3990
Sök

Årets hastighetsrekord, hos polisen i alla fall!

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
18 april 2005
#21
Vet inte riktigt hur siffrorna ligger men vi hade en kille ute från vägverket på den utbildning jag läser, som höll en kurs i Arbete på väg som man måste ha för att få jobba längs vägar. Och på han lät det som att den svenska vangparkens genomsnitts skick/ålder inte är lika hög som här på sidan.

Faktum är att även om du har en bil som kan framföras i betydligt högre hastighet än vad man får utan att du känner något obehag så är inte vägar och din omgivning dimensionerade för detta så även bilen som du färdas i om du skulle kollidera.

Varför skulle folk vara mer aktiva när de kör i 160 än när de kör i 110? Själv så går min bil lika tyst i 200 som i 100. Men vist skulle jag köra med en äldre bil i 200 så hade jag nog suttit på helspänn i med att det kanske skulle dra och ha sig i ratten. Så även susat en del om rutorna. Men efter ett vist antal gånger så har man vant sig vid det också.

Men visst är det irriterande med folk som sitter och halvsover bakom ratten men det har nog också en del att göra med att medelåldern i vårat land är ganska så hög på sina håll. Sätt in obligatoriska läkarundersökningar i stället för folk över 50 eller något. Även vägverket jobbar mer med tanken på aktiv körning då de drar vägar nu mera. Gällande att det inte får finnas för långa raksträckor. Och vägen ska röra på sig så att man inte får den effekten att vägen bara går rakt fram som man kan se på många Amerikanska filmer.

Oavsett om du kör en BMW M5 –05 eller en Fiat Uno så är du lika död om du krockar med ett träd i höghastighet. Faktum kvarstår att det är farten som dödar.
Senast redigerat av Markus_C (18 april 2005)

186 Inlägg
18 april 2005
#22
Ville bara säga att jag följde hastighetsreglerna idag för en gångs skull.... det som hände var att jag satt och dagdrömde, och helt plötsligt hade jag ett rådjur framför mig som smashade min högra framlykta!!!!! FYYFAAAAN för dessa rådjur!!!!! som tur var så körde jag en gammal escort som jag slipper laga... men nu ligger bevisen på bordet, kör man sakta så dyker drömmarna upp och du tänker inte på att du kör bil, så enkelt är det!!!

Catch me if you can!

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
18 april 2005
#23
Dagdrömmer du mindre på en 70 väg än på en 50 väg? Tror inte det, det är nog snarare du som är en dålig förare. Tur då att det inte var de höga hastighets begränsningar som somliga här vill ha som du drömde fram i.

Verkmästare
97 Inlägg
18 april 2005
#24
Markus_C skrev:
Dagdrömmer du mindre på en 70 väg än på en 50 väg? Tror inte det, det är nog snarare du som är en dålig förare. Tur då att det inte var de höga hastighets begränsningar som somliga här vill ha som du drömde fram i.

Visst, farten dödar, men faktum kvarstår, kör man fort är man mer på alerten.


157 Inlägg
18 april 2005
#25
som exempel kan tas min granne som krockade med en älg i 80km/h, allt jick bra och han klarade sej smärtfritt. Fick sen reda på av polisen att ifall han hade kört 100km/h hade han varit död.

224 Inlägg
18 april 2005
#26
Dom ska ju höja vägarna....Hörde på Radion förra året o då pratade dom med en äldre man från vägverket...
Han nämnde ex vis: "Dagens bilar är så pass säkra..." och "De nuvarande begränsningarna är från sent 70-tal..." Nåt sånt var de...
Dom ska ändra hastighterna 2008 tidigast 2006.
70 blir 80
90 blir 100
110 blir 130

Det är vad jag vet wink
O det är jag säker på....

Ford Focus ST-Line 2018

Rallyförare
1 075 Inlägg
19 april 2005
#27
OK har läst lite inlägg...
Som vanligt måste jag då tyvärr påpeka att statens hjärntvätt har fungerat.

SÅ HÄR ÄR DET:
... Aktiv körning = Lite olyckor
... Passiv körning = Massa olyckor

Om jag själv hade varit passiv i trafiken under mina drygt 100.000 körda mil så hade jag aldrig haft sån stenkoll som jag har idag.
Senast redigerat av carnageman (19 april 2005)


Rallyförare
1 075 Inlägg
19 april 2005
#28
På gudöbroleden mellan haninge & tyresö stoppade snuten ett ekipage som körde över 300km/h (med båge). Eftersom jag hörde det på radio STHLM så måste det ju finnas dokumenterat... Dom försökte tydligen dra ifrån snuten men misslyckades (undrar hur man kan misslyckas med det men iallafall??)
Fkoff skrev:
Precis.. i 70 kmh så sommar man ju nästan? ärligt.. dte går för långsamt.. och på motorvägen E4 tex, 110 kan man ju ligga o köra i samtidigt som man läser en bok. Höj hastighetsgränserna 90 och uppot 20kmh

Och ang ämnet.. dte måste väl finns någon som kört fortare än 22 i en kontroll? Kungen kördeju 250!smile
I usa visserligen och inget bekräftat men i Mischief 3000 är det ju en F50 som stoppats för 207mph (330kmh)


12 086 Inlägg
19 april 2005
#29
haha.. om du menar att de körde förbi snuten så garvar jag.. åt dom asså!smile
ofta man stoppar en förbiåkande hoj i 300..tongue

Rallyförare
1 075 Inlägg
100 Inlägg
19 april 2005
#31
Dirq skrev:
Sen var det någon som skrev att Kungen åkte 250Km/h. Detta var en civil person (inte Polis) som blev omkörd av honom och uppskattade att han höll denna hastighet. Allstå inte sant, bara skräpptidningarna som tyckte det var bra nyheter

.

som jag förstod det så började mannen som blev omkörd oxå att gasa och därav hastighets uppgiften samt att den mannen fick dryga böter medans kungen väl klarade sig igen, men det är ju en annan topic

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom

153 Inlägg
20 april 2005
#32
Visst vore det kul att ha hastighetsbegränsningar på 160 km/h. Det är ju en ganska lagom fart för längre sträckor. Det största problemet är den tidigare nämnda Mr. Svensson. Hur många gånger/dag ser man inte en medelålders man eller kvinna i en V70 eller 95 som snackar i mobiltelefon och slickar mittlinjen så mötande billister måste väja halvvägs ut i skogen? Kör man på motorväg stöter man ofta på folk som ligger och kör runt 70-80 km/h. Faktum är att dessa människor inte skulle köra ett dugg fortare bara för att hastighetsbegränsningen ökade till ex. 130km/h. Då skulle de helt plötsligt utgöra en ännu större trafikfara. Ska man minska antalet dödsolyckor i Sverige tycker jag man bör prioritera "Kontroll över sitt fordon" lite mer vid uppkörningar. Visst regler är viktigt men kan man inte manövrera sin bil så spelar det ju ingen roll om man sätter alla rätt på teoriprovet.

Sen en grej jag (och antagligen ni andra som ofta kör i vänster fil) stör mig på är folk som ligger i vänster fil och tar en kvart på sig att göra en omkörning. Kör man om en bil som kör i 90km/h kan man väl iaf dra sig uppåt 110 för att komma förbi i tid. I Tyskland fungerar det jävligt bra på autobahn. Märker folk där nere att en bil närmar sig fort som fan bakifrån så flyttar de på sig för att den som kommer i högre fart ska slippa bromsa. Så borde herr Svensson också göra. Har själv använt helljus, tuta och långfingrar mot folk som ligger och blockerar "racing-filen". Blir så störd tongue
hajhaj

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest

Verkmästare
97 Inlägg
20 april 2005
#33
Snabbare skrev:
Sen en grej jag (och antagligen ni andra som ofta kör i vänster fil) stör mig på är folk som ligger i vänster fil och tar en kvart på sig att göra en omkörning. Kör man om en bil som kör i 90km/h kan man väl iaf dra sig uppåt 110 för att komma förbi i tid. I Tyskland fungerar det jävligt bra på autobahn. Märker folk där nere att en bil närmar sig fort som fan bakifrån så flyttar de på sig för att den som kommer i högre fart ska slippa bromsa. Så borde herr Svensson också göra. Har själv använt helljus, tuta och långfingrar mot folk som ligger och blockerar "racing-filen". Blir så störd tongue
hajhaj

Jag håller med om det, och inte bara det utan vill lägga till att folk allmänt visar alldeles för lite hänsyn till andra. De flesta sitter och dagdrömmer i sina bilar utan att tänka på att trafiken består av fler individer, med andra körstilar och idéer än vad dom själva har.
Ditt exempel med folk som inte kan skynda sig förbi vid omkörning på motorväg är lysande. Själv gör jag en bedömning innan omkörning om bilen bakom kommer väldigt snabbt, eller om jag genom att gasa lite extra kan köra om bilen i högerfilen utan att hindra bakomvarande. Varför kan inte alla göra så? I somras fick jag 3 tyska turister framför mig på en 90-väg. Eftersom de inte höll samma hastighet som jag så blinkade jag för omkörning så snart jag fick fritt. ALLA tyskarna slog genast på högerblinkers och gick ut i vägrenen! Det kallar jag vakenhet och trafiksäkerhet! Alla svenskar borde ta lärdom!


Rallyförare
1 075 Inlägg
20 april 2005
#34
Japp! Håller med fullt, vi är nog rättså lika i trafiken du och jag mr Stoffe!
Bra skrivet!!!

Och ett litet svar till alla dom som säger att våra VÄGAR inte klarar 160km/h så kan jag bara säga att riksväg 73 mellan farsta och västerhaninge klarar 250km/h utan någon risk att köra av. Iallafall med aktiv förare bakom ratten i en MV6:a...
...Med andra ord så håller inte det argumentet.
Svensson behöver bli aktiv bakom ratten, det är nog det närmaste man kan komma sossarnas nollvision och det enda sättet att tvinga svensson att bli aktiv bakom ratten är att höja ribban lite.
Med andra ord högre fartgränser & även införande av minsta tillåtna fart.
Senast redigerat av carnageman (20 april 2005)


Verkmästare
97 Inlägg
20 april 2005
#35
Det låter tokigt för den konservative, men i många fall är det som du skriver Carnageman, att olycksfallen skulle minska genom att "skrämma" Svensson till vakenhet genom att höja hastighetsgränsen.
Sen finns det alltid för många som överskattar sin egen förmåga och därmed orsakar olyckor. Men detta gäller oavsett hastighetsgräns.
Senast redigerat av Stoffe (20 april 2005)


153 Inlägg
20 april 2005
#36
Svensson skulle inte bli mer aktiv bakom ratten bara för att det står 160 på skylten istället för 90. Han skulle antaligen inte ens köra i 160. Antingen skulle han ta en annan väg (man kan ju hoppas tongue) eller så skulle han köra mellan 100-140. Men när det gäller Svensson spelar det ingen roll om han är aktiv eller passiv. Folk måste ha bättre kontroll på sina fordon om vi ska närma oss nollvisionen. Inför ordentliga manöverprov på alla uppkörningar så slipper vi fler amatörer.

Annars är ju Autobahn väldigt smart. Variabel hastighet och flera filer där de som har bråttom kör i vänster och de som tar det lugnt håller undan.
Det är iofs lite skillnad på mängden bilar...
Och visst Carnageman, vägarna håller. Det är förarna det är fel på.
Fundera över om era far och mor föräldrar skulle köra 160km/h bara för att det står det på skylten...

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest

Rallyförare
1 075 Inlägg
20 april 2005
#37
Man kan ha en minimum fart i ytterfilen t.ex 140km/h
Om man inte håller den så skulle man riskera dryga böter...

Tål att tänkas på kanske?


Verkmästare
97 Inlägg
21 april 2005
#38
Idéerna är många, men tyvärr kommer det nog att tuffa på i samma gamla leriga spår. Om många år blir vi också gubbar och skiter blankt i att köra aktivt, utan håller 70 oavsett om det är förbi ett dagis eller på en stor, bred 90-väg (jag fasar redan).
Tills dess lever man på hoppet att vi ska få höjda hastighetsgränser och fler möjligheter att gasa av sig på legal väg. Tyvärr är de sega gubbarna i ledningen totalt oförstående när det gäller det växande motorintresset hos många.

Jag tycker de här hastighetskamerorna är ett lysande exempel på de styrandes okunskap och idioti. Varför inte placera dessa kameror vid skolor, dagis, tåg/buss-stationer, mataffärer osv, istället för att placera dem på sträckor där det spelar mindre roll om man håller 95 istället för 90?
Polisen ska inte heller lägga krut på att gömma sig för att "sätta dit" så många fortkörare som möjligt t ex på en motorväg, utan visa sig körandes i trafiken, enbart för att synas, men framförallt för att vara på hugget när de får ett larm om ett inbrott, misshandel, stöld, våldtäkt, rån eller liknande. Att de sedan haffar en och annan fartsyndare med polispiloten när de ändå är på resande fot är inte fel.
Men det viktiga är att polisen SYNS så att alla (speciellt packet) vet att det finns gott om poliser i faggorna.
Sätt också alkolås i alla bilar och se till att det blir lag på det! Där skulle vi spara många liv.
Senast redigerat av Stoffe (21 april 2005)



Sök