3186
Sök

Motor Elekttoniklampan"lambda lampan"tänds och släcks!850 T5

135 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Bil: Volvo T5-96

Har fått bilen avläst, 2-1-2. Saknar Lambda/felaktig. Av verkstaden. Felet låg i att en värmekrets var dålig i lambdasonden tydligen. Bytte lambdasond (beg. från jobbet)och lmm.

Fick den släckt på verkstaden.
Det gick 2 dagar innan lampan börja lysa igen på E4an, och då hade bilen rullat i ca: 20min alltså varm motorn.

Samma dag lyft jag av batterikabelskon, lät den ligga av i 30 min ungefär. Men den lös fortfarande.

Innan natten kom lät jag den jorden ligga av ändå från batteriet.
Dagen därpå, koppla på på jorden och då lös den inte längre. Detta var ungefär en och en halv vecka sedan. Alltså har den inte krånglat på 1½vecka.

NU idag när jag var ute och körde, lät den gå på tomgång i ca: 20 min och gasa till kom ett blått moln bakom bilen och samtidigt som detta lyste lampan igen.

Förtillfället har jag nu kopplat ur batteriet, Men varför händer detta?

Varför börjar den lysa igen? Och varför händer detta när den är varm? Vad skall man göra åt detta?
Har besiktning nu snart och vill fan inte att den ska börja lysa när man väl står där!

Jag Har dessutom kollat värdet, och de ligger på 1,01.

Någon som kan detta?


bonntrimmare
655 Inlägg
28 maj 2008
#2
har för mej  att 2-1-2 är fel på trycksidan ...kolla slangar ?:S

135 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#3
Trycksidan? vacumslangar då eller? Har kikat lite lätt och inte hittat något. Vet att vacumslangen till insugfet var av på den när jag köpte den, men bytt nu efter att jag bytte vevhusventilation men detta var ett tag sedan. Men Om felkoden 2-1-2 betydde felaktig eller saknad lambdasond. innebär väl detta just det eller? Kan det vara vacumslangar ändå?


bonntrimmare
655 Inlägg
29 maj 2008
#4
ne jag vet inte men jag har felkod 2-1-2  på volvon min  ska kolla de te helgen

228 Inlägg
29 maj 2008
#5
Det är inte knacksensorn som strular ? .. Hade precis sådär på min 850, slutade när jag bytte knacksensor smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

135 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#6
okej, knacksensorn! Vart exakt sitter den? har inte haft bilen så överdrivet länge och har inte pulat med den så mkt!


4 822 Inlägg
29 maj 2008
#7
mc_vw skrev:
okej, knacksensorn! Vart exakt sitter den? har inte haft bilen så överdrivet länge och har inte pulat med den så mkt!

Dom (2st) sitter på framsidan av motorn i höjd med startmotorn under insuget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

135 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#8
Mm kul! nyligen varit där och fixat vevhusvent. Kanske bäst att få den avläst igen, istället för massa mer jobb om de nu inte skulle vara dom. Vart köper man billiga nya lambdasonder btw?


Fartdåre
378 Inlägg
30 maj 2008
#9
På min gamla 850 tändes lambda mätaren och den visa felkoder på lambdasond, sekundär luftsystem och nåt mer. Skulle bli svindyrt att laga iallafall... Men en kompis berätta att det kommer in skit i lambdasonden så bara plocka av plastkåpan och göra rent där inne, kan typ ha ärgat eller nåt. Efter det lös aldrig lampan mer, samma på min andra. Tydligen vanligt fel på både 850 och s70.

TICen är till salu säljs billigt.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
30 maj 2008
#10
RichardC skrev:
På min gamla 850 tändes lambda mätaren och den visa felkoder på lambdasond, sekundär luftsystem och nåt mer. Skulle bli svindyrt att laga iallafall... Men en kompis berätta att det kommer in skit i lambdasonden så bara plocka av plastkåpan och göra rent där inne, kan typ ha ärgat eller nåt. Efter det lös aldrig lampan mer, samma på min andra. Tydligen vanligt fel på både 850 och s70.

Lamdasonden går inte rengöra, men där emot kontaktstycket. Där är det inte alls ovanligt att det kan ärga.
Men läs av den en gång till för att veta om det är samma felkod.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur


Sök