3687
Sök

Vevstakar till 850

143 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Vet att frågan har varit uppe vilka stakar som är bäst i förhållande till pris o kvalité.
Sitter o letar runt efter stakar till 850n, eftersom jag ändå ska isär med alltihopa (dåliga packningar o ventiltätningar) tänkte jag montera nya H-profil. Blir att trimma i flera steg, eftersom plånboken kommer gnälla ganska rejält, sambon med säkert..

Är väl tre firmor som jag har kollat på va dom har för grejer.

LGSpeed, Motornord och SPM. Vilken ska man välja? Och hur mycket skiljer priset på "färdig produkt"? Alltså efter att man har viktmatchat stakarna mm. Verdistakarna är ju tydligen redan det men är å andra sidan dyrare. Målet (när jag är klar) kommer ligga runt 320-350 hk.

Har tänkt att börja med att köpa H-profilstakar, fräsa vevhusvent, polera o mäta upp vevaxeln, toppdecka blocket, planfräsa toppen o porta. Nåt mer jag borde tänka på? Vill inte plocka ner hela motorn nästa gång igen, blir nog till hösten/vintern som jag köper större turbo IC o bygger vidare.

Nån som har nåt tips/förslag?


2 911 Inlägg
7 april 2008
#2
LGSpeed eller Motornord.

Motivera gärna varför du ska toppdecka blocket...

143 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#3
Samma kvalité på LGSpeed o Motornord? Varför inte SPM stakarna?

Varför inte? Har ändå plockat isär alltihopa och vill att allt är schysst när man sätter ihop det.


2 911 Inlägg
7 april 2008
#4
För att jag har erfarenhet av LGSpeeds stakar, och Motornord är bara nå 100m bort på gatan så även de har man provat smile
SPM har jag inte provat, därför säger jag inget om de.

Det jag menar är att du inte ska kasta pengar på att göra saker du har läst på forum att du "bör" göra, utan bedöma det som ska göras på din motor efter vad du har för planer och plånbok, samt såklart hur skicket är på motorn.

320hk plockar du ut med större snurra och andra vevstakar, möjligen lite fippel på spridare/bränsletryck.

Det du skrev är snarare en 500hk-förberedelse wink
Lämna in block och topp på en motorrenoveringsfirma och be dom mäta, ge förslag på planing, toppdeck o.s.v. så kommer dom (om dom är seriösa) tala om vad du behöver och inte baserat på vad dom ser framför sig.

143 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#5
Jo, 500hk är ju en dröm, änsålänge... De ja menar är att jag kommer inte kunna nå upp till 500 det här året, kanske nästa höst. Men nu när allt kommer bli nerplockat så tänkte jag "förbereda" så mkt som möjligt, de flesta enklare motorarbetena kommer en firma i närheten hjälpa mig med. Motorrenoveringsfirma låter redan det dyrt, även fast jag skulle vilja det så kommer nog det inte få plats i min budget, förutom poleringen o uppmätningen av vevaxeln. Så vevhusventilationen, toppdeck o planingen är sånt som jag kommer ganska lindrigt undan med. Toppen lär jag nog lämna in på firma. Får se hur jag gör med den.. Går ju att ta det senare. Portningen alltså.

Får se hur skicket är på motorn när jag plockar ner den, kommer göra det om ca 1-2 veckor.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 april 2008
#6
Vad jag har hört så är både SPM, LG mm. kinaskräp, visst det funkar efter en ordentlig balansering, men det är också ett måste...


8 252 Inlägg
7 april 2008
#7
Xoff skrev:
Vad jag har hört så är både SPM, LG mm. kinaskräp, visst det funkar efter en ordentlig balansering, men det är också ett måste...

De funkar klockrent, trots att de komemr från Kina. Har kört med såna utan problem, och ingen av alla i bekantskapskretsen som kör med SPM-stakar har haft nå bymmer heller. Måste balancera? Nej. Det går så bra ändå.


Reparatör
630 Inlägg
7 april 2008
#8
Xoff skrev:
Vad jag har hört så är både SPM, LG mm. kinaskräp, visst det funkar efter en ordentlig balansering, men det är också ett måste...

Jag byggde en underdel till Öhman242
  här på garaget . En volvo röd 4a på 700 hkr . Med stakar från SPM . Va hur fina som helst när jag mätte dom på jobbets mätmaskin . Funkade första säsongen och nu har jag haft isär motorn å dom e lika bra ännu .

http://www.garaget.org/?car=39026&image=487942



Sök