3280
Sök

golf iv - vad passar i orginaluttagen?

f.d. Robospine
208 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
jag tänkte flytta bak orginalframsystemet och och undrar därför vad som passar i orginaluttagen fram?
det är 6,5" mellanregister och diskant jag är ute efter.

jag förstår att man kan få plats med det mesta om man bygger om men för att klara sig med så små förändringar som möjligt, vad passar?
det är kanske kinkigast med diskanterna? i dörrarna kan man ju bygga om lite mer om det är vad som krävs.
hur som helst har jag sneglat lite på DLS R6A och en golf jag hittade bilder på här på garaget hade diskanterna på intrumentbrädan, det undviker jag helst.

ljudet bak kommer användas för att få mer än bara bas för de som sitter bak, det kommer vara urkopplat när jag kör själv. ska man verkligen ha diskanter även bak? finns ju uttag för det men de sitter ju precis bakom huvudet på de i framsätet.
bakuttagen är tomma, kan man på nåt enkelt sätt flytta framsystemen dit eller måste man bygga om där?

det viktigaste är att det blir bra men som sagt, kan jag unvika att bygga en helt ny dörrsida så gör jag gärna det. jag har förstått att man kan använda adapterplattor av nåt slag? hur blir det?
högtalaren sitter i ett plaströr, ska detta funka som en låda eller är det för att få ut elementet?
ni som byggt i golf iv, hur har ni gjort?

övrig info:
HU - Eclipse 8445
det kommer drivas av ett fyrkanaligt mds på 4*90wrms.
basen är en RE10 på ett SL-A500.
musik som spelas är väl disco (som det brukar kallas i lådberäkningsprogrammen wink ) och lite hårdrock.
prisklass - jadu.. det spelar mindre roll egentligen.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

f.d. Robospine
208 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Tack för bra svar smile

Jag tror det är galler bak för jag kunde lysa in där.. men det kanske är nån dummy ändå. Jag får kolla på det.

Nån annan som har koll på hur stora diskanter man får in i a-stolpen?

Min projekttråd

f.d. Robospine
208 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Det blev DLS R6A med UR1-diskanter.
Diskanterna får inte plats i orginaluttaget så det får bli en lösning med omplastat galler på orginalplatsen eller nåt. Jag hittade ingen bra placering på dörrsidan.

Jag har limmat ihop tre 16mm mdf för varje 6,5"-baffel. Jag tror det ska bli bra, hittade ingen info om hur tjock andra byggt så det fick bli en uppskattning.
Men jag har letat som en galning efter en gammal tråd jag läste om att det kan bli svårt för högtalaren att få luft bakifrån. Därför skulle man raspa ur bakåt, eller nåt.. Nån som har koll på detta?

Min projekttråd

Sök