Sköter du motor och låda regelbundet och rätt och som du skrev låter motorn bli varm så ska det inte vara någon fara. Visst livslängden på vissa delar blir väll aningen drabbad, men som sagt service är A och O.
lite så är det faktiskt... Det är inte varvtalet i sig utan hur man växlar. Min bil har register mellan 4000 och 9000rpm med max effekt vid 7000 ungefär. jag växlar oftast kring 8000rpm, men har jag inte brådis så låter jag växlingen ta någon sekund, då hinner växellådan med att synca dreven alldles utmärkt.
snabba växlingar sliter mer på syncringarna än vad varvtalet gör. (Givetvis påverkar varvtal men mindre än växlingshastigheten)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
motorn måste ju må bra av att bli ursotad lite då och då, men över 5000rpm vid varje växling vettefan
tja, använder man inte fullgas dagligen så har man ju på tok för stark motor Sen är det ju individuellt hur mycket motorn varvar, min ger som sagt pulver från 4000 så växlar i princip aldrig under 6000 oavsett.
en acceleration från 50-100km/h drar inte mer soppa om jag kör den på 2sek mot om jag kör på 60sek.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
en acceleration från 50-100km/h drar inte mer soppa om jag kör den på 2sek mot om jag kör på 60sek.
Då har du inte läst mycket fysik antar jag? Hört talas om masströghet? Sen spelar förstås varvtalet för växlingen roll också...
Masströghet vs motorns friktion... min bil drar inte mer om jag ger fullt upp till den hastighet jag önskar inta.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
motorn måste ju må bra av att bli ursotad lite då och då, men över 5000rpm vid varje växling vettefan
tja, använder man inte fullgas dagligen så har man ju på tok för stark motor Sen är det ju individuellt hur mycket motorn varvar, min ger som sagt pulver från 4000 så växlar i princip aldrig under 6000 oavsett.
en acceleration från 50-100km/h drar inte mer soppa om jag kör den på 2sek mot om jag kör på 60sek.
joo, det beror ju på helt vad det är för motor oxå en gammal T-ford kanske inte mår värst bra att dra till varvstoppet på varje växel, om den nu har växlar och varvstopp
btw, jag använder fullgas rätt ofta...Det betyder att det är dags för trim?
Senast redigerat av kwansa (11 september 2008)
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Jag gasar rätt ofta men växlar oftast runt 3500 rpm och låter växlingarna ta någon sekund. behövs inte mer för att komma framåt i trafiken fortare än dom andra.
Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..