3747
Sök

blir man skitig av aluminiumrattar?

782 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Har tänkt att köpa en billet ratt från usa som är gjord i aluminium och sedan blankpolerad och vad jag kommer ihåg av aluminium är att man blir skitig så fort man kommer i närheten av det.
Har haft rattar som man blir skitig på brallerna så fort man stöter emot ratten och det är riktigt jobbigt så jag skulle vilja veta om man blir skitig av blankpolerade aluminium rattar?

här är länken till ratten: http://www.billetspecialties.com/item.a … amp;rdir=1

1 200 Inlägg
9 april 2008
Om inte annat får du gräsligt ont i huvudet om du krockar wink

Grejen med blankpolerad metall är att smuts inte fäster lika bra som på t.ex. skinn eller plast. Det lär bidra till att smutsen hellre sätter sig på byxor/händer
Senast redigerat av Minister (9 april 2008)

782 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
men om inte smutsen kan fästa på aluminiumet så kan den väl inte smutsa av sej om det inte är fett/olje fläckar eller något annat riktigt otrevligt.
Det jag är rädd för är att själva aluminiumet ska svärta av sej.

1 311 Inlägg
9 april 2008
obehandlad alu färgar av sig! polerad mkt mindre men även det färgar av sig! det bästa är polerat och klarlackat!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 april 2008
tänk också på att du kommer bli fruktansvärt torr om händerna ifall du typ inte behandlar den med klarlack eller liknande då ALU är sjukt uttorkande på huden (därför många deodoranter och liknande innehåller ALU)

782 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
precis ett sånt svar jag ville ha. går det att klarlacka (om inte rattarna är det från fabriken) polerat alu utan någon förbehandling för det känns inte som man vill slipa med sandpapper.
eller färgar polerat av sej så lite så det är obetydligt kör alltid med jeans el svarta braller och händerna är bra om man kan hålla skapligt rena.

Rörpulare
1 453 Inlägg
9 april 2008
alu är ju som koppar ser rent ut men blir skitigt som fan.. och klarlacka hjälper väl inte länge me tanke på hur mkt man sliter iom alla rörelser på ratten eller??

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

31 Inlägg
10 april 2008
min gissning är att ratten inte färgar av sig... den ser ut att vara efterbehandlad på ett snäppet mer avancerat vis. eloxerad/anodiserad är min gissning
Tror inte att en polering av ren alu skulle hålla många dagar innan den började se sjabbig ut och en klarlackning håller ju oxiderna borta men.. njae tror det är för mjukt
... min gissning alltså :-)

slå dem en signal eller maila vet jag, jag hade ju tyckt det vore kul med en bild så man så hur ratten såg ut innan jag shoppade (eller är det bara jag som bara hittar en bild från sidan, den ser inte riktigt ut som de andra..eller?)

782 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
här är framsidan på ratten: http://www.billetspecialties.com/item.a … mp;pid=526
är inte tillräckligt bra på engelska för att skriva något vettigt till dom men givetvis kan jag skriva o fråga om man blir skitig av rattarna men är inte säker på att jag får ett vettigt svar men jag ska prova o skicka iväg ett mail.

Sök