3217
Sök

Hur gör man när man ska spela in högtalare ?

1 302 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Som topicen hur länge ska man göra det ?

f.d. Robospine
208 Inlägg
30 maj 2008
Att spela in är inget du behöver göra, det sker vid normalt spelande. Spela som vanligt så kan (i vissa fall) högtalaren "lossna" efter ett tag, dvs t.ex. gummiupphängning mjukas upp och det börjar låta lite bättre. Det blir markant skillnad på en del medans andra kanske inte skiljer på sig nämnvärt.
Så länge du inte vräker på för mycket (då menar jag alltså mer än vad högtalaren pallar med, spelar ingen roll hur inspelad en högtalare är. den klarar iaf inte med för mycket) är det lugnt. Börjar det låta konstigt om högtalarna så har du vräkt på för mycket.

Alltså, spela som vanligt. Inspelningen kommer som ett paket på posten tongue

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

1 302 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
okej då är det altså lugnt att dunka lite musik smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
fegge_89 skrev:
Som topicen hur länge ska man göra det ?

sätt volymen på 80 % å spela tills närmaste person kommer fram å påpekar att du ska sänka wink

Man brukar spela in högtalare på en viss frekvens +.kmr inte ihåg men min bas spelades in på runt 30hz i typ 1 dygn eller något sånt sen var den klar ....om de är rätt eller fel vettifan men så gjorde han som spelade in min

329 Inlägg
31 maj 2008
Robospine skrev:
Att spela in är inget du behöver göra, det sker vid normalt spelande. Spela som vanligt så kan (i vissa fall) högtalaren "lossna" efter ett tag, dvs t.ex. gummiupphängning mjukas upp och det börjar låta lite bättre. Det blir markant skillnad på en del medans andra kanske inte skiljer på sig nämnvärt.
Så länge du inte vräker på för mycket (då menar jag alltså mer än vad högtalaren pallar med, spelar ingen roll hur inspelad en högtalare är. den klarar iaf inte med för mycket) är det lugnt. Börjar det låta konstigt om högtalarna så har du vräkt på för mycket.

Ska man inte spela tills det ryker om basen och sänka ett par hack för då vet man ju att spolen har blivit varm och gått till sig??

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

f.d. Robospine
208 Inlägg
31 maj 2008
Herr Nilsson skrev:
Robospine skrev:

Ska man inte spela tills det ryker om basen och sänka ett par hack för då vet man ju att spolen har blivit varm och gått till sig??

Suck.. Jag får sluta skriva här eftersom jag uppenbarligen har problem att formulera mig.
Vad jag menar är att högtalaren går sönder om man spelar mer än vad den klarar av, oavsett om den är helt ny eller spelad med i flera månader.
Själva huvudbudskapet var att man (i min mening) inte behöver spela in en högtalare som (vissa menar) att man ska köra in en mc t.ex. Enligt garantin ska man då hålla sig under vissa varvtal de första milen.

Om man spelar normalt (för mig är det inte speciellt högt, men inte heller jättelågt) blir det inspelat medans man lyssnar, om det nu är sådana element som man kan höra nån skillnad på.
Det jag la till om att vräka på för mycket var för att andra kanske tycker att normal spelning är just när det börjar låta konstigt om högtalarna.

Jag tycker inte det finns nån mening i att ställa t.ex. en baslåda i garaget över en helg för att den ska bli inspelad.

Men som sagt, nån kommer säkert hänga upp sig på det här också eftersom jag är så dålig på formulering.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 maj 2008
Som det hat sagts...spela på som vanligt, dra inte på för mkt utan håll det på rimliga nivåer.

Jag har sett och hört exempel på högtalare som inte har låtit som de skall förren efter 150-160 timmars spelande. Har även råkat ut för högtalare som inte har ändrat sig i karaktär alls med så...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök