4176
Sök

Behöver hjälp med att identifiera/hitta affär för en mystisk skruv

892 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Tja,

Jag måste byta bakre bromssköldarna på Callyn, men de verkar sitta med en rätt skum skruv, har aldrig sett en sådan innan...
Den ser ut som en Torx, fast det är en jäkla massa piggar. Har sökt runt lite, och det verkar finnas nått som heter XZN/Spline, som jag tycker liknar skruven. Kan detta stämma?
Har letat och letat efter ett ställe som säljer såna här, och jag har sett det finns bits på Claes-Olsson, Biletma osv...men det verkar vara bits-storlek, alltså rätt så för små. Nån som vet var jag kan få tag på en storlek som passar?

Är jätte tacksam för snabba svar, börjar bli lite stressad med att få ordning på mina bråkiga bromsar. smile

EDIT: Medan jag ändå är i farten och frågar...nån som vet vart jag kan hitta bakre bromssköldar till en Calibra -95'a? smile
Är det Opel man får gå till då eller finns det något ställe som skulle kunna tänkas ha vettigare priser? roll
Senast redigerat av Android (8 april 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

2 079 Inlägg
8 april 2008
första frågan har jag inget svar på men andra, det finns säkert på biltema eller på någon skrot, på skrotar kan man hitta massa grejer smile

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

892 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Tack för svaret smile
Jag kikade lite på biltemas sida men verkar vara klent med sköldar där. hmm
Men skrotar är ett bra tips. Egentligen vill jag helst ha nytt, är så jävla LESS på rost! ;D
...men man får se, kostar de multum så blir det ju leta på skroten. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

104 Inlägg
9 april 2008
Ang. skruvarna kan du kolla runt lite med elgrossister och andra, typ Würth. Det kanske inte är deras huvudsakliga produkt men gubbar där brukar ha koll på det mesta.

Harder Better Faster Stronger

turboabstinens
442 Inlägg
9 april 2008
Rita upp en bild hur den ser ut ungefär smile

ocertifierad klåpmekare

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 april 2008
de finns utvändig och invändig torx är de en sån du menar ? ser ut som de sitter ett torx bit med mönstret rakt ut eller?

Reparatör
630 Inlägg
9 april 2008
varför måste du sätta tebax en likadan skruv då ? Går det inte med vanlig insex om den nu promtp måste vara runskalle . Annars går det ju kolla med opel eftersom det sitter orginal på bilen borde ju dom sälja eller hur tongue

This is me
334 Inlägg
9 april 2008
Låter som en invändig torx

892 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Hörde med Opel idag om vad de skulle ta för bromssköldar. 547:- styck! yikes
Känns sådär lagom kul...sen så måste jag ju kapa upp dem med, och slippa ta bort hela navet...
Inte nån som har bromssköldar till en Calibra i hyfsat skick? smile

mektrollet skrev:
arför måste du sätta tebax en likadan skruv då ? Går det inte med vanlig insex om den nu promtp måste vara runskalle . Annars går det ju kolla med opel eftersom det sitter orginal på bilen borde ju dom sälja eller hur

Det är sant, hade jag inte tänkt på, fast jag måste ju fortfarande få bort skruven. smile
Hörde med Opel om vad det var för skruv, han sa att den troligtvis kallades för XZN. Killen jag snackade med skulle säga till en mekaniker att ringa upp mig imorgon om vad det var för storlek. Jag har sett bits, men de är ju på tok för små...

bluelight skrev:
Rita upp en bild hur den ser ut ungefär smile

Kan göra bättre än så, foto. smile
Man ser även anledningen till att jag måste byta ut dem på den bilden. Hålet till vänster är tänkt att det ska hålla fast en pin, men det är ju helt upprostat...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/35426/310400_v8x7mj.jpg

Min projekt tråd

Örebroare i exil
970 Inlägg
9 april 2008
Nog är det en XZN allt

Hej FRA!

892 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Nog är det en XZN allt

Tack, vet du vart man kan få tag på ett verktyg till den? smile

Min projekt tråd

Stolt pappa
161 Inlägg
10 april 2008
Laitis har såna. Köpte där när jag behövde. Fanns som både hylsa (3/4) och nyckel.

21 761 Inlägg
10 april 2008
www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80475

Där också, fast då är det lite andra bits. XZN är ungefär som en tolvtandad Torx kan man nog säga.

892 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Ok, tack för tipsen! smile
Vet ni hur jag kan kolla vilken storlek jag behöver (i mm)? Kan jag mäta på bulten på något sätt?

Min projekt tråd

Sök