3818
Sök

Varför har alla ungomar börjat med droger?

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
12 september 2008
Jag har inte testat men är inte helt emot det.
Hasch är inte alls lika farligt som alkohol och inte lika beroende framkallande. Men ja förstår inte varför alla är så ANTI alla rusmedel utom alkohol? Bara för att VÅRAN kultur är uppbyggd så. Jag försöker bara se saken från båda sidor här så hoppas ingen missuppfattar mej smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

9 108 Inlägg
12 september 2008
Waho skrev:
Jag har inte testat men är inte helt emot det.
Hasch är inte alls lika farligt som alkohol och inte lika beroende framkallande. Men ja förstår inte varför alla är så ANTI alla rusmedel utom alkohol? Bara för att VÅRAN kultur är uppbyggd så. Jag försöker bara se saken från båda sidor här så hoppas ingen missuppfattar mej smile

Kultur och kultur, det är väl olagligt i alla länder (med vissa undantag där det får säljas under kontrollerade former?)?

Är nog inne på samma bana som dig annars, har faktiskt aldrig testat men bryr mig inte så mycket om någon nu gör det. Jag är rädd att jag ska tycka att det är så gôtt att jag skulle börja på heltid så jag håller mig till alkohol istället lol

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
12 september 2008
Scratch skrev:
xorox_88 skrev:
_Glenne_ skrev:
nja vettefan ja... dricker hellre alkohol än att klippa gräsmattan tongue

puff puff pass gräs glenn.. enda stora skillnaden jag vet är väll att man blir törstig å får munchis av röka

munchis får man ju på fyllan oxå iaf jag wink alltid mat ute eller så kockar man ihop nåt när man kommit hem big_smile

hehe har fått för mig att dom som är höga har snäppet värre munchies iaf när man kollar på filmer där dom röker på

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Avstängd
168 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
peGGy skrev:
FireTraXX skrev:
_Wallis_ skrev:

Aha! Nu förstår jag.
Trodde ryggraden skulle se ut som en Majja "Gran" (Nä skoja...)

Men nu var ju inte detta topic så sorry.

Rätta mig om jag har fel.
Majja påvärkar väll ochså huvudet långsiktigt.
Att man blir lite "bob marley"? Rätt eller fel?

För isf kan man ju inte säga att Majja är ofarligt.
Visserligen beroende på mängden man brukar men endå.
Rätt ska vara rätt......

Enda långsiktiga menet jag har är att mitt närminne är borta.
Nu har jag visserligen rökt, snortat och käkat en hel del så jag kan ju inte skylla på något specifikt.

Men förutom att folk klagar på att jag glömmer allt så är det ingen fara på taket. big_smile

Ja de där med minnet kan vara svårt wink

Närminnet brukar först och främst förändras när man rökt saker med rätt mycket THC i. Exempelvis ICE...

SAAB-Dåre
192 Inlägg
12 september 2008
Snus och sprit, har sätt allt för mkt vad droger gör , har blandannat haft 4kusiner som rökt majja, tagit kokian / herion .. Den vettigaste personen tog sig ur och skaffade sig ett liv iaf!
Senast redigerat av _CheezeBall_ (12 september 2008)

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

539 Inlägg
12 september 2008
och varför tror du?? För att det är skönt, för att man får upplevelser man aldrig varit med om tidigare... annars skulle knark inte funnits/varit olagligt om de va inget att ha...

539 Inlägg
12 september 2008
jag säger inte att man ska ta droger men jag säger inte heller att det är dåligt...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
12 september 2008
Jag har i min ungdom varit tung missbrukare, Cannabis, Flödder, Heroin, Kokain, Amfetamin, You name it, jag har tagit allt, jag har jobbat som behandlingspedagog på att ett av dom mest ansedda behandlingshemmen i sverige, jag har varit ut på skolor och föreläst om narkotika (Inte den sjuka skräckpropagandan som jag matades med i skolan iaf).

För det första:

I sverige så har vi en väldigt liten andel missbrukare, t ex så har endast 12% av sveriges vuxna befolkning prövat narkotika enligt Drogutvecklingen i Sverige: rapport 2005, att jämnföra med resten av europa som ligger mellan 20-30%
Så det är långtifrån "alla" som har börjat med droger, jag känner garanterat mer människor som aldrig har rört en drog (förutom alkohol) än vad jag känner människor som har. (Och då känner jag antagligen mer människor som har drogat än dom flesta.)

