2384
Sök

dags för ny batteri

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#1
Hejsan nu är det dags att köpa ny batteri till min celica.
Jag har 3 steg och en kondensator i bilen!

jag undrar om ní kan recommedera en batteri till min bil!

tackaR!


Team Autohifi!
865 Inlägg
13 maj 2008
#2
twix16 skrev:
Hejsan nu är det dags att köpa ny batteri till min celica.
Jag har 3 steg och en kondensator i bilen!

jag undrar om ní kan recommedera en batteri till min bil!

tackaR!

Stinger gör bra batterier, frågan är var det ska sitta i bilen?
Är det på orginal plats eller annan plats.
Om du ska orginal montera batteriet så är det bra om mna vet storleken på det batteri som du får plats med.

Lycka till!


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 maj 2008
#3
Optima yellow top. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

79 Inlägg
13 maj 2008
#4
Tudor TechTronic 2, enligt utsago i princip samma sak som Optima, fast mycket billigare smile

Bör nog satsa på 77Ah iaf, ska själv införskaffa sådant snart.


733 Inlägg
13 maj 2008
#5
Trojan är ett otroligt prisvärt och bra batteri om du frågar mig smile

M.v.h. Emil

BASS GLAD
1 381 Inlägg
13 maj 2008
#6
Jag kör med Tudor Maxxima 900 Deep Cycle

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#7
tackar för alla svar men alla säger olika ska se vilken som e mäst prisvärt


21 761 Inlägg
13 maj 2008
#8
Orsaken till att du får olika svar är att det finns flera olika batterimodeller som fungerar bra till bilstereo. Har man tex bara testat en modell och att den dessutom fungerar bra, då rekommenderar man förstås just det batteriet smile.

Prisvärdheten beror ju också på hur stort batteriet är, flera av de nämda batterierna finns i flera storlekar.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 maj 2008
#9
Funderar med på ett nytt batteri i min bil (originalbatteriet är på 77ah men något klantarsle har satt dit ett 55ah!?!!?) men jag vet inte hur stort batteri som får plats i hållaren på en 9-5 Aero -01.

Batteriet som sitter där nu är ju mindre än batterihyllan så det är ju inte mycket lönt att mäta på heller.


Det enda jag vet säkert är att det måste ha låsklack längst ner (B13 heter den enligt varta iaf) och man vill ju iaf ha lite mer ah än vad saab slänger i på fabriken.

Någon som har en aning om hur stort batteri man kan få plats med på hyllan i en 9-5:a ??

Har kollat i WIS men där står inga mått hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

13 maj 2008
#10
du kan få köpa ett trojan 80a/h battari av mig smile. jag har ett över från mitt bygge, helt oanvänt.

nu är jag nog lite partisk, men jag tycker att trojanbatteriet är riktigt bra. jag driver 2 slutsteg, det ena är ganska kraftigt, och det är inga som helst problem för mig iallafall. bilen startar varje gång och ljusen blinkar ej i takt med basen tongue
Senast redigerat av mickinho (13 maj 2008)

21 761 Inlägg
14 maj 2008
#11
TBOC_Razor skrev:
Funderar med på ett nytt batteri i min bil (originalbatteriet är på 77ah men något klantarsle har satt dit ett 55ah!?!!?) men jag vet inte hur stort batteri som får plats i hållaren på en 9-5 Aero -01.

Batteriet som sitter där nu är ju mindre än batterihyllan så det är ju inte mycket lönt att mäta på heller.


Det enda jag vet säkert är att det måste ha låsklack längst ner (B13 heter den enligt varta iaf) och man vill ju iaf ha lite mer ah än vad saab slänger i på fabriken.

Någon som har en aning om hur stort batteri man kan få plats med på hyllan i en 9-5:a ??

Har kollat i WIS men där står inga mått hmm

Kan du inte mäta hyllan med batteriet på plats?

Kollar man tex på Tudors hemsida så rekommenderar de 100Ah batteri till 9-5 3.0 TiD, då är det kanske möjligt att även din bil har en batterihylla som rymmer så stort batteri. Det mått som brukar vara viktigt att veta är längden på batteriet, bredden är i princip alltid ungefär samma (175mm) och höjden ligger ofta på 190mm.

I såna fall passar ett 100Ah batteri under förutsättning att hyllan tillåter ca 350-355mm längd på batteriet, många 100Ah batterier är 353mm långa nämligen.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 maj 2008
#12
Drönirettab skrev:
Kan du inte mäta hyllan med batteriet på plats?

Kollar man tex på Tudors hemsida så rekommenderar de 100Ah batteri till 9-5 3.0 TiD, då är det kanske möjligt att även din bil har en batterihylla som rymmer så stort batteri. Det mått som brukar vara viktigt att veta är längden på batteriet, bredden är i princip alltid ungefär samma (175mm) och höjden ligger ofta på 190mm.

I såna fall passar ett 100Ah batteri under förutsättning att hyllan tillåter ca 350-355mm längd på batteriet, många 100Ah batterier är 353mm långa nämligen.

Kollade runt både på tudors och vartas hemsida (varta tillverkar dom flesta av saabs batterier) och jag kollade dom största måtten på batterierna dom rekommenderade till min bil och det största jag hittade var typ 280*175*190.

Optima rekommenderade ett RT 4.2 (vad nu 4.2 betyder tongue ) och det var ju lite mer än 200mm högt tror jag.

Men optimas batterier har väl inte den där låsklacken som andra har ?  Iaf inte B13, annars hade ju ett YT vart fint.


EDIT: Kollade i WIS och dieslarna kom inte förrän 2002 (min är ju en -01) och då var batterierna Tudor exide på 70ah så att min batterihylla skulle vara samma som för en diesel är nog inte så sannolikt såvida dom inte kör med samma hylla fortfarande.
Senast redigerat av TBOC_Razor (14 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
14 maj 2008
#13
4.2 är en sorts gruppbenämning, det har med batteristorleken att göra. Minns inte exakt vad det betyder.

Om man tar Optima RT R 4.2 så har det batteriet klackar, dessutom har det polställning 0 vilket betyder att pluspolen är till höger (som din bil ska ha). Det viktiga är alltså att batteriet heter "R 4.2", men det är inte säkert att alla försäljningsställen vet om den detaljen.

Det gula batteriet finns också med polställning 0 och klackar, men då handlar det om ett mindre batteri som är på 48Ah (inte det vanliga, som är på 55Ah).

Jo, jag har också sett att man rekommenderar upp till 77Ah till din bil, men ibland kan det vara så att en karossmodell har samma mått på batterihyllan oavsett motor. Då tänkte jag att det kanske kunde vara så på din 9-5 också och eftersom det rekommenderas ett 100Ah till den stora motorn så fanns chansen att alla batterihyllor till 9-5 var så stora.

Men det är ju bara en gissning, kolla gärna ändå smile.

22 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
#14
ok jag har hittat en optima blue top är den lika bra som yellow top?`vilket är skillnaden?


2 911 Inlägg
16 maj 2008
#15
Drönirettab skrev:
4.2 är en sorts gruppbenämning, det har med batteristorleken att göra. Minns inte exakt vad det betyder.

Liter ?

Typ, 2,7, 3,7, 4.2 och 5,5 liter
Senast redigerat av Decibel (16 maj 2008)

21 761 Inlägg
16 maj 2008
#16
Ja, det är nog liter det handlar om, har dock inte idas kolla på det där än wink.

21 761 Inlägg
16 maj 2008
#17
twix16 skrev:
ok jag har hittat en optima blue top är den lika bra som yellow top?`vilket är skillnaden?

Där får man kolla extra noga, det finns nämligen både en startbatterivariant och djupcyklingsvariant.

Den "vanliga" storleken, dvs 55Ah, finns både som startbatteri och djupcykling. Däremot 75Ah batteriet är ett djupcyklingsbatteri. Inuti batterierna så är det exakt likadant på YellowTop och BlueTop (djupcyklingsbatteriet). Höljet på startbatteriet är mörkgrått, på djupcyklingsbatteriet är det ljusgrått.

Vilket batteri har du hittat?

22 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#18
här e den"
http://www.blocket.se/vi/16404146.htm?ca=10_s

micro ville ha 3 tusen för en yellow top


21 761 Inlägg
17 maj 2008
#19
Det ser ut som DC 4.2 eftersom att höljet är ljusgrått, då kommer det att tåla djupa urladdningar iaf. Priset är ju inget att klaga på tycker jag smile.

Kan ju tillägga att det mörkgrå SLI 4.2 BlueTop, det är samma batteri som RedTop 4.2 fast med ytterligare 2 st rostfria gängade poler (5/16 gänga enligt hemsidan).

Det ljusgrå DC 4.2 är som sagt samma som YellowTop 4.2 fast med de där rostfria polerna som tillägg. BlueTop DC 5.5 är samma som YellowTop S 5.5 fast med dessa rostfria poler, dessutom skiljer polpositionen litegrann på de "vanliga" polerna.

22 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#20
ok tack för hjälpen ska nog köpa en på måndaG !



Sök