3584
Sök

Rem har gått av 740 GLT -90 hjälp!

2 035 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har 740 glt _90 motorn balansaxlar??

Har iallafall en rem som har gått av, men det är inte den som går över kammarna och inte heller nån rem som går till genrator eller vattenpump.

kan balansaxlarna komma i "otakt" så man måste ställa dem??  Eller går det bara att sno på remmen å köra?? 

Kan någon hjlpa mig och säga lite hur man ska göra???


Mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2008
#2
Finns två balansaxlar och en rem däremellan på B234F.

Ingenting som ska påverka driften om den går av.
Hade nog lite tur att inte kamremmen gick av samtidigt tongue


1 058 Inlägg
24 maj 2008
#3
skit i den lilla remmen med kuggar på båda sidor. den gör ingen nytta ändå..

PoLoud =D

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2008
#4
vw_performance skrev:
skit i den lilla remmen med kuggar på båda sidor. den gör ingen nytta ändå..

Bortsett från att ge motorn en mjukare och skakfriare gång tongue


2 035 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#5
okej.  men nu är det såhär att när remmen gick av stört dog hela motorn och den går absolut inte att få igång nu. kamaxeln sitter fortfarande på men det är bara den remmen till balansaxlarna som har gått av.

har veven pajat?? När jag försöker starta går inte kammarna runt.

mvh!

Biljudsveteran sen 1984!

Sidledesförare
268 Inlägg
24 maj 2008
#6
Ifall resterande delar av motorn verkar snurra när du harvar på startmotorn så föreslår jag att du bultar lös remskivan och drar ut drevet för kamdrivningen och kollar om kilen är kvar eller är det bara kamdreven som inte rör sig, hackar remmen fortfarande över så är detta inte problemet. Men det är standard att kilarna i kamdrivningen ska gå av. Är det så att den gått av så finns ju risken att du knackat lite ventiler.

Boosat?
Senast redigerat av Wezzli (24 maj 2008)

Man vet aldrig, före man vet

429 Inlägg
24 maj 2008
#7
bosabengt skrev:
okej.  men nu är det såhär att när remmen gick av stört dog hela motorn och den går absolut inte att få igång nu. kamaxeln sitter fortfarande på men det är bara den remmen till balansaxlarna som har gått av.

har veven pajat?? När jag försöker starta går inte kammarna runt.

mvh!

Balansaxelremmen kan ha gått av och slått till kamremmen som den har kuggat över så ventilerna har slått i kolvarna som kamremmen har hamnat fel.
Det hände på min 16ventilare fast av en ägare före mig.


2 035 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#8
Resterande delar utav motorn roterar inte. det är BARA startmotorn som går runt INGET annat.

FÖRST ytterst sitter ju remskivan sen kommer kamremsdrevet och sen balansaxeldrevet. så jag får ta bort det och se vad jag hittar där inne. Sen får jag ju ställa allt i läge.

Behöver jag inte köpa någon ny rem då? Kan jag skippa den?? den kostar ju ändå 500-600:-


mvh!!

Biljudsveteran sen 1984!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 maj 2008
#9
men om inget på motorn roterar så har du ju fel på startmotorn, antingen trasigt drev eller mekanismen som skjuter fram drevet på kuggkransen på svänghjulet som är kaputt... börja med o fixa så du får motorn o gå runt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

188 Inlägg
24 maj 2008
#10
jonas 740 skrev:
bosabengt skrev:
okej.  men nu är det såhär att när remmen gick av stört dog hela motorn och den går absolut inte att få igång nu. kamaxeln sitter fortfarande på men det är bara den remmen till balansaxlarna som har gått av.

har veven pajat?? När jag försöker starta går inte kammarna runt.

mvh!

Balansaxelremmen kan ha gått av och slått till kamremmen som den har kuggat över så ventilerna har slått i kolvarna som kamremmen har hamnat fel.
Det hände på min 16ventilare fast av en ägare före mig.

Det är garanterat det som hänt!Hände min bror i förr veckan så jag är oxå säker på att det är det felet ;)Bara att plocka av toppen och byta ventiler tyvärr!

http://www.garaget.org/?car=19616
Jens Hedström
Kör volvo 855 R med steg 4trimm från Autotech

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2008
#11
Får man fråga om du vet när balansaxelremmen var bytt sist?
Så man vet en ungefärlig livslängd på den.

Verkar som att folk bara har bytt kamremmen förr.
Rätt vettigt att byta alltihop när det är dags.. kan man
nog tjäna på i slutändan.


2 035 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#12
att jag har krökt några ventiler ja visst det kan säkert ha hänt men inte garanterat.


jag får ta bort startmotorn och kolla där och sen kolla kilen på veven.

Biljudsveteran sen 1984!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
25 maj 2008
#13
Har nog blivit ventilsallad hmm



Sök