3959
Sök

Opel Calibra. Fördelar/nackdelar?

Speed FMK
849 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#1
Hejsan alla glada!

Jag ska flytta hemifrån nu i sommar är det tänkt och jag tänkte innan dess skaffa mig en ny bil. Jag är ute efter en insprutad 90-talare som finns mycket styling till och som är rolig att köra. Därav började jag att snegla lite åt opel calibra och jag vänder mig då till alla er som har en sådan i familjen eller som ägt en sådan. Vilka är för och nackdelarna med bilen? Hur dyr är den i delar/förbrukning och allmänt i drift? Nämn alla möjliga erfarenheter ni har av bilen och gärna för och nackdelar mellan motoralternativen.

Mvh Ludde


679 Inlägg
12 april 2008
#2
När jag skulle köpa en calibra vart jag varnad för 4*4 för att fördelningslådan ger sej lätt....
så det var en 16v för min del... o den är jag väldigt nöjde me... men passa dej för rost... calibrasjukan... rost i skärmar...
det är la vad jag kan bidra me...!!!
när de gäller dela o så tyckar jag att den inte e så möe dyrare än nån annan bil...!


88 Inlägg
12 april 2008
#3
nackdelen e vell att det är en opel men fördelen är vell att den e hyfsat fin orginal=)

Meister
6 763 Inlägg
12 april 2008
#4
maniac_man84 skrev:
När jag skulle köpa en calibra vart jag varnad för 4*4 för att fördelningslådan ger sej lätt....
så det var en 16v för min del... o den är jag väldigt nöjde me... men passa dej för rost... calibrasjukan... rost i skärmar...
det är la vad jag kan bidra me...!!!
när de gäller dela o så tyckar jag att den inte e så möe dyrare än nån annan bil...!

Japp fördelningslådan är klen på dom. Som jag har förstått så är de några lammeller som slirar och gör då att oljan blir varm och de dödar någon packbox vilket i sin tur gör att lådan rasar. Men de finns förstärkningar att köpa.

Men annars är de väll rost som är nackdelen. Tyvärr men så är de med alla lite äldre bilar.

Men jag tror att de ska finnas gammla trådar om de här big_smile


358 Inlägg
12 april 2008
#5
opel är opel..

rost o motorer som knackar som standard känns de som...

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 april 2008
#6
zzzoder skrev:
opel är opel..

rost o motorer som knackar som standard känns de som...

Rost kan jag hålla med om, men nyare motorerna knackar inte så illa som de gamla. smile

Calibran för övrigt är väl hyfsad, men jag skulle välja en lite nyare Vectra istället. Mer bil för samma pengar +  mycket mer utrymme.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

C20LET
1 041 Inlägg
12 april 2008
#7
om du hade tänkt dig att köpa en turbo 4x4 så brukar fördelningslådan paja ofta pga flera saker.
8 eller 16 ventilare e ju samma bilar som turbo o v6 förutom skillnad på effekt o bromsar o så.


8 ventilare på 85/kw 115/hk 170/nm 0-100/ 10sek toppfart 210/km
16 vetilare på 100/kw 136/hk ??/nm 0-100/ sek ???
16 ventilare 110/kw 150/hk 190/nm 0-100/ 8,6 sek toppfart 225/km
16 ventilare  110/kw 150/hk 190/nm 0-100/ 9,6 sek toppfart ??
16 ventilare 147/kw 200/hk ??/nm turbo
16v ventilare 150/kw 204/hk ??/nm 0-100/ 6,8sek toppfart 245/km turbo
V6 24 ventilare 125/kw 170/hk ??/nm 0-100/ 7sek

Hoppas denna fakta leder dig till ett bra va av calibra, ps alla dessa modeler har 2,0L och 2,5l på v6:an

Det du bör tänka på att de inte ska va rostiga baktill där fjädringarna sitter för det finns alltid rost på calibror som körs vinter tid i sverige.
sedan så e det alltid en rost bubbla i bak skärmarna som växer på noll tid.

fördelen med calibra så har den mest styling i världen av alla bilar vilket jag tror att många håller med om, fast än de e redan fina som orginal smile

lycka till smile

Vi tycker olika vet jag, that's it

1 174 Inlägg
12 april 2008
#8
nya opel motorerna går jäkligt bra faktiskt!

dock vet jag inget om caliborna! men rost har man ju alltid hört!

Yrkeschaufför
168 Inlägg
12 april 2008
#9
Calle gjordes av Opel som efterföljare till Manta B och är en fin 2 dr bil med många olika motor alt. Rosten finns där som alltid men motorerna bara går o går. Gjordes fram till -97. Finns med airbag på
båda sidor o balkar i dörrarna samt givetvis sånt som ABS, AC och på V6 antispin.

392 Inlägg
12 april 2008
#10
Jag är då mycket nöjd med min Calibra. Går bra, och hyffsat billig att äga. Men som alla andra sagt. ROST!!! Jag fick byta ena balken bak vid fjädertallriken, då den var i stort sett borta.

Å sen finns det ju mycket styling att få tag på. Det är ju alltid bra:)
Så jag tycker absolut du ska köpe dig en calibrax...

MVH//Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

12 april 2008
#11
som många säger så ska du se upp med rost, speciellt i bakskärmarna. annars är det en bra bil som är riktigt rolig att köra.
bilen drar inte heller jättemycket soppa, min drar (enligt färddatorn) 1,07l milen. och då har jag tränat kurvtagning på en tom väg hela veckan = tung högerfot o många accelerationer smile. och på landsväg så drar den 0,6l milen.
Senast redigerat av mickinho (12 april 2008)


Sök