Kamera tips för ca 2-3000kr

Team-Adolfsson Gödseldräng
16 september 2008 · 4 529 Inlägg

tjenare
nu är det så att morsan behöver ny kamera ^^
hon håller ju på att ta bilder på hundar å katter å hela köret
så man behöver ju en kamera som tar kort direkt när man trycker på knappen
kan typ inget om kameror jag tongue
vem nån som har nått tips ?
får ligga mellan ja 0kr till 3000kr smile

kickingshit Fotograf
16 september 2008 · 56 Inlägg

Jag tycker att du ska maila cyberphoto.se och beskriv hur du vill att den ska vara...
Annars är mitt tips http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855

/HAJJA

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 september 2008 · 4 529 Inlägg

ok tackar får kolla upp det smile

discokapten Kapten på disco!
16 september 2008 · 1 729 Inlägg
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 september 2008 · 4 529 Inlägg

blir nog den D40 eller va den hette
ingick ju en utbildningskurs kan jag behöva lol

Urkas Kräsen grafiker
16 september 2008 · 1 775 Inlägg

Kan du behöva? Var det inte din mor som skulle ha kameran? tongue
Men sen är ju frågan om D40 är lite mer overkill. Kan ju vara bra att veta dina krav osv osv. För en systemkamera känns inte som en kamera för nån som aldrig använt en kamera förut.

Whine whine!
discokapten Kapten på disco!
16 september 2008 · 1 729 Inlägg

D40 är en grym kamera, inget snack om den saken, men ska man fota lite djur, nån julafton osv så är det overkill. Bättre att satsa på en bridgekamera eller en pocketkamera isf.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 september 2008 · 4 529 Inlägg

discokapten skrev:
D40 är en grym kamera, inget snack om den saken, men ska man fota lite djur, nån julafton osv så är det overkill. Bättre att satsa på en bridgekamera eller en pocketkamera isf.

LITE djur yikes
hon har uppfödning av
hundar
katter
hästar
så det blir en jävla massa bilder
vi har haft förra kameran 1 år nu
och tagit runt 6000 bilder tongue
det är en jävla massa knäppande sen leta fram vilka kort som blir bra

Urkas
jo det är morsan som ska ha den men jag som fotograferar åt henne
sen kommer jag ju låna den å fotografera bilar me ^^
är la bättre att ha en för bra kamera än en för dålig ? wink
och den kostade ju inte många hundra mer än vad en annan gorde
sen är nikon inget skitmärke ? right ?

Team-Adolfsson Gödseldräng
16 september 2008 · 4 529 Inlägg

la en beställning på en D40 nu iallafall tongue
3909 med frakten så det vart ju inte så farligt 909kr dyrare bara men de gick morsan me på haha

Urkas Kräsen grafiker
16 september 2008 · 1 775 Inlägg

Får väl ändå gratulera till en bra kamera då! Har en sån själv och är inte direkt missnöjd (och jag är ganska krävande) så du och din mor lär klara er fint med den!

Whine whine!
Team-Adolfsson Gödseldräng
17 september 2008 · 4 529 Inlägg

Urkas skrev:
Får väl ändå gratulera till en bra kamera då! Har en sån själv och är inte direkt missnöjd (och jag är ganska krävande) så du och din mor lär klara er fint med den!

jo jag hoppas det tongue
en sak till
såna där "fisheye" linser som gör bilarna typ runda ?
är sånt dyrt ? tongue och vart kan man skaffa det tongue

Miklen
17 september 2008 ·

..fisheye finns lite överallt.. dyrt vs bra... svar ja.. dyrt är bra wink det andra duger men oftast blire inga bra bilder.. isåfall är alternativet ett objektiv me låg brännvidd.. typ 6-10mm.. dom e inte billiga... smile

Urkas Kräsen grafiker
17 september 2008 · 1 775 Inlägg

Mjo, ett vettigt fisheye kostar betydligt mer än vad en hel D40 gör!

Whine whine!
Team-Adolfsson Gödseldräng
17 september 2008 · 4 529 Inlägg

Urkas skrev:
Mjo, ett vettigt fisheye kostar betydligt mer än vad en hel D40 gör!

jo jag såg det när jag va inne på sidan när jag köpte den ifren yikes 7000kr+ :S
kanske man hittar nåt beg nån dag ^^

kickingshit Fotograf
17 september 2008 · 56 Inlägg

Jo objektiven får man finansiera med bankrånspengar... Jag har ett tokin fisheye, kosta 6000 när jag köpte de. Men facit i hand så var de inte värt pengarna. Och att fota bilar med fisheye är kanske inte de snyggate jämt... Här är en bild av mig på mig tongue

http://www.massacre.se/ovrigt/images/11.jpg

Jag tror att ni kommer trivas med kameran och ta en dag och lär dig kameran. Ha i huvudet att AUTO är ajjabajja big_smile

