2743
Sök

Hur ska jag koppla?

6 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Har precis satt in en stereo + högtalare i min audi 80, som tidigare saknade allt i ljudväg. Har dock stött på problem och fastnat. I "hålet" där jag satt stereon fanns redan en dosa med diverse sladdar dragna framifrån, två röda (batteri?), 2 bruna (jord?), 1 gråblå och några fler. Dessa sladdar satt alltså i en liten koppling, vilket inte passade i min stereo.

Jag kapade därför dessa sladdar från denna dosa och satte dem i en sockerbit, i andra änden av sockerbiten satte jag sladdar från en ISO-kontakt jag köpt och som passar i stereon.http://www.netonet.se/Images_Site/item_img/se/large/l103181.jpg

Jag är dock lite osäker på kopplandet i sockerbiten. Jag vet inte riktigt vilka färger som motsvarar vilka. På den gamal kontakten som alltså satt ifrån början är det bara rött som stämmer överens med iso-kontaktens kablar. Jag antar att rött ska kopplas ihop med rött sen är jag ganska borta. Är det brunt som är jordat och ska kopplas ihop med den svarta? vad motsvarar den ljusblå-sladden? I iso-kontakten finns en sladd som heter "antenna remote", kan jag strunta i denna om jag kör vanlig fast antenn?

Jag har kopplat lite på chans och resultatet har väl inte blivit det bästa. Stereon fungerar i viss mån, men den verkar inte få tillräckligt med ström för det som ska lysa klarblått blinkar lite svagt. Den fungerar dessutom bara när jag har parkeringsljus eller har instrumentbrädan tänd. Det känns som sagt som att den itne riktigt orkar, vilket också hörs på ljudet, som är väldigt ojämnt.

Mycket frågor, men kanske finns det någon kunnig som kan guida mig igenom detta?

tack på förhand!

samuel

6 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Okej, tack..ska prova detta imorn och se vad som händer. Jag läste någonstans att om man kör VAG-bilar (vad nu detta är?) måste man vända + och - till stereon vid iso-kontakten, för att inte stereon ska tappa minnet, eller eventuellt köpa någon form av adapter. Är detta aktuellt för mig som kör en audi 80 från 1987?

Undrar även om någon vet hur en insides antenn fungerar? Har tänkt fästa en på insidan, för att slippa borra.

http://www.netonnet.se/Images_Site/item … 106365.jpg

1 338 Inlägg
21 april 2008
Hej!

VAG bilar har konstant o tändningsström skiftad...
"Röda" Gula" kabeln på isot ialf, i din bil måste du nog mäta dig fram för säkerhetsskull

Om du ej har tändningsström o ej orker leta fram det..
sätt både den gule och den röde på samma plint med konstantström..

Högtalarna kan du ploppa dig fram till ta ett 9volts batteri och anslut + o - så ploppar det till i högtalarna när du träffat rätt par kablar..

kolla så dom slår åt samma håll så du ej får fasfel = ingen bas överhuvudtaget dom spelar ut varandra då...

Illumination kan du mäta dig fram genom att vrida innerbelysningsvredet upp och ner så ser du spänningen går upp o ner.
Den behövs egentligen inte..

Lycka till!!

MVH//

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

6 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Tog en titt på de kablar som kommer i från bilen idag. De som kommer är 2 st röda, 2 st bruna, 2 st vita och 1 blå. Dessa kablar skall alltså kopplas ihop med kablarna på ISO-kontakten som är 1 röd, 1 svart, 1 orange och 1 gul. Någon som vet hur dessa ska sitta i en sockerbit? Antar att de kablarna som kommer från bilen, exempelvis de 2 röda ska tvinnas ihop och sättas i ett och samma hål i sockerbiten?

tack på förhand

Sök