Tips vid köp av v40

Elbrink
6 april 2008 · 20 Inlägg

Har planerat att köpa en volvo V40 och då troligtvis 2,0t.
Vad har ni för tips? Är det ett bra köp? Vad ska man tänka på?
Hur är den att chiptrimma? Besninförbrukning? Fel och brister?

Tacksam för svar!

/Håkan

BlacKnBluE
6 april 2008 · 73 Inlägg

V40 är en sportkombi som har bra drag i motorn, men lite svårt att få ner effekten i backen tongue

96-99 så var det fas 1
00 fas 1,5
01- 04 fas 2

Har själv en fas 1,5 2,0 T som andra bil , samma kaross som fas 1 men mycket delar från fas 2
(bl.a hjulupphängningen) och sedan skall motorn tydligen vara trimvänlig.

Bsr steg 2 med chip och avgas har letat sig in med 200+ hästar och bättre bensinförbrukning som följd.
Ett fjäderbensstag blev ett måste då bilen ålade sig över hela vägen vid gaspådrag.

Även sportdämpare och sänkfjädrar gör nu att körglädjen har blivit mycket högre lol
Men kör man lugnt blandad körning så ligger den på ca 0,85 och lite lägre på landsväg

Kolla rost vid tanklocket, backluckan och plåten mellan bakhjulet och bakdörren.
Tyvärr brukar reflexrampen på fas 1 modellerna spricka,, men det kan hittas på skroten

En full servicebok hos leg. volvo meck är ett plus då det gjordes en hel del "kampanjer" (tillrättning av fel) på denna modell under åren.

Ett vanligt fel brukar vara att "kycklingbenen" vid främre krängningshämmaren (hjulupphängningen) är slut och då kan man säga att vägkänslan blir en aning diffus hmm

På min så bytes soppapumpen ganska omgående då den tjöt... men fick en från en v70R istället så jag klagar inte

Måste säga att för pengarna så får man mycket bil som förvånar (och lämnar) många vid rödlyserna cool
Föredrar själv bilarna med mörk inredning/halvskinn eller helskinn, har du tur så kan du hitta en som är ganska full laddad med tillbehör till en resonabel penning

Ett tips är att byta vindrute spolarmunstyckerna till en från 03-04,, stor skillnad och kostar bara 39 kr hos bilia.

Lycka till

Ju äldre man blir, desto bättre blir leksakerna
"How does your wife know that you have turned gay? You just bought a Prius!"
-S40- Livsnjutare
6 april 2008 · 403 Inlägg

köp en t4 00a och trimma . den håller bäst för 300hk+

Gta Iv 31april
Rubbster Rekondare
6 april 2008 · 236 Inlägg

Bra köp! Jag klagar inte wink

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
X40Mackan
6 april 2008 · 265 Inlägg

00 ska du satsa på..! kör 470 hk på 00ans motor det är den moton som tål mäst. vill du ha fas 2 för att den är lite snyggare så är det bara att bygga om den till fas2 smile men om du ska köpa så köp 00 (om du ska trimma lite då) anars så kan du köpa vilken som big_smile  ps alla x40 turbo modeller från 98 har kass styrbox så köp aldrig 98an som jag!  fick köpa ny uppgraderad box för typ 8 papp  98/00 har stort set samma motor (toppen) och annan vevhus fräsning /// MACKAN

nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
R_fused There is no replacement for displacement
7 april 2008 · 630 Inlägg

Trevliga bilar, men köp en t4 istället om du gillar att gasa lite, ångrar att jag inte gjorde det

Andreas_o_r
7 april 2008 · 229 Inlägg

Som alla föregående talare skrivit, satsa på en T4:a istället. Annars kommer du ångra dig, skiljer inte så mkt på dom (i pris alltså)

Senast redigerat av Andreas_o_r (7 april 2008)

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--
Kia Picanto "Special Edition II" (2015)
Volvo V70 2,5 FT "Polestar" (2009)
-S40- Livsnjutare
7 april 2008 · 403 Inlägg

du får ju billigare skatt o försäkring med en 2.0t .. och dom är billigare vid inköpet. byta turbo kan du göra för en billig peng. du tjänar in på en 2.0t penga mässigt.. men som som sagt, t4 00 ska hålla för väldigt hårda tag, men där e frågan om du e beredd o gå så långt

Gta Iv 31april
Muttley
8 april 2008 ·

Andreas_o_r skrev:
Som alla föregående talare skrivit, satsa på en T4:a istället. Annars kommer du ångra dig, skiljer inte så mkt på dom (i pris alltså)

jo väldig skillnad i pris med försäkringen, skulle jag valt en t4 istället hade jag fått betala mer ände dubbla om jag inte kommer ihåg fel, de var de dubbla i allafall.

R_fused There is no replacement for displacement
8 april 2008 · 630 Inlägg

Konstigt, när jag köpte min skillde de inte så mycket i försäkring, visst kan man byta turbo till den som sitter på t4an, jag har gjort det. Men 2,0T har även en klenare koppling som man bör räkna med att byta om man skaffar steg 4. Min har inte gett upp än men den lär göra det till sommarn...
En fördel kan väl kanske vara att t4or nog är lite hårdare körda..

Stjernfelt Volvo performance for life !
8 april 2008 · 183 Inlägg

löp n T4 istället skliljer som sagt inte på mycket i skatt och försäkring och du får en klart rappare bil. 00an hade jag kört på. 98or har jag ägt 2st.. båda med kass styrbox! 99an jag hade var kanon.. men toppen bör bytas om du ska trimma 300+ på dem och det slipper du på 00an! en V/S40 T4 är mycket bil för pengarna!

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
-S40- Livsnjutare
8 april 2008 · 403 Inlägg

fan va folk ska härma allt man skriver. många som vill känna sig duktiga har man förstått

Gta Iv 31april
Xuri One Man Clan
8 april 2008 · 4 287 Inlägg

ska du köpa en x40 ...kolla över bromsrören+bränslerören som går från motor till bakhjule/tanken...och då menar jag börja titta där fra och gå sakta bakåt...vanligt fel att man får byta dom..kolla även efter rost i skrämar osv....rost runt grillen också för den delen

annars går dom rätt bra och dricker rätt lite soppa

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Rubbster Rekondare
9 april 2008 · 236 Inlägg

Kan tillägga det oxå att motorn i T4:an e för "stor" för karossen. Bilen vill liksom dra kors å tvärs över vägen då man dra på. Så man får vara stadig med handen på ratten smile

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
krYp^ Volvo-driver
9 april 2008 · 91 Inlägg

Kan skarpt rekommendera en volvo V40! Är fullt nöjd med min. Har inte haft några problem alls! Den rullar på och dricker endast när man gasar. Anstränger man sig kan jag få den att dra under 0.7 (enligt färddatorn) Men det blir lätt att man trycker på pellen lite extra spec. under sommartid. smile Men absolut är en v40 att rekommendera. Skulle föredra en 01< , pga att de flesta barnsjukdomar är fixade samt lite andra fördelar.

GL HF!

Volvo till folket!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang