2727
Sök

skillnad på däck?

Diamond
540 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
tjenare..

Vad är skillnaden med att köra med odubbat respektive sommardäck på sommaren?

I'm Rick James Bitch!

16 197 Inlägg
1 juni 2008
odubbat har ju mycke mjukare gummi så de slits fortare samt att väggreppet inte blir de bästa-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Driifter;)
1 630 Inlägg
1 juni 2008
odubbade bode va mjukare i gummiblandningen o slitas mer o har förmodligen ett lite mer vinterannpassat mönster som ev låter mer o kan ge sämmre vägenskapar än va ett sommardäck skulle göra vi olika förhållanden för den del behöver de inte vara dåligt men odubbade däck är ju trots allt en kompromiss mellan sommar och vinterdäck

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 juni 2008
antar att du menar "året-runt" Vs. riktiga sommardäck.

Året-runt-däck är ganska bra på vintern och ganska bra på sommaren.

Sommardäck är skit på vintern men riktigt bra på sommaren.

Kör man bara i lagliga hastigheter alltid och inte kör aggressivt så duger året-runt-däck bra men kör man lite mer "aktivt" som det kallas så bör man ju ha riktiga sommardäck för greppets skull.

Sen är vinterdäck sämre på sommaren när det är regnigt då dom har betydligt sämre grepp än sommardäck när det är vått ute, vet inte om det är likadant med både dubbade och odubbade vinterdäck.

Och BTW, det finns inga lagliga "året-runt-däck" enligt vårt kära Vägverk wink
Senast redigerat av TBOC_Razor (1 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

BTLulle
1 juni 2008
Det finns odubbade vinterdäck och däck som är godkända som åretruntdäck. Dom odubbade vinterdäcken får man väll inte köra med på sommaren då det ju är olagligt att köra med vinterdäck på sommaren. Eller???????????? cool

MVH Peter

huh?
10 427 Inlägg
1 juni 2008
TBOC_Razor skrev:
Kör man bara i lagliga hastigheter alltid och inte kör aggressivt så duger året-runt-däck bra men kör man lite mer "aktivt" som det kallas så bör man ju ha riktiga sommardäck för greppets skull.

Även om man inte kör aggressivt så lär ju behovet av att stanna på så kort sträcka som möjligt infinna sig
om man har otur.. då kan det vara lämpligt med lite hårdare gummi om man inte gillar närkontakt.

6 170 Inlägg
1 juni 2008
steifan skrev:
TBOC_Razor skrev:

Även om man inte kör aggressivt så lär ju behovet av att stanna på så kort sträcka som möjligt infinna sig
om man har otur.. då kan det vara lämpligt med lite hårdare gummi om man inte gillar närkontakt.

Jo jo, menar ju inte att man aldrig behöver riktiga sommardäck om man inte busar utan mer att man löper mindre risk att råka illa ut för att man har fel däck.

Jag rekommenderar att alltid ha säsongsdäck och inte året-runt eftersom, som jag sa, året-runt-däck är halvbra på allt men inte helt hundra på något egentligen tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

1 010 Inlägg
2 juni 2008
TBOC_Razor skrev:

antar att han mena va han sa...odubbade vinterdäck

läs lite här om ni e osäkra på när de får användas å så...

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … erdack.pdf

1 688 Inlägg
2 juni 2008
Odubbade vinterdäck är livsfarligt att panikbromsa med på sommaren, det är den erfarenheten jag har. Även kurvtagningar i högre hastigheter kan bli en icke rogivande upplevelse. neutral

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

6 170 Inlägg
2 juni 2008
JockeT skrev:
TBOC_Razor skrev:

antar att han mena va han sa...odubbade vinterdäck

läs lite här om ni e osäkra på när de får användas å så...

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … erdack.pdf

Eftersom han sa "på sommaren" antar man ju att han menar året-runt-däck eftersom odubbade vinterdäck är just vinterdäck = bör ju logiskt sett vara olagliga på sommaren.

Problemet är ju att inget jag hittat på vägverkets hemsida säger något om att man får eller inte får använda odubbade vinterdäck på sommaren utan bara när "vinterdäck" krävs och inte när dom inte får sitta på. Det är ju en fråga om hur VV har formulerat det hela som gör att det här med odubbade vinterdäck blir lite lurigt.

Det står heller inte något (iaf vad jag vet) om vad skillnaden mellan odubbade vinterdäck och året-runt-däck är och det bidrar ju bara till ännu mer förvirring.

1 688 Inlägg
2 juni 2008
Mig veterligen så syftar dom på dubbdäck då dom skriver vinterdäck.
Odubbade vinterdäck är just "året-runtdäck"

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Bilmekare
10 Inlägg
2 juni 2008
Helt rätt odubbade vinterdäck är "åretrunt däck"

Diamond
540 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
tack för alla svar... då är det väl säkrast att byta till sommardäck över lag då..

Har iofs, 18" liggandes i garaget.. bara attt sätta på dem.. haha

I'm Rick James Bitch!

Sök