3258
Sök

Är bensinskatten verkligen ett så stort problem som det påstås?

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
En klok person sade "man måste sätta allting i perspektiv".

Här kommer en reflektion över bensinskatten.

Resonemanget bygger på att du utför ett jobb som din arbetsgivare tar 100:- för och att du får lön och köper bensin för pengarna.

Din arbetsgivare måste först ta ut 25% moms. Då är det 80:- kvar.

Efter det måste arbetsgivaren betala sociala avgifter etc. Normalt räknar man på 40% för det. Då är det 57:- kvar att betala ut lön för.

Om man har en skattesats på 33% så får man ut 42:-.

42:- räcker till 3.2l bensin á 13:-

Vid 13:- går 0.82 till bensinmacken och 4.45 till oljebolaget. 7.73 är alltså skatt.

Skatten på 3.2l bensin är alltså 24.7.

Av hundralappen så har enbart 17.3 till oljebolagen/bensinmacken. Bensinmacken tjänade 2.62 på din hundralapp. Det kan vara något att ha i åtanke när diskussioner om att ge sig på bensinmackar florerar.

Staten har alltså tagit 82.7 av din hundralapp. Av det var endast 29% bensinskatt.

Meister
6 763 Inlägg
22 maj 2008
Det är ingen som har tankar på att ge sig på bensinmackar? Men de hade tänkt att demonstrera utanför sånna eftersom att de är ett sätt att visa staten att skatten är för hög. Men som du skriver så har staten tagit 82,70.. Det är de som är de jävliga

Makaronborrare
993 Inlägg
22 maj 2008
Har denna sidan bytt namn till bensinmacken.org utan att jag märkt det? tongue Tycker var och varannan tråd handlar om bensin på sista tiden
Senast redigerat av calibra1992 (22 maj 2008)

674 Inlägg
22 maj 2008
En sak är helt glas klar!  Vi betalar åt helvete för mycket skatt i det här förövrigt så underbara land.   Det är så mycket att det på allvar borde ifrågasättas varför vi har en lön överhuvudtaget.    Det är så jävla snevridet,  tänk på allt jävla gnäll om att skatterna måste höjas här & där för att det inte räcker till, tex försvaret.. snart har vi bara 8 000 man i direkt beredskap...    Vad ÄR det för nått som kostar föutom våra feta politiker löner på ca 40 000 / månad & uppåt.   Det är en jävla massa pengar i förhållande till hur mycket man faktiskt behöver i vårat samhälle för att leva bara drägligt.... som resten av folket...   Det är ett bra land Sverige, seriöst.  Men ekonomin här i landet är såååå jävla fel!   Det förvånar mig att inte fler människor reagerar & ifrågasätter mer....     Det är ett mysterium.   Men förstås, man kan ju inte göra så mycket själv, om man inte kan få andra att hak på & faktiskt vilja förändra. Det verkar mer som att alla är så upptagna med att jobba ihop till sina 82,7 % i skatt att det inte finns mer tid & energi att vilja förändra samhället.  Varför jobbar vi så mycket?  För att det är kul?? Att jobba är kul, tycker jag iallafall, men alla jag pratar med, pratar ofta om när de ska ha semester, eller hur många år sendan de HADE semester.   Det kan nästan bara betyda en sak... De resterande 17,3% räcker helt enkelt inte till för dig själv & din familj....  Skatten är helt enkelt för hög.... När ska ni fatta det? & vad vill ni göra åt det?
Det är min fråga.

With great freedom comes great responsebility

Avstängd
124 Inlägg
22 maj 2008
Hade dom inte fått sin skatt hade dom ju inte haft råd med sina privatplan och rövslickarbesök till usa, politikersvinen.

Jag är en tramsare.

4 554 Inlägg
22 maj 2008
låst. varför inte skriva i de trådar som handlar om de istället

Sök