#10
Det finns många felkällor på 1,8t som ger det felet du beskriver, ta tändspolarna, LMM osv tex. Det beror på att motor elektroniken är ganska känslig för störningar som bilen då "tolkar" på olika sätt. Alla seriösa trimmare kan tanka ner originalprogramvaran i bilen igen men eftersom du beskriver att felet fanns på bilen INNAN chiptrimningen så brukar ju inte felet "laga sig själv" om du trimmar, utan när marginalerna minskar så blir bilen ännu känsligare....tror du att du inte har nån felkod eller vet du säkert?
Det flesta "chippare" hämtar programvaran på samma ställe och använder samma instrument och på de bilar vi lagar dagligen så är det alltid fel på bilen, ej programvaran visar det sig i slutändan. Enstaka fall när chippet är bytt i boxen kan det ha blivit kalllödning eller oxid som orsakar fel men det är sällsynt....har du tillgång till elektronisk felsökning så kolla dina värden på tändspolarna vid 3000v/min. Voltantalet får ej variera för mycket utan skall ligga ganska jämt äver alla 4. Sen går det ju att se vad luftmasse mätaren ger oxå och sen får man bara jobba sig fram...men som sagt LMM och T-spolar är mycket vanligt.

Mvh/ Karlzzon
Senast redigerat av Karlzzon (5 februari 2008)

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

8 883 Inlägg
5 februari 2008
#11
A3Tsq_2000 skrev:
tobee skrev:
Hamilton skrev:
Bara att be trimleverantören att fixa felet.
Du skriver inte vem som är leverantör, men det kan man ju nästan räkna ut själv...

Tro det eller ej, men den här gången var det inte han som slarvat. Men inte helt förvånande någon som samarbetar med honom: t.m.chiptuning har samma affärside och använder samma chip som Jörg, troligen är han också läromästare åt dessa slarvmakare...
A3Tsq_2000: NU kanske du förstår vad jag menade i ett tidigare inlägg när du ville ta reda på vilka du skulle chippa hos. Man får vad man betalar för! Hoppas det löser sig för dig ändå... Som sagt så tror jag inte felet är så avancerat, du får hoppas på tur.  Räkna med att t.m. kommer skrika: "fel på LMM!!! BYT!!!" vilket också är det troliga, men är det inte detta fel kommer du få problem. Jag har själv varit den situationen och det är inte kul

Jag har ej chip. Jag har chippat via OBD. Men skitsamma vilka det var som chippade... jag ska testa lite o se om det är lmm det är fel på i första hand och återkommer med svar om det.

Mvh

OBD eller inte, felet ligger hos leverantören.

Fotograf på tierpidag.se

16 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#12
tobee skrev:
Välkommen in i gänget, tyvärr är 1.8T väldigt känslig och det minsta fel gör att den går ryckigt. Det jag kan bli lite irriterad över är att vissa "seriösa" bilfirmor inte kollar upp bilen innan dom stoppar i ett chip. Är det så tydligt som du beskriver borde dom ju helt klart ha upptäckt det om dom provkört rejält. Den går inte det minsta ryckigt runt 2-3000 när turbon börjar ladda?
Det låter som luftmassemätaren är kass eftersom den går dåligt på högre varvtal. Testa att dra ur kabeln till luftmassemätaren. Ut å dra en repa, skulle tippa på att bilen går mycket bättre då! Om den gör det har du med största sannolikhet en dålig lmm, mkt vanligt på dessa bilar. Dock skulle det bästa vara att mäta upp bilen i vag-com eller liknande för att garantera att du har det felet. Innan du går å köper en lmm för en tusenlapp menar jag.
Kolla i bekantskapskretsen om det är nån som har, annars kan du ju köpa en kabel själv. http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodi … mp;cat=227 Programmet går att fixa om man letar på rätt ställe som man inte ska nämna här

Känner du att detta är överkurs för dig, åk till din chiptunare så kan dom kolla upp bilen.

Nej den går bra vid dom varvtalen(2000-3000 varv). Har även testat att koppla ur lmm men ingen skillnad alls.


"Om du kör rätt sakta,och har en hög växel i och ger fullt..dvs,du seg drar motorn i början innan man får upp flåset..går den ryckigt då också?
Inga felkoder på motorn heller?"

Har nu testat att segdra motorn men då går det inte ryckigt nej... den e bara lite seg tills den kommer upp i varv. Inga felkoder heller.


Sen en sak till: Detta problem jag har nu har jag haft även innan chippning men det märktes inte lika tydligt då. Det var dåligt drag på 3:an och 4:an kommer jag ihåg över 4000 varv. Men som sagt det är ju mycket tydligare nu.


