3092
Sök

nån som är duktig på v70 och turbo?

2 594 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej har en v70 2,5t som har gått 24.000 mil och turbon tjuter som den samt att bilen smårycker i bland så jag tänkte att man skulle byta den å sätta i en större kanske från en R modell eller finns det andra ?
frågan är vad mer måste jag ändra när bilen får större turbo?

tacksam för svar då jag snart måste byta

8 250 Inlägg
31 augusti 2008
#2
Har du inga värre trimplaner eller så är det det ingen egentlig ide att byta till en större turbo. S/V70R hade lite större turbos än den du har och dessa passar rakt på. Behöver ändra nånting när du byter turbo i övrigt.


2 594 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Har du inga värre trimplaner eller så är det det ingen egentlig ide att byta till en större turbo. S/V70R hade lite större turbos än den du har och dessa passar rakt på. Behöver ändra nånting när du byter turbo i övrigt.

planerna är att få ca 300hk då måste man vell ändra nått i elektroniken eller? chippa den eller så

1 497 Inlägg
1 september 2008
#4
Har du planer på 300hp så får du ändra betydligt mer än turbo.
Turbo, program (man chippar inte V70), spridare, fullflödesavgas (3" från turbo), luftfilter mm..

Jag tror att BSR sätter dit en TD04HL-18T till deras steg 4 (310hp).

2 594 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#5
AxlSam skrev:
Har du planer på 300hp så får du ändra betydligt mer än turbo.
Turbo, program (man chippar inte V70), spridare, fullflödesavgas (3" från turbo), luftfilter mm..

Jag tror att BSR sätter dit en TD04HL-18T till deras steg 4 (310hp).

jo men jag har inte råd med 35.000 som dom ville ha tängte man kunde komma billigare undan ?
har itg filter som klarar 300hp och avgassystemet tängte jag köpa från JT 3" helavägen sen tängte man kunde köpa en bättre beg turbo från R eller liknande

550 Inlägg
1 september 2008
#6
ghost_boy83 skrev:
AxlSam skrev:
Har du planer på 300hp så får du ändra betydligt mer än turbo.
Turbo, program (man chippar inte V70), spridare, fullflödesavgas (3" från turbo), luftfilter mm..

Jag tror att BSR sätter dit en TD04HL-18T till deras steg 4 (310hp).

jo men jag har inte råd med 35.000 som dom ville ha tängte man kunde komma billigare undan ?
har itg filter som klarar 300hp och avgassystemet tängte jag köpa från JT 3" helavägen sen tängte man kunde köpa en bättre beg turbo från R eller liknande

Man kommer alldrig billigt undan när man vill trimma.


5 710 Inlägg
1 september 2008
#7
ghost_boy83 skrev:
Marlboroman skrev:
Har du inga värre trimplaner eller så är det det ingen egentlig ide att byta till en större turbo. S/V70R hade lite större turbos än den du har och dessa passar rakt på. Behöver ändra nånting när du byter turbo i övrigt.

planerna är att få ca 300hk då måste man vell ändra nått i elektroniken eller? chippa den eller så

Ja......mjukvaran måste anpassas för hårdvaran dvs ditt tilltänkta avgassystem, turbo mm.

Vill man vara "snål" kan man handla billig/beggad hårvara och bara köpa loss passande mjukvara (om nu firman tillåter).
En förutsättning är ju att man använder samma hårdvara som firman skulle utrustat bilen med om man trimmat där.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

2 594 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
ghost_boy83 skrev:
Marlboroman skrev:
Har du inga värre trimplaner eller så är det det ingen egentlig ide att byta till en större turbo. S/V70R hade lite större turbos än den du har och dessa passar rakt på. Behöver ändra nånting när du byter turbo i övrigt.

planerna är att få ca 300hk då måste man vell ändra nått i elektroniken eller? chippa den eller så

Ja......mjukvaran måste anpassas för hårdvaran dvs ditt tilltänkta avgassystem, turbo mm.

Vill man vara "snål" kan man handla billig/beggad hårvara och bara köpa loss passande mjukvara (om nu firman tillåter).
En förutsättning är ju att man använder samma hårdvara som firman skulle utrustat bilen med om man trimmat där.

mvh Jonas

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Körv
3 535 Inlägg
1 september 2008
#9
ghost_boy83 skrev:
jonTe skrev:
ghost_boy83 skrev:

planerna är att få ca 300hk då måste man vell ändra nått i elektroniken eller? chippa den eller så

Ja......mjukvaran måste anpassas för hårdvaran dvs ditt tilltänkta avgassystem, turbo mm.

Vill man vara "snål" kan man handla billig/beggad hårvara och bara köpa loss passande mjukvara (om nu firman tillåter).
En förutsättning är ju att man använder samma hårdvara som firman skulle utrustat bilen med om man trimmat där.

mvh Jonas

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Det är mer som skiljer

Truckdriving Man

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
1 september 2008
#10
decib3L skrev:
ghost_boy83 skrev:
jonTe skrev:

Ja......mjukvaran måste anpassas för hårdvaran dvs ditt tilltänkta avgassystem, turbo mm.

Vill man vara "snål" kan man handla billig/beggad hårvara och bara köpa loss passande mjukvara (om nu firman tillåter).
En förutsättning är ju att man använder samma hårdvara som firman skulle utrustat bilen med om man trimmat där.

mvh Jonas

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Det är mer som skiljer

T5an  är bara på 2,3 liter så d e nog en hel del som skiljer på dom!

2 594 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#11
dieselknackare skrev:
decib3L skrev:
ghost_boy83 skrev:

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Det är mer som skiljer

T5an  är bara på 2,3 liter så d e nog en hel del som skiljer på dom!

jasså är den bara på 2,3? ja då kanske de är en hel del som skall bytas men ingen som vet exakt?? nån måste ju gjort samma som mig

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 september 2008
#12
Borrningen, 2,5liters motorerna är på 83mm, T5 är på 81mm, stryktåligare block, större spridare, turbo, programvara, förstås kolvar, vevaxel och lite sånt som är självklart.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 september 2008
#13
ghost_boy83 skrev:
dieselknackare skrev:
decib3L skrev:

Det är mer som skiljer

T5an  är bara på 2,3 liter så d e nog en hel del som skiljer på dom!

jasså är den bara på 2,3? ja då kanske de är en hel del som skall bytas men ingen som vet exakt?? nån måste ju gjort samma som mig

Ja, en kille på 85x70 forumet provade trimma sin V70 2,5t AWD så som man trimmar en T5.
Han blev så trött på alla ras och allt skit som hände, så han köpte en 850 T5 motor och slängde i, så plötsligt höll det.

2,5t motorerna är känsligare för att trimma pga bl.a. godstjockleken mellan cylindrarna, men 300hk borde det tåla...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 594 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#14
TurbOla skrev:
ghost_boy83 skrev:
dieselknackare skrev:

T5an  är bara på 2,3 liter så d e nog en hel del som skiljer på dom!

jasså är den bara på 2,3? ja då kanske de är en hel del som skall bytas men ingen som vet exakt?? nån måste ju gjort samma som mig

Ja, en kille på 85x70 forumet provade trimma sin V70 2,5t AWD så som man trimmar en T5.
Han blev så trött på alla ras och allt skit som hände, så han köpte en 850 T5 motor och slängde i, så plötsligt höll det.

2,5t motorerna är känsligare för att trimma pga bl.a. godstjockleken mellan cylindrarna, men 300hk borde det tåla...

ringde Autotech nu å hörde me dom dom sa att man behövde större turbo sen programera om styrboxen gröna spridare öppet filter och tretums hela vägen för att turbon skall andas, då skulle jag få 315hk 435nm
med en vanlig 2,5T

men de skulle va intressant att veta om man kan plocka turbo mm från en T5 eller R motor ? å få lite mer power

Labborant
307 Inlägg
1 september 2008
#15
ghost_boy83 skrev:
jonTe skrev:
ghost_boy83 skrev:

planerna är att få ca 300hk då måste man vell ändra nått i elektroniken eller? chippa den eller så

Ja......mjukvaran måste anpassas för hårdvaran dvs ditt tilltänkta avgassystem, turbo mm.

Vill man vara "snål" kan man handla billig/beggad hårvara och bara köpa loss passande mjukvara (om nu firman tillåter).
En förutsättning är ju att man använder samma hårdvara som firman skulle utrustat bilen med om man trimmat där.

mvh Jonas

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Ett hejdundrande chip måste jag säga! Att man skulle få ut 60hk av att bara chipa en t5 motor är väl ungefär lika troligt som att jag skulle bädda din säng det närmsta halvåret, det som skiljer är väl spridare och sånt med, samt turbo, mjukvara, ca: 100cc cylindervolym skiljer väl också sisådär mellan tummen och pekfingret...

2 594 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#16
la_palma skrev:
ghost_boy83 skrev:
jonTe skrev:

Ja......mjukvaran måste anpassas för hårdvaran dvs ditt tilltänkta avgassystem, turbo mm.

Vill man vara "snål" kan man handla billig/beggad hårvara och bara köpa loss passande mjukvara (om nu firman tillåter).
En förutsättning är ju att man använder samma hårdvara som firman skulle utrustat bilen med om man trimmat där.

mvh Jonas

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Ett hejdundrande chip måste jag säga! Att man skulle få ut 60hk av att bara chipa en t5 motor är väl ungefär lika troligt som att jag skulle bädda din säng det närmsta halvåret, det som skiljer är väl spridare och sånt med, samt turbo, mjukvara, ca: 100cc cylindervolym skiljer väl också sisådär mellan tummen och pekfingret...

295hk 425Nm om man ska vara noga då med ett enkelt chipp  eller annan programmvara på en T5

Labborant
307 Inlägg
1 september 2008
#17
ghost_boy83 skrev:
la_palma skrev:
ghost_boy83 skrev:

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Ett hejdundrande chip måste jag säga! Att man skulle få ut 60hk av att bara chipa en t5 motor är väl ungefär lika troligt som att jag skulle bädda din säng det närmsta halvåret, det som skiljer är väl spridare och sånt med, samt turbo, mjukvara, ca: 100cc cylindervolym skiljer väl också sisådär mellan tummen och pekfingret...

295hk 425Nm om man ska vara noga då med ett enkelt chipp  eller annan programmvara på en T5

Står det ja...Vad man får sen är en annan femma, skulle fått 45hk på min 200sx men märkte ingen skilldnad alls faktiskt, inte förrens man byt massa andra saker...Att du skulle få mer än 20hk av att enbart chipa ska du inte tro på, kanske i förbränningsrummet hehe men inte nånstans nära hjulen...

257 Inlägg
1 september 2008
#18
la_palma skrev:
ghost_boy83 skrev:
jonTe skrev:

Ja......mjukvaran måste anpassas för hårdvaran dvs ditt tilltänkta avgassystem, turbo mm.

Vill man vara "snål" kan man handla billig/beggad hårvara och bara köpa loss passande mjukvara (om nu firman tillåter).
En förutsättning är ju att man använder samma hårdvara som firman skulle utrustat bilen med om man trimmat där.

mvh Jonas

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Ett hejdundrande chip måste jag säga! Att man skulle få ut 60hk av att bara chipa en t5 motor är väl ungefär lika troligt som att jag skulle bädda din säng det närmsta halvåret, det som skiljer är väl spridare och sånt med, samt turbo, mjukvara, ca: 100cc cylindervolym skiljer väl också sisådär mellan tummen och pekfingret...

2,5T och T5 är inte samma motor , T5:a motorn ligger på 2,3l och 2,5t ligger på 2,5... och jo man kan få 50 häst på att bara chippa..

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"

2 594 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#19
golf_greatpower skrev:
la_palma skrev:
ghost_boy83 skrev:

asså min tanke va så här en T5a kan man chippa så man får 300hk å de som skiljer en 2,5T och en T5 är turbon och givetvis mjukvaran? eller är jag ute å trampar för då tängte jag om man skaffar en turbo från tex en T5a eller R samt mjukvaran som man chippar skulle det bli samma sak??

Ett hejdundrande chip måste jag säga! Att man skulle få ut 60hk av att bara chipa en t5 motor är väl ungefär lika troligt som att jag skulle bädda din säng det närmsta halvåret, det som skiljer är väl spridare och sånt med, samt turbo, mjukvara, ca: 100cc cylindervolym skiljer väl också sisådär mellan tummen och pekfingret...

2,5T och T5 är inte samma motor , T5:a motorn ligger på 2,3l och 2,5t ligger på 2,5... och jo man kan få 50 häst på att bara chippa..

jo så mycket har vi kommit fram till me att T5an är på 2,3l   men sen då

plattsättare!
804 Inlägg
1 september 2008
#20
spridare och databoxen är anorlunda också

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se


Sök