2934
Sök

kol filter på 850?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
hejhej. får felkod på det där kol filtret eller vad det är som går från tanken och sen till insuget.
felkod 541, nån som fått liknande och vet vad man ska byta eller kolla om nått är fel?
började när jag bytte motor i sommras, då börja motorlampan lysa och jag nollade den då, kom tillbaka en gång till och jag nollade, sen försvann den men kommer tillbaka nu efter typ 400mil.
om någon har nå tips så skriv gärna smile.

Mvh Daniel

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 september 2008
Kolfilter?
Från tanken till insuget?

Du tänker inte på bränslefiltret? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 september 2008
vilken sockel är de?
Felkod 541 i sockel A2 =  EVAP-ventil, felaktig signal
ända 541 felkod jag känner till smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 september 2008
The_Mechanic skrev:
vilken sockel är de?

T5an har ingen EVAP-ventil. tongue
Bara sugmotorerna som har det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 252 Inlägg
15 september 2008
TurbOla skrev:
The_Mechanic skrev:
vilken sockel är de?

T5an har ingen EVAP-ventil. tongue
Bara sugmotorerna som har det.

hehe kom på det, men har läst av felkods tabellen och de är bara EVAP ventilen som har den felkoden, han måste ha läst av fel smile

1 353 Inlägg
15 september 2008
TurbOla skrev:
Kolfilter?

nej han menar inte bränslefiltret. om du kollar på insuget på bilen så sitter 2 slangar där. en går till dumpen den andra går till nån lite behållare innanför vänster framskärm.. det e nån slags filter kolkanister eller va man kallar den.. därifrån går de slangar till/från bensintanken..

tal0n: har du också hög tomgång på bilen? för ja har en sugande ljud som kommer från den behållaren o tomgång på ca 12-1300rpm.. och går man fram o lyfter på huven så kan man strypa slangen precis efter den lilla ventilen som sitter fastklämd vid kylaren. då blir behållaren tyst o motorn går ner i varv.. när man släpper så "pyser" den i gång igen o motorn varvar upp. så den drar liksom in luft därigenom.. men varför?

118 Inlägg
15 september 2008
den som tar hand om alla bensin ångor så som jag förståt det!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Crille88 skrev:
TurbOla skrev:
Kolfilter?

nej han menar inte bränslefiltret. om du kollar på insuget på bilen så sitter 2 slangar där. en går till dumpen den andra går till nån lite behållare innanför vänster framskärm.. det e nån slags filter kolkanister eller va man kallar den.. därifrån går de slangar till/från bensintanken..

tal0n: har du också hög tomgång på bilen? för ja har en sugande ljud som kommer från den behållaren o tomgång på ca 12-1300rpm.. och går man fram o lyfter på huven så kan man strypa slangen precis efter den lilla ventilen som sitter fastklämd vid kylaren. då blir behållaren tyst o motorn går ner i varv.. när man släpper så "pyser" den i gång igen o motorn varvar upp. så den drar liksom in luft därigenom.. men varför?

jo kolkanister, felkod 541. njar hög tomgång, 850-900rpm och hör inge sugande ljud tror ja, kan gå ut å lyssna tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Uppdatering.

Felkod 541   Kolfiltrets evakueringsventil i sluten tankventilation.          Ledningar, evakueringsventil i sluten tankventilation.

Detta utdraget från AutoData.

Mvh Daniel

2 252 Inlägg
15 september 2008
tal0n skrev:
Uppdatering.

Felkod 541   Kolfiltrets evakueringsventil i sluten tankventilation.          Ledningar, evakueringsventil i sluten tankventilation.

Detta utdraget från AutoData.

Mvh Daniel

ah okej då måste jag ha läst av fel felkods schema, MY BAD tongue

1 028 Inlägg
8 juni 2009
måste man köra med den ventilen eller kan man plocka bort den utan att de blir något fel på bilen?

Har inget å skriva ännu

161 Inlägg
13 november 2009
Jag tappade hela behållaren när jag körde av vägen i söndags...fyller ingen större funktion om det är kolfiltret...=P

Sök