4129
Sök

Hjälp! Vr6an död

9 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#1
Jag var borta och arbetade i en vecka och undertiden stod bilen bara hemma på gården. Farsan skulle parkera om den en dag men då hände det inget då han vred om nyckeln. efter några försök fick han igång bilen och parkerade om den. Han sa att det lät som om batteriet var dåligt. När jag kommer hem dagen efter han parkerat om bilen och ska starta den är den död. jag försöker starta den flera gånger men startmotorn går inte ens runt. jag kollar batteriet och mycke riktigt det är tomt. Jag provar med startkablar och med ett nytt batteri och då går startmotorn runt men bilen går inte igång. Jag skruvar bort ett tändstift och kollar om den får gnista men det får den inte.
Vad kan det vara för fel ? hur kollar jag om det är tändspolen som är trasig? Hjälp tack !
Jag har En Golf III Vr6 -92


1 661 Inlägg
10 september 2008
#2
Ladda upp batteriet ordentligt så ska den nog starta efter det. OM du inte har haft några andra problem med bilen före det här vill säga?   

Är väl för lite ström för att den ska ge gnista.

Körv
3 535 Inlägg
10 september 2008
#3
Tändkablar är ett hett tips också.

Truckdriving Man

16 197 Inlägg
10 september 2008
#4
elle tändmodulen som styr tändningen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

9 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#5
Sexyicecube skrev:
Ladda upp batteriet ordentligt så ska den nog starta efter det. OM du inte har haft några andra problem med bilen före det här vill säga?   

Är väl för lite ström för att den ska ge gnista.

Jag har testat med ett nytt fulladdat batteri och även startkabplar men får ändå ingen gnista sad


9 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#6
decib3L skrev:
Tändkablar är ett hett tips också.

som sagt jag har provat med startkablar om det nu är samma sak som tändkablar ?


9 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
elle tändmodulen som styr tändningen..

Var sitter tändmodulen och hur kan jag kolla/mäta om den är trasig ?


Körv
3 535 Inlägg
10 september 2008
#8
howiie skrev:
decib3L skrev:
Tändkablar är ett hett tips också.

som sagt jag har provat med startkablar om det nu är samma sak som tändkablar ?

Tändkablar är dom kablar som går till tändstiften..

Truckdriving Man

9 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#9
decib3L skrev:
howiie skrev:
decib3L skrev:
Tändkablar är ett hett tips också.

som sagt jag har provat med startkablar om det nu är samma sak som tändkablar ?

Tändkablar är dom kablar som går till tändstiften..

Okej, men om det skulle vara fel på dom kablarna tror du alla 6 kablarna går sönder samtidigt ? nån cylinder ska väl ändå tända?
Missuppfattade det hela lite.. tändmodulen alltså vart sitter den
Senast redigerat av howiie (10 september 2008)


Körv
3 535 Inlägg
10 september 2008
#10
howiie skrev:
decib3L skrev:
howiie skrev:

som sagt jag har provat med startkablar om det nu är samma sak som tändkablar ?

Tändkablar är dom kablar som går till tändstiften..

Okej, men om det skulle vara fel på dom kablarna tror du alla 6 kablarna går sönder samtidigt ? nån cylinder ska väl ändå tända?
Missuppfattade det hela lite.. tändmodulen alltså vart sitter den

Ganska vanligt fel på vr6orna att dom kablarna pajjar. Och din är ändå från -92 (i mitt tycke den sämsta årsmodellen)

Nya kablar kostar en del dessutom.

Truckdriving Man

9 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#11
decib3L skrev:
howiie skrev:
decib3L skrev:

Tändkablar är dom kablar som går till tändstiften..

Okej, men om det skulle vara fel på dom kablarna tror du alla 6 kablarna går sönder samtidigt ? nån cylinder ska väl ändå tända?
Missuppfattade det hela lite.. tändmodulen alltså vart sitter den

Ganska vanligt fel på vr6orna att dom kablarna pajjar. Och din är ändå från -92 (i mitt tycke den sämsta årsmodellen)

Nya kablar kostar en del dessutom.

Jo det är ju den första modellen av vr6 så den har väl alla barnsjukdomar.


