3229
Sök

Volvo 740 -88 med hackig tomgång (3cylindrar)!

36 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
När jag köpte min 740 -88 fanns ingen tomgång och den hade bara ork till 3000 varv.
Jag böt LMM och bilen började gå som den ska, men tomgången pendlar mellan 900-1200 varv nu.
Det ruskar även i hela bilen och låter som att den går på 3 cylindrar. Så fort man åker iväg så går den som den ska och ger inte ifrån sig några missljud. Någon som har ett tips vad det kan vara? Jag har även bytt 1ans tändkabel då den inte klickade i riktigt. Men det är inte det som är felet :s

Insugspackning? Vacuumläckage? Ett stift som gett sig? TACKSAM FÖR SVAR!

3 650 Inlägg
15 mars 2008
Angående tomgången..så tror jag att det kan vara gasspjället.

Har du bytat stift? prova byta alla tändkablar också.

36 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Okej, Jag ska prova göra rent gasspjället imorgon och byta tändstiften! MVH

8 Inlägg
16 mars 2008
jätte vanligt med insugnings packningen,

76 Inlägg
17 mars 2008
har stött på att vakumslangarna kan få motorn att gå riktigt piss se över dem också!

116 Inlägg
17 mars 2008
se över tändsystemet ! tomgångsventil?

Frippe

36 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
Jag har bytt tändkablar, stift, smörjt tomgångsventil, gjort ren fördelarlocket, gjort rent i spjällhuset (sotkant) kollat insugspackning (ej läck) även vacuumslangarna är kollade utan resultat. Vad f*n kan det vara? Bilen går på 3 cylindrar på tomgång och ger i sin tur ifrån sig irriterande vibrationer/skakningar till kupèn. Så fort man petar i 1ans växel och släpper upp kopplingen börjar den gå på 4 cylindrar, som om inget hade hänt. Å bra går den också! Nu finns det ju inte mycket kvar att luska över. Dålig jord? kan det påverka

223 Inlägg
18 mars 2008
kanske sitter en trimkam i den ? wink går oroligt på tomgång då om inte ventilerna är korrekt inställda efter bytet big_smile kolla det eftersom du tyckte den gick bra. vem vet !

113 Inlägg
13 april 2008
kan ju alltid ställa blandningsförhållanden på lmm så att det blir efter hur din bil går, en fördel att göra det.,

Sök