3483
Sök

Trim till wankelmotor?

46 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
#1
Hallå.
Jag är något av en nybörjare på trim och andra motoregenskaper.

Min fråga är: finns det någon typ utav trim till wankelmotorn? Eller något annat som får upp hästkrafterna ytterligare?

Jag funderar på att köpa en Mazda RX-8, därav min fråga. Det vore kul att kuna pressa ur mer än 231 hp.
Senast redigerat av Daniel88 (18 juni 2007)


Maizer
18 juni 2007
#2
Byta från en 740 till rx8? Det var inte illa! big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
18 juni 2007
#3
Inte så haj på wankelmotorn, men dom brukar ha fasta ventiler som på en tvåtaktare, så kag antar att du får köra på tvåtaktsprincipen, med att fila och pula.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

46 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
#4
Maizer skrev:
Byta från en 740 till rx8? Det var inte illa! big_smile

Man kan väl drömma i allafall smile

Nej, men det blir i framtiden någon gång. jag ska nog köpa en 940 turbo därimellan, om det inte dyker upp ett jätte erbjudande cool


10 287 Inlägg
18 juni 2007
#5
Tips.

Sök på www.google.se

Skriv "lasse wankel" och kolla.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

80 Inlägg
21 juni 2007
#6
.....de bästa man kan göra för en Wankel e att släppa lös den som en fågel......låt den andas fritt!! Med andra ord skicka på grövre rör från motorn...å nå 3" räcker inte om du inte vill ha många vill säga!!!
På Farsans gamla rx7a så var de 3" från vardera utgång som gick över i nått som liknade 5"!!! Den va de då väldigt mycke bättre drag i än hans grannes som hade nå fjuttigt orginal!!!
Tippar på att de gav ca 70-80 kusar!!

Tänk bara på att de e värmen som pajar motorerna!!!!
Senast redigerat av Jetman (21 juni 2007)

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

Bilmekaniker
274 Inlägg
21 juni 2007
#7
kolla på rotary performence

http://www.rotaryperformance.se


wankelmotorena är sjukt roliga när man förstår dom osv.. satsa på det
Senast redigerat av Fredrik89 (21 juni 2007)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

4 571 Inlägg
21 juni 2007
#8
Som sagt andningsvägarna är det första man skall kika på.

Bara ett cold air intake samt ordentligt tilltaget avgassystem med downpipe kan göra underverk.
Tänk på att skaffa boostcontroller innan, för byter man downpipe + katt på en rx7 så brukar laddtrycket skena

Efter det så är det soppapump samt intercooler uppgradering som gäller.


97 Inlägg
27 augusti 2007
#9
fortsätt gärna fylla på med tips o trix i denna tråd ! vora bra för mig med ! smile

live your life as if everyday's gon be your last!!

2 164 Inlägg
27 augusti 2007
#10
Finns ett företag här i Örebro som håller på mycket med vankel motorer.
kan höra mig för om deras hemsida eller nummer så ska jag skriva här om jag har fått de.

MVH

F


2 164 Inlägg
27 augusti 2007
#11
Här är ett bra företag som trimmar vankel motorer.

http://www.g-r.se/

MVH

F


30 mars 2008
#12
Du får gärna maila mig eller ringa om du har frågor om vad och hur man kan göra om man vill ha lite mer klös i en wankel.
Surfa in på min sida www.rotaryperformance.se så hittar du mail adress och telefon nummer under kontakt.

/Mvh Jörgen Blennow
www.RotaryPerformance.se
Senast redigerat av Rotary_Performance (30 mars 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
#13
Mumma, Wankel som låter såååå gott....  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

30 mars 2008
#14
Fredrik-79 skrev:
Här är ett bra företag som trimmar vankel motorer.

http://www.g-r.se/

MVH

F

Gabi är en bekant till mig som är duktig på att mappa wanklarna men trimma överlåter han åt mig tongue

Evolution Garage
1 299 Inlägg
30 mars 2008
#15
Någon som har lust att berätta lite mer om underhåll och driftsäkerhet? Har hört lite olika om packningar m.m...

Sky´s the limit...

80 Inlägg
4 april 2008
#16
Rushman skrev:
Någon som har lust att berätta lite mer om underhåll och driftsäkerhet? Har hört lite olika om packningar m.m...

Enligt va jag har förstått så är de tätningarna på "hörnen" på rotorn som inte vill vara med så länge...iaf på de tidigare motorerna. Senare så har dessa tillverkats i keramik/komposit å klarar av mer värme/belastning.
Värmen är den stora "boven" i alla motorer...men Wankel är nog de som går varmast i "kolven" då de inte verkar finnas nån kylning...har ja fatta fel!?!?!
Hör hört storys om Wankel-bilar som lämnat brännmärken i gräsmattor å liknande....så helt klart går dom varmare än en ordinarie 4-taktare.

Om inte varmare i motorn...så iaf blir då däcken mer "Hotade"..kika här:http://www.youtube.com/watch?v=asPWO6j5ohU

Tycker att de ser ut som om han bara gasar i början(ingen koppling alltså) å ändå släpper de!!!!

Kul Kul big_smile

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!


Sök