4068
Sök

Trim till Saab 9-3 aero -00 verkar inte fungera korrekt. Speedparts

313 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#1
Hämtade bilen från speedparts idag, isntallerat deras steg 2 till min saab 9-3 aero -00.

Trionic Utbytesbox Chiptrim
J/R Sportluftfilter
3" Sportavgassystem halvsats

+48 hk
+97 Nm
PU.230-2


Måste säga att den låter riktigt gött nu faktiskt, å går en smula bättre, men enbart en smula. På vägen hem körde min vän hem min Bmw 530, v8 med 230 hästar. Ett 2tons chabrak som borde försvinna i backspegeln när vi rejsade. MEN ICKE! Den jäkla bilen låg jämsides med min saab, som enligt Speedparts sida skulle ha 250 iaf, å killen på speedparts sa "MINST det som står på sidan" han hade tydligen lagt på lite mer.

Låter detta troligt? Nope inte enligt mig. Hur som helst, upptäckte att laddmätaren inte laddar så som den borde gjort om den vart trimmad. laddar lika mycket som innan, max på gula sträcket men borde ju gått över till det röda? Tycker iaf det är konstigt att den ligger jämt med min bmw e34, som i sin tur låg jämt med en Saab 9-3 SE, 180 hästars, eller vad nu dom har.

Någon som vet något vad det kan vara? Ska självklart kontakta speedparts imorgon, men alltid bra att höra vad andra säger med.

Tack för hjälpen å tiden.
H

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

313 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#2
kan tillägga att den ska ladda 1.2 bar enligt killen på speedparts.

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

127 Inlägg
1 april 2008
#3
Det tar väl en stund för boxen att adapteras av bilen?

Biltokig
870 Inlägg
1 april 2008
#4
beatone skrev:
Det tar väl en stund för boxen att adapteras av bilen?

Kan ju inte vara tvungen att köra 15mil+ utan att den funkar som den ska? speedparts ska också ha testat bilen...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 april 2008
#5
beatone skrev:
Det tar väl en stund för boxen att adapteras av bilen?

Jo precis, brukar dom inte säga att det ska köras in ett tag innan allting levererar fullt ut ??

Har du kostat på dig en laddtrycksmätare och installerat den med eller sittar du bara och gissar på att laddtrycket är för lite baserat på laddtrycksmätaren i huvudinstrumentet ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

227 Inlägg
1 april 2008
#6
beatone skrev:
Det tar väl en stund för boxen att adapteras av bilen?

det där har du helt rätt i hade lite problems med chip till min saab 9000 testa o nolla boxen, sedan hittar u en svag uppförsbacke lägg i 4:an o tryck på tills det inte går längre, gör detta ett par ggr o kolla vad som händer, har du en extgern laddtrycks mätare så du kan koll aladdet eller??

313 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#7
TBOC_Razor skrev:
beatone skrev:
Det tar väl en stund för boxen att adapteras av bilen?

Jo precis, brukar dom inte säga att det ska köras in ett tag innan allting levererar fullt ut ??

Har du kostat på dig en laddtrycksmätare och installerat den med eller sittar du bara och gissar på att laddtrycket är för lite baserat på laddtrycksmätaren i huvudinstrumentet ??

Hm, dom sa att ja inte behövde köra in den, men visst, säger itne att det inte är så, men han sa ändå att man inte behövde göra de. Mysko,

visar inte orginalmätaren rätt eller? laddmättaren asså?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

227 Inlägg
1 april 2008
#8
köp en lite dyrare graderad mätare så e det lättare o se exakt ladd! börja med det iaf!

313 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#9
zero2000 skrev:
köp en lite dyrare graderad mätare så e det lättare o se exakt ladd! börja med det iaf!

Exakt ladd behöver ja inte veta, å någon extern mätare hade ja inte heller velat ha sittandes i någon a-stolpe elelr så, stilrent ska de vara, näst intill virgin, men förstår helt din tanke :smile

Men mysko ändå att den ligger jämt med min bmw, något måste ju helt enkelt vara fel, den slutsatsen kan vi väl dra?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

X-L-R-8
1 april 2008
#10
När jag chippade min Og 900:a så Skulle man accelerera på 4:ans växel mellan 2000-4000Rpm 4 Ggr för att "köra-in" Boxen.. vet inte om det är så på den här modellen dock..

Biltokig
870 Inlägg
1 april 2008
#11
X-L-R-8 skrev:
När jag chippade min Og 900:a så Skulle man accelerera på 4:ans växel mellan 2000-4000Rpm 4 Ggr för att "köra-in" Boxen.. vet inte om det är så på den här modellen dock..

Ska man motorbromsa tillbaka till 2000rpm igen eller kan man bara bromsa in direkt och köra igen?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

2 164 Inlägg
1 april 2008
#12
mrdanjel skrev:
visar inte orginalmätaren rätt eller? laddmättaren asså?

De är en luftmasse mätare som går att programera.
Har inget med laddtrycket att göra!

T7 motorerna behöver oftast längre tid innan trimmet är fullt anpassat!

MVH

F


313 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#13
Fredrik-79 skrev:
mrdanjel skrev:
visar inte orginalmätaren rätt eller? laddmättaren asså?

De är en luftmasse mätare som går att programera.
Har inget med laddtrycket att göra!

T7 motorerna behöver oftast längre tid innan trimmet är fullt anpassat!

MVH

F

okej att en motor består av massa elektronik å skit idag, men inte ska väl motorn bli vän med chipet? Chipet ger la massa data som motorn ska följa, eller ska den tänka "hm, nja ja kör orginal lite till, de här nymodigheterna är inget för mig, inte än". Den borde väl få direkta anvisnignar om hur den ska fungera?

