3253
Sök

ljuddämpning i kupén

27 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Jag skulle vilja få min gamla ford galaxie tystare i kupén, jag tänkte börja med att byta alla lister runt dörrar, vad ska jag mer göra för att få den tystare, sån där Ljuddämpningsplatta som finns på t.ex biltema vore kanske lämpligt, alltså sån som används t.ex i motorutrymmet på båtar etc, en annan grej jag hittade tips på när jag googlade lite va Fuktspärr alltså sånt där gummi man penslar på innan man kaklar i badrum  nån här som vet om det funkar?   annars tar jag emot alla tips på hur jag ska få lite audi2008feeling i min gamla 60tals ford big_smile
Senast redigerat av mangemangan (19 maj 2008)

82 Inlägg
19 maj 2008
Den dära biltema ljuddämparmattan har jag i min bruksbil. Mycket bra alternativ.
Har fem st mattor totalt, mest i dörrarna o i bakskärmarna. Dramatisk skillnad o nu låter högtalarn mycket bättre osse. Rekomenderas starkt...

Man har varit med för...

27 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
detta verkar vara en bra grej att börja med att pensla hela insidan av bilen med: Dämpmassa DC-P 500
http://www.swedac-acoustic.se/sidor...ddamp.htm#DC-P5

annars har jag läst att brandskyddsfärg ska ha samma effekt, den borde vara lite billigare nån som vet om det funkar ?

8 156 Inlägg
20 maj 2008
Du ska ha två typer av ljuddämpning. En av typen bitumen/asfaltsmatta som styvar upp och tar bort vibrationsljud. Gör bilen stummare helt enkelt och gör att ljud får svårare att fortplanta sig genom chassit. Sen så vill du även ha "skumgummi"-dämpning som tar bort själva vägbruset.

Man kan se det lite som att dämpa ljudet på en cymbal. Man kan antingen vadera området runt cymbalen, eller lägga handen på cymbalen. kombinationen av båda är bäst i en bil.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Diktator
968 Inlägg
20 maj 2008
mangemangan skrev:
annars har jag läst att brandskyddsfärg ska ha samma effekt, den borde vara lite billigare nån som vet om det funkar ?

ja, brandskydds färg ska vara samma medel som exempelvis nois killer som va popis förr. något som är viktigt med det medlet är att det måste stå torrt och torka i flera dagar för att den inte ska ta upp fukt...

Sök