V40 är en sportkombi som har bra drag i motorn, men lite svårt att få ner effekten i backen
96-99 så var det fas 1
00 fas 1,5
01- 04 fas 2
Har själv en fas 1,5 2,0 T som andra bil , samma kaross som fas 1 men mycket delar från fas 2
(bl.a hjulupphängningen) och sedan skall motorn tydligen vara trimvänlig.
Bsr steg 2 med chip och avgas har letat sig in med 200+ hästar och bättre bensinförbrukning som följd.
Ett fjäderbensstag blev ett måste då bilen ålade sig över hela vägen vid gaspådrag.
Även sportdämpare och sänkfjädrar gör nu att körglädjen har blivit mycket högre
Men kör man lugnt blandad körning så ligger den på ca 0,85 och lite lägre på landsväg
Kolla rost vid tanklocket, backluckan och plåten mellan bakhjulet och bakdörren.
Tyvärr brukar reflexrampen på fas 1 modellerna spricka,, men det kan hittas på skroten
En full servicebok hos leg. volvo meck är ett plus då det gjordes en hel del "kampanjer" (tillrättning av fel) på denna modell under åren.
Ett vanligt fel brukar vara att "kycklingbenen" vid främre krängningshämmaren (hjulupphängningen) är slut och då kan man säga att vägkänslan blir en aning diffus
På min så bytes soppapumpen ganska omgående då den tjöt... men fick en från en v70R istället så jag klagar inte
Måste säga att för pengarna så får man mycket bil som förvånar (och lämnar) många vid rödlyserna
Föredrar själv bilarna med mörk inredning/halvskinn eller helskinn, har du tur så kan du hitta en som är ganska full laddad med tillbehör till en resonabel penning
Ett tips är att byta vindrute spolarmunstyckerna till en från 03-04,, stor skillnad och kostar bara 39 kr hos bilia.
Lycka till