Jag kan inte mycket om bilar å chip å allt sånt, men de låter otroligt dumt att den ska vänja sig me de nya värdena. Det är väl en ersättningsbox man sätter i, den borde ju ersätta alla gamla värden, så då ska ju inte motorn ha nogot att jämföra med å därför biorde den gå som ett skållat råtta direkt tycker jag, önskar iaf _smile

Godnatt

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 april 2008
#14
mrdanjel skrev:
Fredrik-79 skrev:
mrdanjel skrev:
visar inte orginalmätaren rätt eller? laddmättaren asså?

De är en luftmasse mätare som går att programera.
Har inget med laddtrycket att göra!

T7 motorerna behöver oftast längre tid innan trimmet är fullt anpassat!

MVH

F

okej att en motor består av massa elektronik å skit idag, men inte ska väl motorn bli vän med chipet? Chipet ger la massa data som motorn ska följa, eller ska den tänka "hm, nja ja kör orginal lite till, de här nymodigheterna är inget för mig, inte än". Den borde väl få direkta anvisnignar om hur den ska fungera?

Jag kan inte mycket om bilar å chip å allt sånt, men de låter otroligt dumt att den ska vänja sig me de nya värdena. Det är väl en ersättningsbox man sätter i, den borde ju ersätta alla gamla värden, så då ska ju inte motorn ha nogot att jämföra med å därför biorde den gå som ett skållat råtta direkt tycker jag, önskar iaf _smile

Godnatt

Alla motorer är ju unika och därför kan jag tänka mig att alla "värden" i boxen har lite olika marginaler som justeras under inkörningsperioden så att man får fram det mest optimala för just *din* bil.

Det är bara att leva med tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 710 Inlägg
2 april 2008
#15
Att "köra in" programvaran kallas för att adaptera.
Detta måste göras när bilen vart strömlös eller om boxen vart bortmonterad.
En icke adapterad bil kan bete sig lite skumt såsom märklig prestanda, dålig tomgång mm.
Adaptionen sker automatiskt när man kör men man kan oxo "skynda på den" t.ex genom att köra som någon inna beskrev, full gas och svepa genom varvtalet gärna i svagt uppförslut på 3:an eller 4:an.

MEN......detta tycker jag SP borde ha gjort när de installerade prylarna för jag antar (?) att de provkört bilen efter för att kolla om den funkade riktigt.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
2 april 2008
#16
mrdanjel skrev:
Fredrik-79 skrev:
mrdanjel skrev:
visar inte orginalmätaren rätt eller? laddmättaren asså?

De är en luftmasse mätare som går att programera.
Har inget med laddtrycket att göra!

T7 motorerna behöver oftast längre tid innan trimmet är fullt anpassat!

MVH

F

okej att en motor består av massa elektronik å skit idag, men inte ska väl motorn bli vän med chipet? Chipet ger la massa data som motorn ska följa, eller ska den tänka "hm, nja ja kör orginal lite till, de här nymodigheterna är inget för mig, inte än". Den borde väl få direkta anvisnignar om hur den ska fungera?

Jag kan inte mycket om bilar å chip å allt sånt, men de låter otroligt dumt att den ska vänja sig me de nya värdena. Det är väl en ersättningsbox man sätter i, den borde ju ersätta alla gamla värden, så då ska ju inte motorn ha nogot att jämföra med å därför biorde den gå som ett skållat råtta direkt tycker jag, önskar iaf _smile

Godnatt

Trionic 7 är så avancerat att de inte är bara att adaptera alla gånger.
Vissa trim leverantörers trim tar lite längre tid innan bilen har anpassat sig till och därför kan de bli att de tar längre tid än man vill.
Att nollställa boxen och sen köra är ett bra sätt att få de gå fortare.
Sen är de även så att trionic 7 en massa parametrar som ska funka så att tanka 98 är också en fördel om du bara har nu. Underlättar med för trimmet att komma igång fullt ut.

MVH

F


Ahlsen
2 april 2008
#17
kan inget om just saab trim men 98 är väl mer lr mindre ett tvång efter man har chipat den lr helst en tank innan också

Biltokig
870 Inlägg
2 april 2008
#18
Jag får väl svara åt daniel då tongue

1. Speedparts tyckte att bilen gick Jättebra nu, och säkert hade MINST den utlovade effekten - så de måste ju ha provkört den. Org laddtrycksmätaren visar dock samma som standard. Och bilen går inte som om den hade 260 mot tidigare 205hk...
2. Dom förklarade att om bilen körts lugnt en längre period eller stått över vintern ex. så skulle den gå tillbaka till org. laddtryck och då skulle man köra 2-4000rpm på 4ans växel i lättare uppförslut ett par ggr.
3. Bilen har går på 99okt och gjorde innan trim med så det borde inte ställa till det.
4. Han på speedparts sa inget om att den skulle "köras in" utan "det är bara ut att gasa, akta så du inte åker dit för fortkörning bara" var hans ståndpunkt tongue
5. Han varnade för att nån vakuumslang kunde hoppa lös då de brukade bli torra och sitta dåligt... en snabb titt under

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

60 Inlägg
2 april 2008
#19
zero2000 skrev:
beatone skrev:
Det tar väl en stund för boxen att adapteras av bilen?

det där har du helt rätt i hade lite problems med chip till min saab 9000 testa o nolla boxen, sedan hittar u en svag uppförsbacke lägg i 4:an o tryck på tills det inte går längre, gör detta ett par ggr o kolla vad som händer, har du en extgern laddtrycks mätare så du kan koll aladdet eller??

Detta sa dem att man skulle göra på SQR


313 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#20
tack patrick för "mina" svar:Dbig_smile slappaj ascvara:P får väl testa de med backen då, låter väl vättigt, tacka lla:)

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig


Sök