Mitt nästa objektiv blir detta http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … e=11-16can
eller ett macro runt 35mm jaja

Senast redigerat av kickingshit (17 september 2008)

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
Murvald Knegare
17 september 2008 · 718 Inlägg

För att bara fota lite då och då behöver man bara en compaktkamera.. Finns GRYMMA sådana! smile

Jobbar på expert och hade just info från Casio.. Dom släpper snart "EX-Z85".. http://www.pixmania.com/se/se/786873/ar … 0-bla.html där är Z80, 85an kommer ha  9,1miljoner pixlar sen alla finesser som 80n har, tex face detection (är imponerad över hur bra det fungerar tbh.) den ÄR snabb, fotar 7bilder i sekunden, med blixt, möjlighet att filma och när du filmar ta stillbilder, kan ställa in sensor så den inte fotar förns den "ser" tänkder.. Det fungerar, ler man så fotar den, ler man inte fotar den inte. Man kan ställa in prio på ansikten. DVS har du 2barn som sitter i en sandlåda med 30andra barn och du vill ha focus på dina barn (om du nu har några vill säga) så hittar den automatiskt åt ansiktena du lagt in i kameran..

Det är mitt tips, dom är inte stora heller.. smile

Glömde nästan.. Viktigt som FAAAN i en kamera är batteritiden, är inte så fränt att fota 10-50 bilder sen måsta ladda / byta batterier.. Med EX-Z?? serien kan du LÄTT fota 300bilder utan problem..

Var in en tant som köpte en Z80 i uppsala tror jag det var. En månad efter kom hon in på butiken för att köpa ett nytt batteri.. Personalen frågade ifall hon hade fotat mycket och hon hade tagit ca 400bilder, sen frågade dem ifall hon laddat batteriet, vilket hon INTE hade.. Där är ju ett bra bevis på batteriet. smile

Senast redigerat av Murvald (17 september 2008)

William 2009-02-20
Murvald Knegare
17 september 2008 · 718 Inlägg

Spammvarning på mig snart..smile

om det blir en D40, skaffa en D40x, just för att objektivena BLIR billigare i längden.. D40x är samma kamera som D40 fast den har 10mega pixel och möjlighet att använda "kopierade objektiv".

William 2009-02-20
Team-Adolfsson Gödseldräng
17 september 2008 · 4 529 Inlägg

Murvald skrev:
Spammvarning på mig snart..smile

om det blir en D40, skaffa en D40x, just för att objektivena BLIR billigare i längden.. D40x är samma kamera som D40 fast den har 10mega pixel och möjlighet att använda "kopierade objektiv".

haha
lite försent tongue la en beställning på en D40 igår roll
men det får duga ^^ man får ju lära sig kameran ordentligt innan man kostar på den massa extra prylar big_smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
17 september 2008 · 4 529 Inlägg

Murvald skrev:
För att bara fota lite då och då behöver man bara en compaktkamera.. Finns GRYMMA sådana! smile

Jobbar på expert och hade just info från Casio.. Dom släpper snart "EX-Z85".. http://www.pixmania.com/se/se/786873/ar … 0-bla.html där är Z80, 85an kommer ha  9,1miljoner pixlar sen alla finesser som 80n har, tex face detection (är imponerad över hur bra det fungerar tbh.) den ÄR snabb, fotar 7bilder i sekunden, med blixt, möjlighet att filma och när du filmar ta stillbilder, kan ställa in sensor så den inte fotar förns den "ser" tänkder.. Det fungerar, ler man så fotar den, ler man inte fotar den inte. Man kan ställa in prio på ansikten. DVS har du 2barn som sitter i en sandlåda med 30andra barn och du vill ha focus på dina barn (om du nu har några vill säga) så hittar den automatiskt åt ansiktena du lagt in i kameran..

Det är mitt tips, dom är inte stora heller.. smile

Glömde nästan.. Viktigt som FAAAN i en kamera är batteritiden, är inte så fränt att fota 10-50 bilder sen måsta ladda / byta batterier.. Med EX-Z?? serien kan du LÄTT fota 300bilder utan problem..

Var in en tant som köpte en Z80 i uppsala tror jag det var. En månad efter kom hon in på butiken för att köpa ett nytt batteri.. Personalen frågade ifall hon hade fotat mycket och hon hade tagit ca 400bilder, sen frågade dem ifall hon laddat batteriet, vilket hon INTE hade.. Där är ju ett bra bevis på batteriet. smile

jo det finns bra kameror hos expert vi köpte våran Sony där
cyber-shot heter den 7.2 megapixel
dock är den jobbig tongue blir blåa bilder om man inte kör med auto hur ljuset än är så blir dom blåa
och snubben på expert sa att det ska va så yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang