4133
Sök

motorproblem jetta 1,6cl -84 (flickvännens)

44 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
#1
Jag får inte till min flickvänns bil..
är säkert något skitenkelt men jag hittar det inte sad

den låter som den går på tre cylindrar, men den går på alla.. ja lite nu o då..

jag har bytt tändstift.
rensat förgasaren.
bytt rotor
bytt tändkablar

har man den i gång ett tag så misständer det som f-n, kan komma eld ur avgasröret oxå...

klart att den inte går rent då...

stannar o dör...

drar jag av tändkabeln på ett tändstift så går den lite renare ett tag.  OBS inte als bra dock..
det spelar ingen roll vilket stift det är...

vad kan det vara?
bensin får den!

fördelarlocket?
kondensatorn?

hjälp..

//s

Stinget
Opel Astra GSI -92 :)

137 Inlägg
17 mars 2006
#2
tändspolen?

Brake em' down like a shotgun !!!

199 Inlägg
17 mars 2006
#3
kollade du fördelarlocket samtidigt som du bytte rotor?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 mars 2006
#4
Kolla tomgångsventils kabeln om du har elektriska förgasaren den tkr om att pajja enormt mkt på just 1.6Cl....men misständer den så är det ju tändningen kolla fördelarlock och att tändningen verkligen står rätt.....


44 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
#5
Mogge_83 skrev:
tändspolen?

tändspolen är bytt

Stinget
Opel Astra GSI -92 :)

44 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
#6
MeloveGolf skrev:
Kolla tomgångsventils kabeln om du har elektriska förgasaren den tkr om att pajja enormt mkt på just 1.6Cl....men misständer den så är det ju tändningen kolla fördelarlock och att tändningen verkligen står rätt.....

den borde ju gå bra då om man har litevarv på maskinen men det gör den inte. den dör. moisständer och hostar....


fördelarlocket ser kalasfint ut men man kan ju ha fel...

ska byta det så fortjag får hem ett, men har testar några andras lock utan skillnad..

/s

Stinget
Opel Astra GSI -92 :)

460 Inlägg
18 mars 2006
#7
Byt brytare och kondensator samtidigt.
brytaravståndet ska vara 0.40mm precis

Administratör
2 980 Inlägg
18 mars 2006
#8
mm jag håller med carawelle kolla även förgasarfoten och vacuumet.

En kopp av den svarta såsen...

44 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
#9
Goffen skrev:
mm jag håller med carawelle kolla även förgasarfoten och vacuumet.

ska klla förgasaren igen dårå..
alla vacumlsangar är bytt, förgasaren rensad. kondensatorn har jag lånat en fungerande  utan skillnad,
lustiga är att den går ju bra n'ärden stått kall.. ja den går bra i typ 1 minut max....

kan ju vara kondensatorn i af men verkade itneså..

Stinget
Opel Astra GSI -92 :)

44 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
#10
nu är dessa prylar bytt:

fördelarlock
tändstift
tändkablar
bränslefilter

kollat:
förgasare rengjort
bränsletillförsel kollad
vakumlsangar kollad o provtryckt...
brytare kollad / testad med en från lika bil..

kondensatorn testade jag med en annan men då vilel den inte starta als, antar det var fel kondensator...


bilen är lika illa fungerande nu...

får igång bilen ibland. håller gasen på 2trpm det går bra i ca 1 minut, blöddrar till lite sen tvärdör eller hostar på mycket låga varv inann den dör helt, hur mycket gas jag än ger..


hjälp!

Stinget
Opel Astra GSI -92 :)

747 Inlägg
20 mars 2006
#11
Stinget skrev:
nu är dessa prylar bytt:

fördelarlock
tändstift
tändkablar
bränslefilter

kollat:
förgasare rengjort
bränsletillförsel kollad
vakumlsangar kollad o provtryckt...
brytare kollad / testad med en från lika bil..

kondensatorn testade jag med en annan men då vilel den inte starta als, antar det var fel kondensator...


bilen är lika illa fungerande nu...

får igång bilen ibland. håller gasen på 2trpm det går bra i ca 1 minut, blöddrar till lite sen tvärdör eller hostar på mycket låga varv inann den dör helt, hur mycket gas jag än ger..


hjälp!

Släng bilen åt helvete bara.... Eller så kolla du kondensatorn och brytarna... Du kanske har ändra inställningarna i förgasaren...

Älgahäng Räjsing Club

460 Inlägg
20 mars 2006
#12
På en del vw med förgasare finns ett tankfilter.
Om det blir tätt så går bilen en stund (1-5 minuter)för att sen strypa sig och stanna.
lossa slangen som går från tank till bensinpump och blås med tryckluft så kan du "skjuta" av filtret från tankarmaturen.
montera ett slangfilter innan bensinpumpen så behövs inte filtret i tanken

44 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
#13
bilen är fixad....

så enkelt som kondensatorn till slut...

jag hade fått fel kondensator först så det hjälpte ju inte..
men med rätta prylar i fungerar bilen bra..
.
mycket bra med tanke på allt nytt! smile

Stinget
Opel Astra GSI -92 :)

609 Inlägg
23 mars 2006
#14
Härligt med jettor big_smile


Sök