För det andra:

Knarka är kul, iaf i början... Det skolorna och staten går ut stämmer oftast inte, ibland så går dom ut med rena faktafel och där har vi ett av problemen: du blir matad hela ditt liv med den otroligt häftiga slogan (hur böjer man det ordet?) "Röker du hasch så hamnar du på plattan inom en vecka". Nån gång under tonåren så har du dåligt omdömme och pröver iaf, du hamnar inte på plattan och inser att vad dom än säger så är det lögn, dom har ju redan ljugit för dig en gång, vad säger att det andra dom har sagt är sant.
Sen kan man dra det här med genetiskt och socialt arv i långbänk, jag tycker dock att det räcker med att säga att har man missbrukande föräldrar så finns det en förhöjd risk att du blir missbrukare själv.

För det tredje:

Hur farligt är det att inta cannabis?
Inte så värst... MEN det är ett steg i fel riktning för många, jag räknar inte cannabis som inkörsporten till tyngre droger, jag räknar tobak och alkohol, finns få människor (om någon) som har börjat sitt missbruk på annat sätt än med alkohol.
I mina ögon så är det helt sick att alkohol är lagligt, det är den drogen som har krossat flest familjer i hela sverige, dödat mest människor, bidragit till flest våldtäckter, misshandel, stölder osv. Den kostar staten (mig/dig/dina föräldrar osv.) miljarder varje år och den är fortfarande laglig. SICK!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

blacken
12 september 2008
Man kan nog lugnt utgå ifrån att antalet missbrukare i ett samhälle står i relation/proportion till hur pass "bra friskt" samhället är för individen. Att det finns missbrukare i ett samhälle är snarare ett symtom på samhället eller dess "styrda"vardag/socialt accepterade mönster," inte en sjukdom i sig.  Mår man "bra" och trivs i sitt "habitat", så behöver man inte förändra sin vardag med diverse växtsubstitut eller andra skumma kemikalier..

1 207 Inlägg
12 september 2008
Jag tycker att det är rätt intressant att det finns så många som hävdar att det är helt oskadligt med weed och nästintill uppmuntrar till drogbruket trots att det mycket väl kan vara ytterst hälsovådligt. Ingen i denna tråd har någonsin nämnt någon vettig källhänvisning till de "fakta" som sprids. Vem vet, de som sitter i denna tråd och propagerar för weed kan mycket väl vara langare allihopa som tar chansen som de nu fått och gör litd reklam för deras leverbröd.
Senast redigerat av maco (12 september 2008)

DFFL
9 020 Inlägg
12 september 2008
maco skrev:
Jag tycker att det är rätt intressant att det finns så många som hävdar att det är helt oskadligt med weed och nästintill uppmuntrar till drogbruket trots att det mycket väl kan vara ytterst hälsovådligt. Ingen i denna tråd har någonsin nämnt någon vettig källhänvisning till de "fakta" som sprids. Vem vet, de som sitter i denna tråd och propagerar för weed kan mycket väl vara langare allihopa som tar chansen som de nu fått och gör litd reklam för deras leverbröd.

Ofarligt är det inte, det är inget i denna värld.

För mycket av det goda...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 207 Inlägg
12 september 2008
Här kommer dock mitt kortaste antiknarkargument:
Volvo 360 designades i Holland.

DFFL
9 020 Inlägg
12 september 2008
maco skrev:

Varför ska du förstöra det roliga? tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
12 september 2008
maco skrev:

Där är beviset, brass och andra droger kläggar igen hjärnan.. tongue
Och Saab och Volvo är beviset att "hojtarolja" inte är lika skadligt för människans hjärna.. big_smile
Senast redigerat av blacken (12 september 2008)

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 september 2008
maco skrev:

Ofan. Jag trodde det var som osten eller champangen. dvs, ett misstag i tillverkningen av vad det från början var tänkt som. roll

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 142 Inlägg
12 september 2008
nästan lättare att få tag på droger än cigg ju ( tänker på dom under 18) inget sätt att skryta på men som nästan alla vet så äre bara 2-3 knapptryck på telefonen så har mna ju drogerna hemma men för en själv så räcker de med snus,prince och öl

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 september 2008
Ja fattar inte hur det kan vara så poppis att strula med droger.

Fan, har inte folk familj och vettigare saker att lägga pengar på. Helt jävla onödigt.

Ta massa preparat och substanser bara för att "festa till det", bli hög eller förtränga verkligheten samtidigt som det är skadligt för kropp och hälsa.

Jobba, tjäna pengar, ta ansvar och ha ett meningsfullt och intressant liv i övrigt så behövs inget av detta skit.

På mina 23 år i livet så har man lagt max 2000:- totalt på alkohol samtidigt som jämnlika kompisar konsumerar den summan i månaden minst. På både alkohol och grövre saker.

Hur fan tar ungdomar ansvar idag? Inte många i min ålder som idag har så pass ordnat med jobb, ekonomi och familj mm. Det är riktigt skrämmande att se.

