3597
Sök

Är det lönt att sätta på en turbo på en porsche 924?

12 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
hej på er alla!

Håller på att renovera motor till min 79:a porsche 924, vill ju gärna ha lite mer mos än dom 125 lite slöa orginal kusarna.

Har funderat på portat toppen och annan kam osv...  sen så rotade jag lite i min fars garaget, varpå jag hittade en fin liten sak... en turbo, tillhörande en Daihatsu charade turbo!!!

tankarna flög ju iväg mot turbokonverteringens underbara värld smile

så frågan är: skulle det ge någon effekt att montera en liten turbo som är byggd för en 3 cylindrig motor med en komma fis i cylider volym, på en 2 liter sugis??

och om nån vet... vad säger toppen om högre tryck och komperetion? och hur mkt problem är det att köra Bosch sabla k-jetronic system med en turbo??

hela projektet skulle i så fall få bära eller brista... ett så kallat snikbygget smile

hör av er om ni har nåt vettigt att tillföra smile

må väl .

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 maj 2008
1: Vore det inte synd att frångå original på din Porsche? Den är snart 30 år och jag tycker att du ska hålla den i fint originalskick så kan den bli en klassiker. Det kommer dessutom kosta ett antal 1000 lappar så lägg dem på annat istället.

2: Om du ändå vill... Den lilla turbon kan säkert hjälpa till med 10 extrahästar men ska du göra det så gör det ordentligt dvs med bättre grejer?

3: Bilen blir "omöjlig" att besiktiga...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
okej, asså det är så pass besvärligt att besikta den ja... misstänkte nästan det smile

jaja, men då blir det orginal cruiser av den ist smile

jag ringde förresten till porsche för tre år sen och frågade dom vad som gällde för att sänka ner en 924 turbo snurra i den... deras svar va" du måste göra om den till en 924 turbo" alltså det fick inte vara en 924 med turbo utan allt som fanns på turbo modellen skulle finnas på den om motorn  ändrades... alltså annan huv, stag, krängningshämmnare, ratt, emblem, you name it allt skulle ändras smile

jaja men tack för infon!

simma lugnt smile

Sök