Ivar skrev:
TBOC_Razor jag förstår ditt resonemang men jag jämför inte ett paket mjölk med en växellåda...
Jag jämför inte heller ett paket mjölk med en växellåda utan principen och den är densamma i båda fallen, det enda som skiljer är ju att en låda kostar ett par kronor mer.
Växellådan lämnade säljarens omsorg i det skick som den skulle vara, du accepterade skicket och gav han pengarna. Därmed övergick ansvaret för lådan från säljaren till dig, inget mer med det.
Efter att ha ägt en saab i ca 2 månader och behövt byta en mellanaxel, ett oljetråg, en växellåda och massa annan småskit så blir man jävligt trött på biljäveln, och saab!
Jag har ägt två saabar, en 9000CD 2.0i -89 och nu 9-5:an. 9000:n var min förstabil, köptes för 1500kr och förra ägaren plågade ihjäl den stackars växellådan allt vad han kunde bara för att försöka döda den, han gjorde alltså grejor som att ligga på storgatan i 70-80, nita, tvinga i tvåan och svänga av i lugna 50km/h
Den lådan fungerar fortfarande som den ska trots honom så att en växellåda skulle vara skit just bara för att den är från en Saab är fel. Den bilen rullade två år hos mig utan problem.
9-5:an köpte jag i oktober -07 för 110K och efter fyra månader sprack en kolv varpå jag blev utan bil i över tre månader och cirka 45-50K fattigare.
Som sagt, shit happens. Det är bara att vänja sig.