Mvh

945 Inlägg
5 februari 2008
#13
tror åxå att din lmm håller på att ge upp, den behöver inte alltid ge felkod heller, iaf inte enligt min polare som jobbar på vag. Han menar på at dom kan vara ganska så kluriga när dom håller på att paja, strular ett tag, sen så funkar dom ett tag.

blinka blått om du vill rejsa!

1 231 Inlägg
5 februari 2008
#14
hmmm verkar lite konstigt faktiskt , kanske ska lämna in den på nått ställe så dom kan söka igenom den , kan ju egentligen vara precis vad som helst ...
kan vara LMM som börjar ge upp , men om du har provat att koppla ur den o så men det fortfarande är samma sak så kanske det inte är det ?

för övrigt så allt detta snack om "seriösa" "oseriösa" o mindre seriösa företag som chippar o har sig ...
jag säger inte att bsr är dåligt , dom har funnits länge o kan sina grejjer , dock är dom företagen ENORMT överskattade...

VARFÖR skulle ett "mindre" företag ta sig in på den marknaden om du bara är några skojjare ... dom livnär sig ändå på det , och dom vill konkurrera , dom vill bygga upp ett bra rykte ... tror ju verkligen inte att dom går in för det för att pajja o krångla o ha sig....
samma sak med allt , kläder , chip, allt möjligt....man betalar idag väldigt mkt för märket bara....

16 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#15
TTTTT skrev:
tror åxå att din lmm håller på att ge upp, den behöver inte alltid ge felkod heller, iaf inte enligt min polare som jobbar på vag. Han menar på at dom kan vara ganska så kluriga när dom håller på att paja, strular ett tag, sen så funkar dom ett tag.

Som jag skrev så har jag kopplat ur lmm och testat utan men det var precis samma problem då tyvärr. Jag fick dock tipset av trimfirman att det kan vara slangar som e spruckna eller dumpventilen som e trasig. Vi får se jag ska dit om ett par veckor och får då hjälp med att felsöka och eventuellt byta det som är trasigt.

Mvh

62 Inlägg
1 april 2008
#16
tjenna , har typ samma problem som du , chippade min bil hos en runtresande chipfirma , jag har bytt lmm , gasspjäll ,bytt stift 3 gånger de de ungefär bränts sönder , har lagt ner väkldigt mycket tid och pengar , nu har jag äntligen fått tag på de som chippade bilen så han var här och felsökte med VAG , då visade det sig att tänd systemet på audis 1.8t är väldigt känsligt , så en tändspole hade gått , (vilket jag hade bytt tidigare) så nu var en tändspole ny och 3 gamla , värdet som ngn har skrivit ovan ska vara runt 3000 per stift , jag hade 1500 på 3 av tändspolarna och typ mellan 3000-4000 på den andra . detta gör att det hackar som satan ! , men han sa att om vi sätter i original chip så kommer det funka då det inte är lika känsligt som det är om det är chippat . och jag kunde köra bilen normalt efter detta vilken dröm ! smile tills den stendog 2 timmar efter chipbytet ,och då hade självklart chip killen åkt till en annan stad , så nu står jag utan bil med styrboxen iväg skickad till den där "s.k" firman... så gör en VAG och kolla..
Senast redigerat av siriusx (2 april 2008)

Snyggt ska det va !

346 Inlägg
1 april 2008
#17
hehe funderade på att chippa min audi 1,8t TT men efter att ha läst detta så blir man lite negativt inställt till "ingreppet" om det är så ruggigt känsligt.


301 Inlägg
1 april 2008
#18
been there done that. köp en begagnad tändspole och testa dig fram läs min gamla tråd

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
1 april 2008
#19
kolla felkoderm nolla
gör rent gasspjället med spray
kolla över stiften...prova byt tändspolarna om ngn polare har som du kan låna snabbt.
byt dumpventil återcirkl.t.ex forge
leta efter slangar dåliga slangar (olja runtom kan tyda på läcka)

lmm hade du ju redan provat plugga ur.

bygg en plugg som du sätter på innan filtret och provtryck med luft för att hitta läcka.

...trodde oxå det va dålig "chip" till min bil men hade en slang som läckte..

några tips från min sida. jag är ingen expert men det där har jag gjort med min bil. lite lär man sig av problem smile

68 Inlägg
1 april 2008
#20
Bränslefiltret som är ingensatt? Han suger lite mer än orginal.
Något tryckrör/slang som är dålig?
Tändstift?

Hade samma problem när turbon började ladda fullt. Visade sig vara en dålig tryckslang och i med nya tändstift så gick de bra

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger


Sök