För varm motor på Ford och nu funkar inte värmen i kupen.

JonasPLind
18 mars 2008 · 820 Inlägg

Som det står i rubriken.
Motorn blev alldeles för varm i söndagskväll så det bubblade lite i den.
Den har fått stå på parkeringen sen dess och idag kollade jag så det fanns kylarvätska och det fanns det ju.
Så där försvann mina idéer om vad problemet kunde vara.

Idag tänkte jag köra till gymmet eftersom det är ganska kort för att se om bilen skulle göra likadant idag.
jag körde runt lite på vägen hemma för jag kunde inte se något eftersom det snöat och rutorna immade igen.
När jag kört runt i en kvart är rutan fortfarande immig, motorn har kommit upp i rätt temperatur men istället har Värmen i kupen pajjat och det kommer bara kallluft in i bilen...

Är det någon termometer som har hand om båda dom grejjera eller nått?

Någon som har något enkelt svar på vad det kan vara som jag kan kolla innan jag ringer bilverkstan? smile

TTTTT
18 mars 2008 · 945 Inlägg

byt termostat

blinka blått om du vill rejsa!
JonasPLind
18 mars 2008 · 820 Inlägg

thanks. fast det får nog verkstaden fixa för jag vet inte var den är smile

koppartaket
18 mars 2008 · 116 Inlägg

i och med att bilen har gått varmt kan du ha fått luft i värmeelementet, hade samma problem på min sierra -92, fick inte in nån värme det kan va skitsvårt att få ur luften ur paketet, å du kan ha skjutit toppackningen om det vill sig illa, hade termostaten varit dålig hade du inte fått upp tempraturen i motorn

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent
TTTTT
18 mars 2008 · 945 Inlägg

koppartaket skrev:
i och med att bilen har gått varmt kan du ha fått luft i värmeelementet, hade samma problem på min sierra -92, fick inte in nån värme det kan va skitsvårt att få ur luften ur paketet, å du kan ha skjutit toppackningen om det vill sig illa, hade termostaten varit dålig hade du inte fått upp tempraturen i motorn

tyvärr så behöver en trasigt termo inte innebära att du inte får temp i motorn, beror helt och hållet på i vilket lägen den kärvar. Den kan tex fungera felfritt när moron är kall, håller stängt är tät och bra. Men sen när motorn kommer upp i arbetstemp och trycket i systemet har stigit så kanske den inte orkar öppna och stänga som den ska.

Kolla termon det första du gör helt enkelt, både billigt och enkelt, om den nu inte sitter allt för jävligt till.

Senast redigerat av TTTTT (18 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
kryddstark
14 maj 2008 · 43 Inlägg

Hade ju varit kul att veta hur det gick.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang