3529
Sök

Rover 827 Si V6 - Flertal FEL!

16 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hejsan!

Äger en Rover 827 Si från 1993!

Har ett flertal problem, följande:

Elektronik:
-vänster fram FÖNSTER RUTA (chaufför sidan): den la av plötsligt, någon som är bra på att laga sånt?
Fönster motorn verkar helt död, har hittat alla reservdelar jag behöver, ska iväg o köpa de imorn ifrån skroten!

-höger fram, stolen = går bara LUTA stolen fram men ej bak.

-har ett defa larm, den strular som fasen nu, när man aktiverar larmet = larmet går av..??

STÖTDÄMPARE:
vänster bak, kör man med 3 pers där bak så börjar den gå mot däcket, kör man dock så i 1-2min så verkar allt fungera fint igen??? Är det någon hydralisk grejj där bak??

KYLARE:
Har läckage i kylaren men skall köpa en från skroten imorn, någon som är bra på att fixa sådant?

-MOTOR
Känns som om det knackar ibland, dock gasar man försvinner det, är motorn varm = inga problem, något man kan göra åt saken än o riva upp hela motorn?
Sätter man på AC'n knackar det rejält, enligt förra ägaren = ej motorn utan "AC-motorn", han hade felsökt hos verkstad men de hittade ej något?

AVGASRÖR/GRENRÖR:
Mitt avgasrör klirrar ganska mycket, dåligt svetsat av mig antar jag eller kan det bero på att jag köpt grenröret ifrån biltema? Det lossnade en gång?

Är det någon som är bra på ROVER bilar och inte tar överdrivet mycket betalt som alla auktoriserade verkstäder, var god hör av er. Betalar förstås.

MVH
JIRRE
Senast redigerat av skillbhai (26 maj 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 maj 2008
Du har lite otur du...
Fönsterhiss. Typiskt Rover 800/Honda Legend problem från de tidigare bilarna.

Stol??? mekaniskt fel?

Larm. Kolla på kontakterna i dörrarna. De brukar packa ihop. Under tiden kan du sätta en strömbrytare på kabeln till signalhornet så du stänger av tutan när du låser.

Resten... ? Gammal bil.
Motorknack: ventillyftare? För tunn olja?

Men inte har du köpt grenrör från Biltema?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

16 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Gällande fönsterhiss? Någon ide om hur det kan lagas?
Har sökt lite på nätet men ingen klar beskrivning direkt.
Problemet är bara ifrån vänster-fram dosan (chaufförsidan) trycker man ner går alla rutor ner som de skall, inkl. chaufför sidans... men trycker man upp, reagerar inga... ? Trycker jag sen då upp varje fönster på respektive knapp = går utmärkt... detta innebär alltså att jag ej fått upp chaufför sidans fönster och var tvungen att öppna sidan på dörren och lyfta upp sj.

Stolen ... mekaniskt fel? Hur lagar jag big_smile ?
/Vad skall bytas ut?

Larmet = Omöjligt... tusentals kablar? Man är ju lite rädd vad som går till vad? :o

Grenrör = inte jag som köpte.. verkstaden. Han lurade mig, han sa att han köpte den ifrån Mekonomen.

Kylaren = Jag köper den sj ifrån London, har fixat en som kan ordna allt för 1500:- för detta problem.

Men behöver fortfarande någon som kan lösa/hjälpa med de andra problemen? tongue Någon där ute?

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 maj 2008
Piper det i bilen när du drar ner rutan? Det kan vara så att larmproblemet hänger ihop med fönsterproblemet. Annars är det brytarpaketet på dörren som är dåligt. Skaffa ett nytt från skroten.

Det är problem med de gamla 800 säkringsdosorna som tydligen behöver lödas om, ungefär som med huvudrelät. Honda ställde till en del när de fingrade på Rovers kvalitet, så de flesta felen är Hondarelaterade. wink

Larmet i övrigt: Sitter det inte små svarta skjutbrytare i dörröppningen som är fastskruvade med en skruv. Dessa små switchar brukar strula. Ta loss, ta isär, gör rent.

Resten: vanligt mek, bara o skruva isär...

Helt off topic: Har du manuell eller automat?

16 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Det piper ibland när jag drar ner rutan ja.

What is brytarpaket? tongue
Hitta inget om sådat på google ens.

Löda om? Vilken del? Usch jobbigt jobb ju! Finns det nånstans man kan köpa nytt?
Gjorde samma sak med PGM reläet ifrån Honda då bilen inte gick att starta, gick inge vidare så köpte nytt. sad
Dyrt!!!

Har automat. Orkar ej med manuell under stadskörning.

Caromania, du verkar kunna dina grejer, har du tid att kolla till min kärra? (a) big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 juni 2008
Om det piper när du drar ner rutan så har jag fått för mig att följande löser problemet:

Håll ner fönsterströmbrytaren hela tiden tills rutan gått ner, håll kvar knappen tills det slutar pipa. Gör lika med alla fönster. Sedan gör du samma manöver när du stänger. Håll in knappen tills rutan är stängd och tills det slutat pipa. Då kan du släppa. Jag har aldrig provat detta själv utan det är bara vad jag läst och ska tydligen vara någon kalibrering man kan göra.

"Brytarpaket" är ett alldeles eget ord. smile Jag menar själva klumpen som är skruvad i dörrens insida där alla strömbrytare till fönstren sitter.

Löda om säkringsboxen, dvs där alla säkringar sitter. Som med PGMFI relät, blöt upp alla lödpunkter med nytt tenn med fluss. Finns på Clas Ohlson. Nytt? Hmm. Från England, men säkert dyrt. Nån elfirma borde kunna hjälpa dig hyfsat billigt om du har boxen i handen och lämnar in?

Synd att du inte har manuell. De är mycket snabbare och snålare. 8)

Tack för erbjudandet, men schemat är packat... smile

Sök