3413
Sök

Volvo 740 GL slukar kylarvätska

26 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Hej! Hoppas någon kunde hjälpa mig med ett stort frågetecken jag har angående kylarvattnet till min bil. Varje gång jag tankar bilen så har jag som vana att alltid kolla oljan, och då ser jag att kylarbehållarn är nästintill tom. Oljestickan är inte vit/skummig och inte heller oljelocket. Det är helt i sin ordning. Det läcker heller inte ut nånstans vad jag har sett. Jag begriper helt inte vars vattnet tar vägen, har oxo fyllt i glykol så det är inte brist på de heller. Bilen går heller inte sämre av detta beteende, blir inte övervarm eller liknande.. nån som har nån idé? vore tacksam för svar

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
16 april 2008
Domarn skrev:
Hej! Hoppas någon kunde hjälpa mig med ett stort frågetecken jag har angående kylarvattnet till min bil. Varje gång jag tankar bilen så har jag som vana att alltid kolla oljan, och då ser jag att kylarbehållarn är nästintill tom. Oljestickan är inte vit/skummig och inte heller oljelocket. Det är helt i sin ordning. Det läcker heller inte ut nånstans vad jag har sett. Jag begriper helt inte vars vattnet tar vägen, har oxo fyllt i glykol så det är inte brist på de heller. Bilen går heller inte sämre av detta beteende, blir inte övervarm eller liknande.. nån som har nån idé? vore tacksam för svar

rulla in på verkstad wink tongue

124 Inlägg
16 april 2008
en på början till trasig topp-packning låter de som. min betede sig likadant

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

118 Inlägg
16 april 2008
ryker inget ?, vattnet kanske inte blandas med oljan utan går rakt in i cylindrarna..

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
16 april 2008
kan även vara värmekranen sitter till till höger om gaspedalen en liten bit upp har man orginal plast skyddsmattor kan det vara svårt och se att mattan är blöt ,så var det på farsans 740 lätt o kolla iaf

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 april 2008
jag skulle tippa på vatten pumps packningen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 299 Inlägg
16 april 2008
Kan va så att toppackningen har gått. Som nån sa tidigare så kan de bli så att den pajar mot en cylinder, då förbränns kylarvattnet o följer me avgaserna ut. Det brukar medföra en "söt" doft i avgaserna.

Annars så e de bara att kolla ledningarna, kolla längskanterna på kylaren om de kan va nån spricka.
Och gör som M3Tim sa, kolla under mattorna, där gömmer sig läckage ibland.

//Jacob

26 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Jag tackar för alla svar! ska genast undersöka saker det första jag gör efter jobbet imorrn. jag hör av mig annars tongue

26 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
har nu kollat upp lite och ur avgaserna så kände inte jag nån skillnad men jag är kanske inte rätt person att döma det? sen värmekranen.. ja jag kikade vid gaspedalen och runtikring men det var inte blött.. sen i torsdags så hände en annan sak.. for in på staiol för o kolla kylarn och fick då se att det var oljestänk lite här o var i motorrummet. Så jag tog och tvättade bort det jag kom åt.. kollade oljestickan och det var lite för mkt olja. antar att det pös ut men då gör det väl ingenting, eller? nått annats förslag på kylarn?

Sök