4367
Sök

elektrisk kompressor turbo till audi s6

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
har läst om nåt som kallas för electric supercharger turbo som moteras vid luftfilter och fungerar som någon slags insugs turbo vad jag förstått det. någon som har nån aning om detta? är det effektivt? vill ha nåt sånt till min s6:a.. kika lite på ebay om det så ser ni. hel sjukt ju

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#3
fan va tråkigt. tyckte det lät kul tongue men nån som har tips om hur jag kan plocka ut ca. 50hk till ur min motor? tm chip kan ge den 26 hk. men räcker inte tycker jag

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#5
det förstår jag också men frågan är vad det kostar också smile dahlbäck tar nog en hel del för att ge min motor ca 50hk till

-den satt som en fläskläpp-

10 287 Inlägg
16 september 2008
#6
50 Hkr till i en s6 4.2 är masssssor om man skall göra det som sugmotor. Det är redan en väldigt effektiv motor.
Överladdning är tyvärr enda vägen.

(det är ju ett motorvägslok du har - räcker inte 270 km/tim utan spärr??)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#7
haha det räcker tyvär inte. men antagligen så är planen att chippa, fixa nåt sjysst avgassystem som inte brölar för mycket och sen coilovers. då är bilen typ som jag vill ha den smile men vore alltid nice med turbo eller nåt. men aldrig hört någon som byggt nåt liknande till min modell.. men vill verkligen bygga turbos.

-den satt som en fläskläpp-

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
17 september 2008
#8
Kolla vad som skiljer mot dom nyare 4,2orna som ju ger ändå upp till 420 hkr i RS4... Sen gör du dom modifieringarna på din motor, kanske inte ger dej 420hkr, men åtminstonde 50 till borde väl gå å locka fram gissar jag...  Sen att ingen har byggt turbo poå den motorn säjjer du, vad använde Audi när dom gjorde RS6an som kom runt 03? De är ju en 4,2 biturbo... tongue
Senast redigerat av TobbeE_87 (17 september 2008)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

ElectroRaggare
885 Inlägg
17 september 2008
#9
Min S6:a 4,2 längtar åxå efter en extra knuff.. smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

10 287 Inlägg
18 september 2008
#10
Du måste skämta.

Fattar du vad det kostar. Detta är inga yx-byggda motorer. Audi räknas arschlet av sig när dom konstruerar dom.

Vi tar det igen: - Att få en högpresterande sugmotor att gå bättre är ingen lek. Det är så snävt område man har på sig för att lyckas så i princip allt man hittar på utan att räkna på det och mäta fram det i bänk kommer att ge mindre effekt.

/Göran

TobbeE_87 skrev:
Kolla vad som skiljer mot dom nyare 4,2orna som ju ger ändå upp till 420 hkr i RS4... Sen gör du dom modifieringarna på din motor,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#11
saken är att nya 4.2 l motorn är helt annorlunda då de användert sig av fsi tekniken med mera. men gamla 4.2a är helt annorlunda. om jag ska börja på det sättet att trimma får jag byta kammar, kolvar, borra porta med mera. men saken är den att det finns inga trimkammar och sånt att få tag i. omöjligt. och rs6 är en helt annan bil. jag får möjligtvis plats med turbos om jag monterar dom i fronten etc. men vet inte riktigt om det är en bra idé då jag också måste hitta någon som kan bygga sjuka grenrör och downpipes med mera. hmm.. sämsta bilen att trimma skulle jag vilja påstå tongue men vill verkligen göra något åt den. 290hk är för lite. skulle vilja ha 340+. big_smile

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#12
finns gott om utrymme på vänstra sidan om man kollar framför bilen. där är det bara modda med luftintaget och så så fixar det sig. men har dock inte mycket kunskap alls om kompressor. nån förklaring vad som behövs. ska kolla in den där sidan också. fan vilket bra svar iaf smile tack tack

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#13
är det c30-94 som jag borde ha till min bil då? fan detta ser ut att kunna bli nåt. ser jävligt liten ut. typ som en generator. och det kan jag lätt göra plats åt plus att det verkar inte behöva några speciella saker till. men behöver man ingen kylning till rotrex? vad mer än själva rotrex är det man ska installera. fan detta blir grymt i min bil. men vad får jag ut i effekt då? och antagligen måste jag mappa efter?

