4158
Sök

Golf gti -00 går ojämnt.

30 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjena ser att det finns massa olika inlägg om liknande problem men hittar inget som passar bra.
Ska försöka förklara hur min bil beter sig.
Har en golf gti -00 chippad steg ett, + bsr öppet sportfilter, + dump.

ettan och tvåan inga problem ...men om jag kör full gaspådrag i trean och börjar på låga varv så börjar den vibrera lite när den går upp i laddtryck ....sedan så kan den hoppa upp och ner lite (varvräknaren ,laddtrycket)
men bara i trean och fyran.(femman)

Servat den i höstas så tror inte det i tändstiften som några har skrivit.
Ganska dyra stift


Ett problem till (kanske samma problem)
I dragläget mellan ettan och tvåan och tvåan och trean mest så vibrerar bilen lite ??
Inte så mycket när den e kall mest när den blivit varm?

Tacksam för alla svar smile


60 Inlägg
6 maj 2008
#2
Låter som att det kanske är lmm, när min blev kass så var det nog inga specifika växlar som gjorde att det började vibrera och göra lite motstånd. Eller så kanske något är vajsing med bränsletillförseln, tändstiften tror jag verkligen inte att det är. Är inte riktigt säker men jag hade tippat på lmm, brukar oftast vara den som spökar men jag är ej säker. Sorry att jag inte kan hjälpa dig mer än så här men vi får väl hoppas att någon kanske är lite bättre på detta än mig smile

1 813 Inlägg
6 maj 2008
#3
ja låter som lmmen som e kass hade exakt detta problem på min gamla s40.. fast min hostade också men det visade sig att det var bara att böja till den tråden i lmmen.. inget man ska pilla på om man inte har en ny jämte sig. lätt att den går sönder men jag hade en ny jämte och fick igång den gamla så det var ju bara att lämna tebax den nya smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

30 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#4
Tack ska ni ha smile

Har ni någon aning om pris på en ny lmm?


Bil och MC guru
272 Inlägg
6 maj 2008
#5
ca 1300kr, finns utbytes.

Döremot är jag lite skeptisk till att varvräknarnålen hoppar eller vandrar på höga växlar...det brukar betyda att kopplingen är dålig oc eftersom du har ett dubbelmassesvänghjul så kan det förklara vibbrationerna....har du aldrig upplevt att kopplingen "slirar"??

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

30 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#6
JO!!! kopplingen slirar ....och vibrerar lite men mest i dragläge mellan ettan och tvåan och mellan tvåan och trean.

Kan det vara därför den går konstigt me eller e det lmm oxå sad

Vad kostar en ny koppling? någon som vet?

Tack för svaret.


60 Inlägg
7 maj 2008
#7
Hmm.. ja du då kanske det är kopplingen trots allt, blev också lite skeptisk till lmm med tanke på att din laddmätare å varvräknare hoppar. Finns ett enkelt sätt att testa sin koppling, gör så att när du ligger på 5'ans växel å ger lite gas så stampar du ner kopplingen snabbt å bara låter den studsa upp om inte bilen svarar direkt på det så är det nog din koppling. Priset ligger på ca: 2900-3500:- för en kopplingssats till din bil.

30 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#8
OK tack ska ni ha  får väl testa o byta kopplingen da.....

tack


Administratör
2 980 Inlägg
7 maj 2008
#9
Glöm inte svänghjulet........ det måste också bytas...eller minst kontrolleras noga...

En kopp av den svarta såsen...

30 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#10
OK ....shit blir ju rätt dyrt om man ska byta allt ......typ 7 papp för hela kittet (kopplingssatts) sad
smakar det så kostar det ....


30 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#11
hmmm lamellerna va det som va slut...sad
KOllade lite på mekonomens hemsida....e det en kopplinssatts jag ska köpa då eller ??
typ 2700 kr....
3500 för jobbet ......aj aj aj


Svetsare
80 Inlägg
8 maj 2008
#12
japp köp ett helt kitt!! annars kan du åka på och riva ner de en gång till!! om t.ex. tryckplattan ryker eller urtrampnings lagret! så det e mycket bättre att lägga pengarna på ett kitt från början annars kan de bli dubbelt så dyrt! //Patrik

Det ska va TYSKT!!!

Bil och MC guru
272 Inlägg
8 maj 2008
#13
Hejsan,

Finns olika kitt....en från mekonomens sida funkar om inte svänghjulet har havererat för då kostar ett nytt sådant 4500 på V.A.G...men isåfall köper du ett eftermarknads svänghjul i stål med uppgraderad koppling för mellan 4700kr komplett för den billigaste med svänghjul och ???? för den dyraste smile Uppåt brukar det inte finnas några gränser smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

30 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#14
ok men räcker det med deet kittet för 2800 eller ska jag köra med det dyra som kostar 7300?

hur akut är det att byta ??

tack för hjälpen


Bil och MC guru
272 Inlägg
8 maj 2008
#15
Ju längre du kör, ju större är changsen att du måste byta svänghjulet oxå.....den är redan nu stor men blir snabbt större....inga glada nyheter kanske men det är ändå så det ligger till.

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se


Sök