Körv
3 535 Inlägg
10 september 2008
#12
howiie skrev:
decib3L skrev:
howiie skrev:

Okej, men om det skulle vara fel på dom kablarna tror du alla 6 kablarna går sönder samtidigt ? nån cylinder ska väl ändå tända?
Missuppfattade det hela lite.. tändmodulen alltså vart sitter den

Ganska vanligt fel på vr6orna att dom kablarna pajjar. Och din är ändå från -92 (i mitt tycke den sämsta årsmodellen)

Nya kablar kostar en del dessutom.

Jo det är ju den första modellen av vr6 så den har väl alla barnsjukdomar.

Exakt! Annars en väldigt fin bil såklart smile

Truckdriving Man

9 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#13
Jag har nu idag mätt och jag får 12V till tändspolen.
Ur tändspolen får jag 10V när jag försöker starta bilen.
Jag har kollat och det är inte fel på tändkabeln från tändspolen till fördelaren. när jag mäter från fördelarens utgång är det dött.
Är det då fördelaren som är trasig eller nått i fördelarlocket? Och är det 10V som tändspolen ska leverera? Jag har hört att den ska leverera flera tusen.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 september 2008
#14
kolla sk. "hallgivaren" i fördelaren. antagligen så måste du byta hela fördelarn. kika även om det ser bränt ut där i. saken är att du får ju 12V men kan inte fördela ut dom. därav nåt skit som är pajj där i. oftast bara locket då du har stift som slits ut.

-den satt som en fläskläpp-

9 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#15
husmus skrev:
kolla sk. "hallgivaren" i fördelaren. antagligen så måste du byta hela fördelarn. kika även om det ser bränt ut där i. saken är att du får ju 12V men kan inte fördela ut dom. därav nåt skit som är pajj där i. oftast bara locket då du har stift som slits ut.

Jag har kollat i fördelaren och det var bränt på rotorn. sen var det lite oxiderat på kontaktpinnarna i locket. jag rengjorde och provade men bilen är fortfarande död. Kan det vara bara rotorn som är trasig då det var bränt på den? Jag tänkte köpa Biltemas "Rotor för Volkswagen Golf III 2,0" och Biltemas "Fördelarlock för Volkswagen Golf III 2,0" men passar de till min Vr6:a? Jag har ju en 2.8


Körv
3 535 Inlägg
13 september 2008
#16
howiie skrev:
husmus skrev:
kolla sk. "hallgivaren" i fördelaren. antagligen så måste du byta hela fördelarn. kika även om det ser bränt ut där i. saken är att du får ju 12V men kan inte fördela ut dom. därav nåt skit som är pajj där i. oftast bara locket då du har stift som slits ut.

Jag har kollat i fördelaren och det var bränt på rotorn. sen var det lite oxiderat på kontaktpinnarna i locket. jag rengjorde och provade men bilen är fortfarande död. Kan det vara bara rotorn som är trasig då det var bränt på den? Jag tänkte köpa Biltemas "Rotor för Volkswagen Golf III 2,0" och Biltemas "Fördelarlock för Volkswagen Golf III 2,0" men passar de till min Vr6:a? Jag har ju en 2.8

roll Det är inte samma motor.

Åk till VAG istället smile

Truckdriving Man

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 september 2008
#17
decib3L skrev:
Åk till VAG istället smile

läskigt höll på att skriva samma sak lol


582 Inlägg
13 september 2008
#18
tror din farsa har varit ute och kört livet ur den då du var bortrest kolla däck mönstret!!!wink

hej

Körv
3 535 Inlägg
13 september 2008
#19
MeloveGolf skrev:
decib3L skrev:
Åk till VAG istället smile

läskigt höll på att skriva samma sak lol

Är ju det enda vettiga wink

Truckdriving Man

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 september 2008
#20
precis. åk till VAG och köp ett kit.. alltså byt hela skiten. inte smådelarna. för byter du en del och resten är halvpissiga. visst kanske din motor startar men sen kommer dom pissiga delarna slita ut din nya så måste du hålla på byta små saker hela tiden så bästa är. släng allt och köp nytt. och inte biltema.. --- VAG

-den satt som en fläskläpp-


Sök