-den satt som en fläskläpp-

950 Inlägg
20 september 2008
#14
husmus skrev:
finns gott om utrymme på vänstra sidan om man kollar framför bilen. där är det bara modda med luftintaget och så så fixar det sig. men har dock inte mycket kunskap alls om kompressor. nån förklaring vad som behövs. ska kolla in den där sidan också. fan vilket bra svar iaf smile tack tack

En Rotrex-kompressor är ganska likt en turbo. Istället för att ha en avgasturbin för att driva kompressorn, drivs den mekanisk via en rem från vevaxeln på motorn. Kompressorn är av radialtypen (som på en turbo) och behöver allt höga varv och därför finns där en liten växellåda på Rotrexkompressorn som ökar varvtalet markant.
Kompressorn placeras efter luftfilteret.
Efter kompressorn måste du ha ett laddluftkyl och från det en slang till insugningsröret på motorn.
Precis hur det fungera med styrningen är jag inte insatt i. Alltså om gasspjället ska sitta framför eller om konpressorn frikopplas när man inte har behov av överladdning, men det finns där ju helt säkert andra här på Garaget som har bra koll på.

/Dansken :-)

950 Inlägg
20 september 2008
#15
husmus skrev:
är det c30-94 som jag borde ha till min bil då? fan detta ser ut att kunna bli nåt. ser jävligt liten ut. typ som en generator. och det kan jag lätt göra plats åt plus att det verkar inte behöva några speciella saker till. men behöver man ingen kylning till rotrex? vad mer än själva rotrex är det man ska installera. fan detta blir grymt i min bil. men vad får jag ut i effekt då? och antagligen måste jag mappa efter?

Japp, Rotrexen behöver kylning, men det går att köpa till en oljapump och kyl. Sen blir det ett eget kretslopp för kompressorn.
Mappning behövs troligen.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#16
fy fan va coolt. ingen som gjort detta här på garaget? skulle vilja ha svensk beskrivning på hela proceduren. man om den fungerar som en turbo ungefär när den laddar måste den väl ha nån form av avlastningsventil? typ dumpventil? vore ju jävligt tufft med kompressor och dumpventil på en v8 smile kollade en lista på hemsidan där det stod effektökning och sånt på olika bilar och det är ju sinnessjukt faktiskt. ca 80-200 hk ökning smile beror ju säkert på hur man mappar bilen dvs. men skulle vara bra med lite mer info. har nu skickat mejl till dom på rotrex om pris uppgift och lite mer info men vill gärna ha mer här också smile

-den satt som en fläskläpp-

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2008
#17
Du får nog ha en rätt stor kompressor och nya vevstakar, och lågkomp-kolvar för att få ut 200hk extra. smile

För att inte tala om koppling och annat. tongue

Men du får ju också tänka på att kompressorn drar effekt, även på tomgång, till skillnad från en turbo. Men i och med att det verkar vara en liten kompressor så drar den väl inte så våldsamt med effekt.
Bara att börja bygga. wink
Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#18
precis. men kommer nog ladda lagom så jag slipper byta stakar med mera. men min motor är god nog för 400hk så är nog inga problem. lådan håller nog ganska okej också. är ju automat låda så tål ju bra mycket mer än manuella lådan på s6. vill börja bygga nuuuuuuu

-den satt som en fläskläpp-

8 Inlägg
4 november 2008
#19
hehe Kolla gärna på min BMW 540 där är monterat en Rotrex Kompressor

Plockade ut 180 extra hästar utan Luftkylare...

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 november 2008
#20
Rex2005 skrev:
hehe Kolla gärna på min BMW 540 där är monterat en Rotrex Kompressor

Plockade ut 180 extra hästar utan Luftkylare...

180 extra hästar med en kompressor utan IC? roll

Då ska jag också kompressorkonvertera och då borde jag väl också få ut 200hk++ minst, för jag har IC. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök