3202
Sök

hjälp med basåda

22 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Har en stroker 102 i en 19-liter sluten låda, som för närvarande bara är gjord utav ca 1,5 cm tjock mdf, en testlåda innan den riktiga ordnas. Basen ligger på dubbla 2 ohm spolar och klarar 4000watt (2000wrms). Basen drivs för närvarande med ett Boss DD3600 monoblock som ska leverera 3800 watt (tveksamt).

För det första tycker jag inte att jag får ens i närheten så mycket kraft som bör finnas i utrustningen, sedan vid hög volym känns det som om basen når en smärtgräns där den inte hänger med - fint basljud övergår i "durande" - måste även tillägga att basen är omvänd dvs. magneten utåt, om det kan vara mekaniskt ljud.

Teorier är välkommna - Linus
Senast redigerat av tempestas (12 september 2008)

1 785 Inlägg
12 september 2008
tempestas skrev:
Har en stroker 102 i en 19-liter sluten låda, som för närvarande bara är gjord utav ca 1,5 cm tjock mdf, en testlåda innan den riktiga ordnas. Basen ligger på dubbla 2 ohm spolar och klarar 4000watt (2000wrms). Basen drivs för närvarande med ett Boss DD3600 monoblock som ska leverera 3800 watt (tveksamt).

För det första tycker jag inte att jag får ens i närheten så mycket kraft som bör finnas i utrustningen, sedan vid hög volym känns det som om basen når en smärtgräns där den inte hänger med - fint basljud övergår i "durande" - måste även tillägga att basen är omvänd dvs. magneten utåt, om det kan vara mekaniskt ljud.

Teorier är välkommna - Linus

Du har kopplat basens spolar parallellt?

Vad har du för kablar till slutsteg och hur har du justerat in gainen på steget mot din huvudenhet?

19liter slutet är väl inte direkt den mest högspelande konstruktionen, bygg en basreflex åt den istället. Det är en väldigt kraftfull bas du har så den ska kunna spela rejält högt.

Slutligen vilken bil har du grejerna i?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

22 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Du har kopplat basens spolar parallellt?

Vad har du för kablar till slutsteg och hur har du justerat in gainen på steget mot din huvudenhet?

19liter slutet är väl inte direkt den mest högspelande konstruktionen, bygg en basreflex åt den istället. Det är en väldigt kraftfull bas du har så den ska kunna spela rejält högt.

Slutligen vilken bil har du grejerna i?

Kopplingarna är stegets plus till plusspolen, minusspole till minusspole och sedan andra plusspolen till minus på steget.

Strömmen till steget är två 25mm kablar, jord en 25mm (bra plåtren yta). Gainen har jag tyvärr inte i huvudet vad den står på. Inte allt för högt har jag för mig, då basen ger ifrån sig det durande ljudet vid kraftig press...

Har dessvärre högtalaren i en smart så brist på utrymme är ett faktum, men bassreflexlåda vore en utmaning som går att prova wink någon idé på literantal och reflextyp på en sådan?
Senast redigerat av tempestas (13 september 2008)

6 851 Inlägg
13 september 2008
Som dbjanoz skriver..den lådan är nog ganska mycke för liten..
Vet ej liter på en sån, men skulle tro att den vill ha ganska mycke mera än det du har,samt att en portad är att föredra till den basen *spekulationer från mej*

22 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Som dbjanoz skriver..den lådan är nog ganska mycke för liten..
Vet ej liter på en sån, men skulle tro att den vill ha ganska mycke mera än det du har,samt att en portad är att föredra till den basen *spekulationer från mej*

Fick faktiskt litervolymen ifrån strokerns manual, men det är som du säger, en portad låda är nog att föredra smile

Sök