I lördags fick jag fingrarna ur och skruvade bort spjällhuset igen och öppnade tomgångsmotorn, tyckte magneterna såg ut att sitta fast på axeln och allt annat såg fin-fint ut.
Så jag beställde en ny spjällsensor från
http://www.atech2.com/ för 1.348,-. Den kom fram igår så idag testade jag att montera sensorn.
Efter
instruktionerna lät jag tändningen vara på 10 sekunder och sedan av 20 sekunder, detta med luftfilter och den grova luftslangen bortmonterad från spjällhuset. Hann precis se att spjället rörde sig under "tändning på".
Monterade dit luftfiltret och startade bilen som glatt hoppade igång, sedan skulle den stå på tomgång i tio minuter. Tomgången låg stabilt strax över 1.000 rpm men efter någon minut hostade motorn till och tomgången blev väldigt låg och motorvarningslampan började blinka.
Motorn gick fortfarande så jag lät den gå tills den nått arbetstemperatur, enligt instruktionerna skulle motorn vara varm när man gjorde tändning på/av-kalibreringen.
När motorn blivit varm gjorde jag om proceduren, bort med batterikabeln i 30 sek, tändning på i 10 sek och sedan av 20 sek innan motorstart.
Denna gång rörde sig dock inte spjället alls (verifierat med digitalkameran i videoläge) och motorvarningslampan började blinka utan att jag startade motorn. Tillbaka på ruta ett igen.
Ställde jag upp spjället med fingrarna så stängde det sig av sig självt när man vred på tändningen, men det verkar inte kunna öppna igen och det känns som det fastnar i stängt läge.
Ska testa att skruva bort axeln till spjället och kolla så verkligen magneterna sitter fast, gör det inte det blir det epoxi.
Skulle inte det heller hjälpa får jag väl krypa till korset och köpa ett renoverat spjällhus.