ECO-driveing är i bogus! Aftonbladet drar igång klimatkampagner... helt plötsligt skall alla köra på E85, när alla kör på E85 så drar Aftonbladet igång kampanjer om hur synd det är om folket i brasilien bla bla, snart kommer alla sluta köra på E85 bara för Aftonbladet sa så...
ger mig tusan på att det var Aftonbladet som startade ECO-drive trenden också!
___________________________________________________________________________________
Det finns många teorier om hur man skall köra.
Vad är målet? Att dra lite drivmedel eller spara på miljön?
Vill man spara på drivmedel så vinner man en del på att planera sin körning, rulla mot korsningar, undvika att bromsa i onödan mm. exakt hur man skall accelerera eller växla är väldigt individuellt. Min bil drar tex inte nämnvärt mer om jag stämplar fullt till den fart jag tänkt mig åka i, den drar dessutom mindre på 4:an i 120km/h än på 5:an pga kamaxlarnas förflyttade register.
Låt säga att ni aldrig varvar över 3000rpm, alltid motorbromsar och planerar eran körning så det går så sakta och mjukt som möjligt hela tiden, kanontrendigt och jättebilligt i tanken.... Men hur ser en sådan bil ut efter något år? SBP anmärker på oljämn bromsverkan fram och rostiga skivor bak, du åker på att smörja upp bromsarna fram, nya ok och skivor bak + ombesiktning, på ombesiktningen så rammlar avgassytemet helt sonika ner. Det har rostar av pga all kondens som sammlas i rören iom du aldrig riktigt får upp värmen i dem så vattnet kan dunsta. Har vi liksom inte ätit upp vinsten då?? både vad gäller miljö och ekonomi?
Är vi rädda om miljön så varför alls ta bilen? åk buss, är vi rädda om plånboken så kör bilen normalt som det är tänkt, använd bromsar och dra ur motorn ibland.
Avslutningsvis ett tips baserat på ovanstående, kör din planerade körning i veckorna, sen lämna bilen till grabben med tom tank över helgen så han får tanka själv och ringa ur prylarna så bromsar inte rostar igen... alla goa och glada