Snacka om att förstöra sig totalt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Nothing
60 Inlägg
12 september 2008
Jag har aldrig rökt något eller tagit några tabletter. Jag röker endast vanliga cigaretter men jag har alltid varit lite "nyfiken" på att testa. Det skulle vara förjävligt om jag tyckte om det och blev fast i det, just därför har jag aldrig testat.

Jag skulle kunna få tag på droger om jag ville, har även blivit erbjuden att köpa. Så ja, det är lätt att få tag på droger idag.

Toker
491 Inlägg
12 september 2008
vild skrev:
Folk som inte tänker igenom sina argument
Eller inte tänker längre än snoken räcker.

Alkoholkulturen är förvisso mer och mer sne, men det är något som ligger i kulturen. Det finns många fler sätt att dricka alkohol än att gå ut och supa och slåss... (Vin till maten tex, nått större delen av er kanske inte utöver ännu dock..... en iskall öl till sommargrillningen, grogg efter maten, champagne på nyår, snaps på midsommar... ni vet, de där traditionella vardagliga eller högtidliga stunderna, där målet inte är att bli helt medvetslösa) Jag skulle iaf INTE vilja se det försvinna... Och man kan ju inte förbjuda bara viss sorts alkoholkonsumption..

Jag är helt på det klara ang marijuana och dess (o)farlighet. Jag tänker inte säga emot, dock inte heller argumentera för. Däremot så är det klassat som drog, förbjudet. Anlednigen till att jag skulle vilja ha det förbjudet fortfarande är för det simpla faktumet att det är en inkörsport för tyngre droger (inte för alla.. of course not, många ser det nog bara som ciggen) Men en heel del kids och unga, kanske äldre också, kommer gå vidare från marijuana till värre saker, och genom ett förbud, genom att inte legalisera det, så kommer vi hålla mängden folk som går vidare lägre.

Ang cigg får man för MIN del gärna förbjuda det (nu kanske jag låter lite hypocrit, men jag gillar inte direkt ciggrök) Däremot tror jag inte det skulle funka, alltid mkt svårare att få något accepterat att bli oaccepterat.

(Samma sak som 20årsgräns på systemet, varför 18 på krogen men 20 på systemet. HELT vettigt! svårt att köpa ut på krogen, däremot kommer i regel en 20åring köpa ut dricka åt äldre personer än en 18åring skulle göra, typ 20åring köper ut åt 17åringar, 18åringar köper ut åt 15åringar)

Edit, ang våldtäkter, en tjej ska kunna se ut PRECIS som hon vill.... ha på sig, eller inte på sig precis vad hon känner för, utan att bli våldtagen... DÄREMOT tycker jag att vissas attityd är för jävligt kass, och kan säkert leda till våldtäkter.. och där borde man kanske försöka ändra sig lite....

Aja, mina små åsikter smile

Du är klok...     
Tyvärr är det inkörsport för många till tyngre saker..
Mycket hänger på uppfostran och umgänge, ni kanske skulle pröva och arbete med missbruk och inom LVU, så lär man sig en hel del om varför ungdomar börjar med det..
Senast redigerat av Supratok (12 september 2008)

Toker Jr 081102

1 963 Inlägg
12 september 2008
Kesler skrev:
Felax skrev:
janz0rz skrev:
Det blir allt mer vanlig i kompisgängen att folk börjat röka hasch osv istället för ciggaretter.
Varför tror ni att det blivit så? Det är bättre om dem röker vanliga cigg.

Vanliga cigg är farligare än marijuana-cigg.. så varför hellre såna? Alkohol är farligare än marijuana-te, bara en fundering..
Ja håller själv inte på med något av det, dricker inte äns alkohol.
Vanliga cigaretter dödar skitmånga människor, finns nog 3 (!) dokumenterade dödsfall pga marijuana över hela världen, då har dom spytt och kvävts tror jag det var. Är inte säker på detta men tror de är något sådant.
Tycker inte man ska göra nåt av de alls, kan lika gärna vara sig själv. Klarar man inte de kan man börja me någon sport/hobby så man får självförtroende att vara det!

men snacka mer skit. om folk skulle röka cigg lika mkt som maja så skulle du inte säga så..

Folk som röker marijuana samtidigt som dom röker vanliga cigg (säg 1 majja cigg i veckan) lever i genomsnitt 10 år längre än dem som inte rökte majja.. Man märker här vilka som är "pålästa" och PÅLÄSTA KONTRA VERKLIGHETEN, kan ni inget så håll KÄFTEN!!!! hålla på o smutskasta nåt så fruktansvärt pga bristande verklig info är ju bara pinsamt..

Men are not born - Men are made

Sök