3667
Sök

Fläkt snurrar vid tvär sväng el broms!

92 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Tja!
Har fått ett litet konstig problem.
När jag bromsar tvärt eller svänger tvärt så snurrar fläkten väldigt fort. Låter lite som en såndär smattersmälla som man hade på cykeln när man var liten (om ni förstår). Det är fläkten i mitten ovanför navi/stereo.

Kör en s4 -99.

Tack för svar!

171 Inlägg
30 april 2008
hade liknande problem på min sierra. när man svängde höger. alltså endast höger. så blåste fläkten dubbelt så fort.. ingen aning vad problemet var.. premunerar på denna tråd i väntan på svar smile

2 117 Inlägg
30 april 2008
Hmmm...lustigt fel. Har du fått in något skräp i fläktpaketet (leksak, glasspinne eller liknande) som gör att det smattrar?
Att fläkten varvar upp när bilen kränger till låter konstigt. En elkabel i varvtalsregleringen som ligger löst och när det kränger till kommer den i kontakt med varvtalsregulatorn?...

Det där har säkert en ganska enkel orsak men att hitta den...kan vara lite trixigt.

blacken
30 april 2008
PappaKeno skrev:
Tja!
Har fått ett litet konstig problem.
När jag bromsar tvärt eller svänger tvärt så snurrar fläkten väldigt fort. Låter lite som en såndär smattersmälla som man hade på cykeln när man var liten (om ni förstår). Det är fläkten i mitten ovanför navi/stereo.

Kör en s4 -99.

Tack för svar!

Kan vara slitna lager i den, kanske dags att byta..

171 Inlägg
30 april 2008
hade liknande problem på min sierra. när man svängde höger. alltså endast höger. så blåste fläkten dubbelt så fort.. ingen aning vad problemet var.. premunerar på denna tråd i väntan på svar smile

92 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Tackar för svar!
Lager har jag svårt att tro att det är eftersom fläkten går så bra annars, även när man har fläkten på högsta nivån. Glasspinne el liknande är det inte, men möjligvis något småskräp som blåst in. Kan testa blåsa med kompressorn. Kan också vara en kabel.

Är väll bara att öppna upp och kolla. Antar att jag går in via fläktarna inne i cupén?

Fler förslag?

92 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Nu hittade jag felet. Det var navi skivan som lät. Tog ur den och satt i den igen så lät det inge mer! Var en polare, som förövrigt inte är speciellt bra på bilar, som sa att det lät som en skiva. Han hade haft det problemet med en stereo förut.

Så enkelt! smile

1 722 Inlägg
3 maj 2008
haha big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Sök