3091
Sök

Hur avlufta kylsystemet?

555 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#1
Jag var ute och körde lite med min bil och såg att min motortemp började stiga så jag stannade vid vägen och såg att slangen med kylarvätska till turbon hade spruckit. Skar bort den dåliga biten och fäste den nya. Men min motortemp blir fortfarande för hög efter jag har kört en bit kanske 5km från kall motor. Så jag antar att jag har luft i kylarsystemet. Hur avluftar jag ?

Har fyllt expansionskärlet och öppnade idag och såg att det inte fanns någon kylarvätska under kylarlocket. Ska man fylla på där också eller?

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 september 2008
#2
lanred skrev:
Jag var ute och körde lite med min bil och såg att min motortemp började stiga så jag stannade vid vägen och såg att slangen med kylarvätska till turbon hade spruckit. Skar bort den dåliga biten och fäste den nya. Men min motortemp blir fortfarande för hög efter jag har kört en bit kanske 5km från kall motor. Så jag antar att jag har luft i kylarsystemet. Hur avluftar jag ?

Har fyllt expansionskärlet och öppnade idag och såg att det inte fanns någon kylarvätska under kylarlocket. Ska man fylla på där också eller?
Den suger i sig vad den behöver via expansionskärlet...

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 september 2008
#3
När dy fyller på kylarvätska ska du fylla i till MAX på expantionskärlet, sedan startar du bilen, slänger på full värme och fullt ös på fläkten, låt bilen gå.

Håll koll på tempmätaren och nivån samtidigt, fyll på tills det håller sig på MAX linjen.

Vissa bilar har en nippel man kan släppa på så luften kommer ut, men vet inte om det finns på din.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (14 september 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

555 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#4
Okej, så man ska inte ha kylarlocket vid kylarslangen öppen och fylla på där? Räcker det med typ 4l kylarvätska för att lufta?

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 september 2008
#5
te_wik skrev:
När dy fyller på kylarvätska ska du fylla i till MAX på expantionskärlet, sedan startar du bilen, slänger på full värme och fullt ös på fläkten, låt bilen gå.

Håll koll på tempmätaren och nivån samtidigt, fyll på tills det håller sig på MAX linjen.

Vissa bilar har en nippel man kan släppa på så luften kommer ut, men vet inte om det finns på din.

Mvh Tommy
gör som de sägs här så ger det sig självt hur mycket de går åt...skulle de bli aningen för mycket e de bara att låta de trycka ur eller sug ur de med nåt bra sugverktyg..

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 september 2008
#6
lanred skrev:
Okej, så man ska inte ha kylarlocket vid kylarslangen öppen och fylla på där? Räcker det med typ 4l kylarvätska för att lufta?
jag förstår inte riktigt hur du menar där. du fyller ju på i expantionskärlet.

Du kan också klämma på slangarna emellanåt. Akta dig bara så du inte bränner dig.

lufta är det inte alltid man behöver göra, men du vet att du är färdig med luftningen när det har gått i så mkt som står i din manual att bilen ska ha.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 september 2008
#7
Kör sedan en vända med bilen och håll koll på tempen och vätskenivån.

Du har antagligen en vätskekyld turbo i den. Blir cirkulation sedan när du kör så ev. luftfickor i kylsystemet försvinner.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

555 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#8
Vågar inte köra en vända med bilen och stå fast någonstans eftersom jag får högre än 100grader efter det slangbytet. Det läcker inte nånstans. Borde vara luftningen.. Vill få igång cirkulationen ..

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 september 2008
#9
lanred skrev:
Vågar inte köra en vända med bilen och stå fast någonstans eftersom jag får högre än 100grader efter det slangbytet. Det läcker inte nånstans. Borde vara luftningen.. Vill få igång cirkulationen ..
ja, men gör då som skrivits innan. Så löser det sig.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 september 2008
#10
lanred skrev:
Vågar inte köra en vända med bilen och stå fast någonstans eftersom jag får högre än 100grader efter det slangbytet. Det läcker inte nånstans. Borde vara luftningen.. Vill få igång cirkulationen ..
förutsatt att de inte e stopp nånstans så kan tempen vandra lite sådär när de e luft i...kör i vätska å gasa lite så du får upp cirkulationen...utan lock på expansionskärlet..så luften går snabbare ur den...

555 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#11
okej ska testa detta imorgon när det är ljust ute! tack för hjälpen!

5 089 Inlägg
10 287 Inlägg
15 september 2008
#13
Det finns bilmärken som är svårare att lufta /fylla på än andra. tex Audi. Hur det är med Mitshu vet jag inte men man bör nog kolla med en verkstad om just Mitshu är speciella på nåt sätt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

555 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#14
Luftade bara den, nu fungerar den fint igen! tackar för hjälpen


Sök