3782
Sök

bmw 525 e34 kokar

3 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#1
Tjena. Min 525 från 95 (vanos-motorn) vill koka för mig när jag ligger och kör långa sträckor. statskörning går bra, men inte att ligga på konstant vavtal.
Jag har testat med vaacum-pump för att få ur luften ur kylsystemet, men någonstans läckte luften in, för att pumpen fick aldrig ner trycket nog mycket...
Kan det vara topp-packningen som har pajat?
Har hört att dom kan göra det på dom här motorerna (M50B25)..
Tacksam för nått klokt svar!!
//Johan


Volvoskadad
6 017 Inlägg
flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
29 april 2008
#3
kolla även vattenpumpen ett vanligt fel då orginal har ett skovellhjul av plast som spricker i axeln ,nya pumparna är helt i metal och håller mkt bättre

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

559 Inlägg
29 april 2008
#4
Troligen vattenpumpen. Polaren hade liknande fel på sin 525 e39 och då va det vattenpumpen.


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
29 april 2008
#5
M3Tim skrev:
kolla även vattenpumpen ett vanligt fel då orginal har ett skovellhjul av plast som spricker i axeln ,nya pumparna är helt i metal och håller mkt bättre

vet fler som har haft det felet på sina


dARKiE
5 031 Inlägg
29 april 2008
#6
kolla även så termostaten sköter sitt jobb.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

3 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#7
tackar för tipsen:) jag har bytt termostat, men jag ska kolla vatten pumpen..!


735 Inlägg
5 maj 2008
#8
Vi bytte vattenpumpen på vår M50B25 efter att den betett sig precis på det sättet

564 Inlägg
5 maj 2008
#9
Tror också vattenpumpen. Toppackningen var vanligare på förra motormodellen. (M20B25)

Drar den någon kylarvätska? Alltså om det försvinner hur behållaren?

Undvik så mycket du kan att köra tills den kokar. Stanna så fort mätaren rör sig över mittensträcket. Risken är annars stor att du skadar toppen.

Mvh Johan

1 050 Inlägg
5 maj 2008
#10
Det låter på din beskrivning som att vattenpumpens skovelhjul gått sönder i småbitar. Men vad som förvånar mig är att motorn kokar på högre hastigheter? medans den ej kokar i låg fart? egentligen så borde det väl vara helt tvärt om? big_smile

En annan orsak kan vara luft i systemet, kan vara riktigt svårt att få ut allt.

Vad det sedan gäller toppen, så har den förmodligen gjort sitt. Upprepade kokningar sätter sina tydliga spår i toppen, den blir skev för att sedan spricka. Vilket den förmodligen redan gjort eftersom vaccumtrycket ej funkar. (den läcker från sprickan i toppen, eller dess packning)

För att slippa att göra om jobbet två gånger: Så se till att "PLANA" den nya toppen innan montering. wink
Och så glöm ej att LUFTA-LUFTA-LUFTA. Låt ej ens tempmätarenålen komma i närheten av rött. Annars är det snart samma visa igen.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

3 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#11
tackar för fina råd... jag skruvade isär den i helgen och fick bekräftat att packningen hade pajat. så nu har jag planat och ska på med den igen.. hoppas att vattenpumpen är hel då.
Jag har inte låtit den koka någon gång, men den har varit bra nära några gånger... hoppas att det ordnar sig nu iaf. tackar för alla tips;)


flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
6 maj 2008
#12
carlssons skrev:
tackar för fina råd... jag skruvade isär den i helgen och fick bekräftat att packningen hade pajat. så nu har jag planat och ska på med den igen.. hoppas att vattenpumpen är hel då.
Jag har inte låtit den koka någon gång, men den har varit bra nära några gånger... hoppas att det ordnar sig nu iaf. tackar för alla tips;)

byt pumpen ändå  när du ändå håller på är det en orginal pump så är det bara en tidsfråga innan den ger upp

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren


Sök