2426
Sök

motorfel! Saab 900 2,0t

655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
hej!

Har kört min bil med sportluftfilter ett tag, och efter ett tag att ja hade haft på de, började jag höra ett " pip ljud " oftast vid ca 3000 varv, tog av sportluftfiltret efter en stund, för ja va rädd att de va nått fel, sätta dit orginalfiltret, och ljudet försvann i princip, kan höra ett litet svagt ljud ibland,

så nu undrar ja om någon kan veta vad felet kan vara, Lmm trasig , kanske?? ingen aning?

bilen är en saab 900, 2.0 t.

Tack på förhand:D


655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#2
ingen som haft liknande ?


Försöker iaf
12 817 Inlägg
16 september 2008
#3
tror du är inne på rätt spår med LMM en där... men kan oxå vara så att den gnäller att luftblandningen inte blir som den ska men sportfiltret.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 019 Inlägg
16 september 2008
#4
wetese skrev:
Lmm trasig , kanske?? ingen aning?
Du har ingen LMM.


655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#5
har jag ingen luft massa mätare? vad kan de va för fel annars då??

Borde va nått me de som te_wik säger? nått med luftblandningen??? men hur ska ja fixa detta??


655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#6
?? :d


3 295 Inlägg
16 september 2008
#7
skulle tro att det är ett ganska vanligt förekommande ljud som bli när man monterar öppet filter, hade ett på min citroen och då var det liknande ljud som blev vid 3000-4000 varv, det visade sig att det var en liten "flik" i insugsslangen som gjorde så att det ljudet blev.. typ som en visselpipa. big_smile


Direktör
305 Inlägg
16 september 2008
#8
sitter visst lmm på dom...... kan det vart så att du inte fått tätt när du monterade luft filtret och den dragit in luft i skarven, då kan man få fågel kvitter

Speed limit are only for pussy

655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#9
ja precis så ja menar, som fågelkvitter, men tycker inte de borde va de, men visst kan de va att de inte va tätt, men de hörs fortfarande, jämt lite lite grann, fast mkt tystare nu, men nu har ja orginalboxen. de är inget som kan ha gått sönder då, tycker inte bilen går dåligt iaf.! mvh


3 295 Inlägg
16 september 2008
#10
Nallen_sthlm skrev:
sitter visst lmm på dom...... kan det vart så att du inte fått tätt när du monterade luft filtret och den dragit in luft i skarven, då kan man få fågel kvitter
NEJ! det sitter inte LMM på den modellen, den har trionic5 styrsystem.. kör med MAP sensor..wink


3 295 Inlägg
16 september 2008
#11
ang fågelkvittret.. kvittrar det efter gaspådrag när du släppt gasen??


655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#12
Slave_joe skrev:
ang fågelkvittret.. kvittrar det efter gaspådrag när du släppt gasen??
När jag hade på sportluftfiltret kom hördes kvittret efter ca 3000 varv. Nu hörs de ju knappt men..


655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#13
Slave_joe skrev:
ang fågelkvittret.. kvittrar det efter gaspådrag när du släppt gasen??
Så alltså inte när ja släppt gasen, utan vid gaspådrag..


Administratör
2 978 Inlägg
16 september 2008
#14
Det första och största felet är din dåliga rubrik. Låser inte tråden denna gången men skärpning krävs. mvh

En kopp av den svarta såsen...

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 september 2008
#15
Haha..  Där ser man hur snett inrotade rykten och lögner är. Självklart MÅSTE det ju vara LMM eftersom du har öppetfilter. Trots att du ingen har så måste det ju vara det ändå...  hehe

Jag tror mer på att du antingen har skadade vacumslangar eller att din turbo börjar bli sliten.
Vad är det för filter och vart sitter det btw?
Senast redigerat av MrTurbo (16 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 892 Inlägg
16 september 2008
#16
Jag skulle också lägga min röst på turbon, anledning att d inte hör det lika väl nu är för orginalfitret även filtrerar bort ljudet en del,  börja med att kontrollera den är mitt förslag..


655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#17
okej! tack för hjälpen, turbon skulle dock vara nyrenoverad när ja ja köpte bilen, men får kolla ändå.


1 892 Inlägg
16 september 2008
#18
wetese skrev:
okej! tack för hjälpen, turbon skulle dock vara nyrenoverad när ja ja köpte bilen, men får kolla ändå.
Kan mycket väl ha varit rednoverad, men ett öppet luftfilter kan (är oftast) rena döden för turbon om den inte sköts med täta tvättningar,
jag hoppas turbon är hel, hoppas du finnerfelet Mvh/Mats


655 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#19
okejokej! men hur kan ja se om turbon är skadad ? mvh


1 892 Inlägg
16 september 2008
#20
du tar bort downpipen (första delen av avgassystemet) eller insugsröret från luftfiltret som får in i turbon,  sen känner du på axeln där propellrarna sitter, om du drar den ut o in i turbon får den inte glappa, (när min turbo gav upp kunde jag dra axeln ca 5 mm i sidled)  den får röra sig lite om du "ruckar" lite på axeln upp o ner..

knepig beskrivning förstod du=?? big_smile



Sök