4130
Sök

Videolösning! Igensotad Mitsubishi Carisma 2001 GDi 4g93 - Löst!

90 Inlägg
14 oktober 2008
#41
Jag hade ju felet med att en magnet hade lossnat från spjällhuset, se bild.
Och när den var paj så höll bilen på att gasa av sej själv ungefär var annan sekund, körde jag en 40 så kunde den ge full gas plötsligt och så blinkade ju motorlampan också.
Så köpte ett bättre begagnat spjällus.

Sen så tycker jag nu att den smårycker när den är kall men efter att ha kört en bit så försvinner det,har då tänkt att den gör så bara för att den är kall då.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/30601/483650_jyzbum.jpg
Magneten som är lös på spjällhuset till en 1.8 gdi mitsu motor.

18 Inlägg
14 oktober 2008
#42
OK, tack Enterprise!

Tyvärr hänger jag inte riktigt med på bilden... vart är/var magneten? Ser en spole klart o tydligt på vänster sida av bilden, arbetar den mot magneten eller är det själva magneten (elektromagnet...)?
Eller ska magneten sitta typ runt eller vid muttern? (Det ser ut som lim rester där)

Har som sagt inte min bil hemma, och har inte tidigare skruvat med den, så jag har svårt att relatera.
Jag misstänker att det är insuget till spjället som man ser i övre högra hörnet (och kan det vara EGR slang som man ser nedre högra hörnet???)

Nu känner jag mig riktigt dum! Ber om ursäkt för det!

15 oktober 2008
#43
när ni gjort rent insuget och spjällhuset ska ni veta att det brukar vara VÄLDIGT sotit nere på ventilerna också.  sen ska ni titta på vacumslangen till bromsservon. nippel somm sitter på insuget brukar sota igen.

90 Inlägg
15 oktober 2008
#44
RedG skrev:
OK, tack Enterprise!

Tyvärr hänger jag inte riktigt med på bilden... vart är/var magneten? Ser en spole klart o tydligt på vänster sida av bilden, arbetar den mot magneten eller är det själva magneten (elektromagnet...)?
Eller ska magneten sitta typ runt eller vid muttern? (Det ser ut som lim rester där)

Har som sagt inte min bil hemma, och har inte tidigare skruvat med den, så jag har svårt att relatera.
Jag misstänker att det är insuget till spjället som man ser i övre högra hörnet (och kan det vara EGR slang som man ser nedre högra hörnet???)

Nu känner jag mig riktigt dum! Ber om ursäkt för det!

Jo magneten sitter runt och fastlimmad på staget som spjället sitter fast på i Spjällhuset. om du förstår hur jag menar.
Öppnar du luckan som sitter på nederdelen av spjällhuset så är det det här du ser. tror det var 6 bultar.
Slangen är ingen Egr , det är kylningen, glykolvatten som rinner igenom där.
Som jag förstått så är det ingen typ av slang på Egr ventilen då det är ett rör av alu som går från motorn till insuget och mellan röret så sitter egr ventilen.

19 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#45
Enterprise skrev:
Sen så tycker jag nu att den smårycker när den är kall men efter att ha kört en bit så försvinner det,har då tänkt att den gör så bara för att den är kall då.

Det var så mitt bekymmer började. sad

19 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#46
RedG skrev:
det enda jag märkt med tomgången är att den börjar på ca 1000-1100 v/min men efter en liten stund så sjunker den till ca 600-700 v/min , sen stannar den där. Men som jag har förstått så ska den bete sig på så sätt, eller?

Det låter rätt och riktigt. smile

38 Inlägg
18 oktober 2008
#47
har en kompis som är bil mek han säger att det är ett vanligt problem med igensotade insug, dom fixar det med att hålla bilen på 2 an med varvstopp i upp till 1 kilometer ock sen går dom bra, kanske inte de vanligaste sättet men det har funkat på många bilar nu...

Eller det skiter väl jag i

19 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#48
I lördags fick jag fingrarna ur och skruvade bort spjällhuset igen och öppnade tomgångsmotorn, tyckte magneterna såg ut att sitta fast på axeln och allt annat såg fin-fint ut.

Så jag beställde en ny spjällsensor från http://www.atech2.com/ för 1.348,-. Den kom fram igår så idag testade jag att montera sensorn.

Efter instruktionerna lät jag tändningen vara på 10 sekunder och sedan av 20 sekunder, detta med luftfilter och den grova luftslangen bortmonterad från spjällhuset. Hann precis se att spjället rörde sig under "tändning på".

Monterade dit luftfiltret och startade bilen som glatt hoppade igång, sedan skulle den stå på tomgång i tio minuter. Tomgången låg stabilt strax över 1.000 rpm men efter någon minut hostade motorn till och tomgången blev väldigt låg och motorvarningslampan började blinka.

Motorn gick fortfarande så jag lät den gå tills den nått arbetstemperatur, enligt instruktionerna skulle motorn vara varm när man gjorde tändning på/av-kalibreringen.

När motorn blivit varm gjorde jag om proceduren, bort med batterikabeln i 30 sek, tändning på i 10 sek och sedan av 20 sek innan motorstart.

Denna gång rörde sig dock inte spjället alls (verifierat med digitalkameran i videoläge) och motorvarningslampan började blinka utan att jag startade motorn. Tillbaka på ruta ett igen. sad

Ställde jag upp spjället med fingrarna så stängde det sig av sig självt när man vred på tändningen, men det verkar inte kunna öppna igen och det känns som det fastnar i stängt läge.

Ska testa att skruva bort axeln till spjället och kolla så verkligen magneterna sitter fast, gör det inte det blir det epoxi.

Skulle inte det heller hjälpa får jag väl krypa till korset och köpa ett renoverat spjällhus.
Senast redigerat av TobbeArnesson (19 november 2008)

19 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#49
Följetongen rullar vidare...

Under locket till tomgångsmotorn ser det ju helt friskt ut vid första anblick:

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Tomg%C3%A5ngsmotor,%20under%20locket.jpg


Men vid närmare inspektion ser man att ena magneten inte sitter som den ska:

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Magnet,%20glipa.jpg


Tar man sedan bort själva "motorn" blev det väldigt tydligt:

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Tomg%C3%A5ngsmotor,%20lossnad%20magnet.jpg


Putsade bort det gamla limmet med smärgelduk och limmade fast magneten med epoxi. Sen gick bilen perfekt tio minuter (på tomgång, hann inte testa annat) innan något hände och motorvarningslampan började blinka igen.

Innan jag limmade magneten gick spjället tungt i spjällhuset, eller inte direkt tungt men det stannade dit man vred det. Efter limningen stod det lite på glänt och "fjädrade" tillbaka i det läget när man flyttade det med fingrarna. Det beter sig precis likadant efter vad-som-nu-hände, så jag tror inte magneten lossnade igen. Fast jag ska ändå skruva isär tomgångsmotorn och kolla läget igen, hann inte med det idag.

Här är en video på hur spjället rörde sig före och efter vad-som-nu-hände: http://www.youtube.com/watch?v=5-RUKpZy8G0


Om någon undrat över vad den lilla skruven på sidan av tomgångsmotorn är till för kan jag rapportera att det är en stoppskruv för hur mycket man ska kunna stänga spjället:

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Tomg%C3%A5ngsmotor,%20stoppskruv.jpg

19 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#50
Vet Enterprise eller någon annan hur spjället ska bete sig när det funkar normalt?

Ska det stå lite på glänt och kännas fjäderbelastat i den positionen när tändningen är av?

Hur ska det röra sig när man slår på/av tändningen?

90 Inlägg
20 november 2008
#51
Hej Spjället ska då inte rycka sådär som ditt gör. verkar ju vara nå glapp eller eller har du ställt in den där svarta givaren rätt?
Mitt spjäll står lite på glänt och är fjäderbelastad.

Kollar jag på filmen så verkar den ju vela stänga mer än vad det går. så det kan ju vara givaren som inte är rätt inställd.
Du har väll sattit tillbaka magneten precis som den var?

19 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#52
Hoj!

Det går inte att sätta magneten fel, iaf. inte ur polaritetssynpunkt. Dessutom funkade det rakt av efter lagningen, iaf. tio minuter. big_smile

Kan hända ska man vrida sensorn åt endera håll, den sitter ju med långhål och jag monterade den i mittenläget. Får testa båda extremerna och se om det gör någon skillnad.

Tydligen kan det i sällsynta fall hända att magnetspolen pajjar också.

Gör några försök till, sen får det väl bli ett renoverat spjällhus och hoppas det funkar - då vet man iaf. att den delen är juste och kan gå vidare med annat.

Tack för infon, verkar som spjället funkar som det ska nu då - med fjäderkänslan osv..

/Tobbe

19 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#53
Efter att ha kollat så inte magneten lossnat igen testade jag att vrida spjällsensorn lite olika. Med kontakten mer mot kupén blev felet ännu tydligare och med kontakten vriden mer mot fronten hoppade bilen glatt igång.

Den har nu gått ~40 mil och startats +20 gånger utan problem! Inga problem att ta bilen genom besiktningen (utom sönderrostad bromsskiva). big_smile

Inte helt omöjligt att vi faktiskt mekade sönder originalsensorn, om så var fallet hade bilen kunnat lagas med bara en skvätt epoxi - nu blev det något dyrare.

Tänker inte ge mig ut på några långturer förrän jag sett att bilen funkar en hel tank dock, men peppar-peppar det verkar lovande!

Ska göra en "Det här funkade för mig"-guide någon dag då jag får tid.

5 Inlägg
2 februari 2009
#54
Tjena Tobbe!
Jag sitter nu i samma båt som du satt i för inte så länge sedan.... :-/
Verkstan vill ha 9pix plus monteringskostnader och det vill inte jag betala...
Jag har försökt ladda ner det dokumentet som innehåller sprängskissen av spjällhuset men det verkar vara något som inte funkar där, vet du om det dokumentet finns någon annanstans?
Mvh
Tomas B
Senast redigerat av Speedfoot (2 februari 2009)

90 Inlägg
11 februari 2009
#55
Jag tror jag har kvar den på datorn, tror inte det fans någon sprängskiss över spjällhuset.
Men jag förstår inte hur det kan vara så dyrt att repa, lite epoxy och ca 10 min att skruva tillbaka allt.

5 Inlägg
12 februari 2009
#56
Tack för ditt svar Enterprise
Sprängskissen behöver jag inte längre. Öppnade och fann inga avancerade plastkugghjul som en kompis tipsade mig om att det skulle finnas där. Nej, jag begriper verkligen inte hur man kan motivera att en sådan enkel pryl ska kosta 9laxar! Har ny lyckats spräcka magneten som satt fastlimmad. Det såg ut som att den hade vridits några grader på axeln även om den satt fast, limmet var sprucket och limbublan var liksom vriden, skumt. Så nu har jag superlimmat ihopa magneten igen och putsat både spjäll och spjällhus så att det skiner fint. Dock har jag i vilande läge ut ca 0.9V ut från givaren vilket är fel enligt installationsanvisningarna ifrån den enda spjällhusrekonditioneraren i sverige.... Trycker jag tillbaka spjället lite så ger givaren lägre värde såklart, så givaren verkar hel.
Får testa att montera dit allt och testa igen....

/Tomas

90 Inlägg
20 februari 2009
#57
Ja men vad bra att det löste sej, vet inte hur det håller med superlim då.. Hur kollar du strömmen på givaren?
Jag satte ju den bara lite ungefär och nog har den fungerat. smile

5 Inlägg
21 februari 2009
#58
Japp, jag har kollat givaren och den funkar fint.
Har lirkat lite med positionen för denna och nu kan man se att spjället rör sig fram och tillbaka precis som det skall. Efter 10minuter har tomgången gått ner till ca 650rpm också som den skall!
MEN jag kan inte släcka motor-fel-lampan......
Har provat att koppla bort minuspolen på batteriet under längre tid, typ 2 timmar, men det funkar inte...
Kanske finns fler fel på bilen... :-/
Tack för hjälpen med spjället iallafall!
Mvh
Tomas

5 Inlägg
2 mars 2009
#59
Enterprise,
Jag skaffade ett beg. spjällhus och är nu helt konfunderad.
Med mitt gamla spjällhus (nu rengjort) och den gamla givaren så går tomgången ner till de 650rpm som de skall när jag låter bilen kalibrera spjället. MEN, jag kan inte få bort check-engine-lampan.

Med det nya (beg. och rengjort) spjällhuset och den nya givaren så går tomgången inte ner som den skall dessutom verkar den svajja. Check-engine-lampan tänds inte och bilen går att köra med men när jag tex frikopplar, eller bara står på tomgång, så kan varvtalet helt plötsligt hoppa upp till 2200rpm under en stund. Helt skumt. Funderar på att köpa en ny givare. Spjällhuset är väldigt rent och tom. infettat lite där det kan tänkas behövas.

Sambon börjar bli kinkig när hon inte har någon bil.... :-)

Har du något råd??

/Tomas B

19 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#60
TobbeArnesson skrev:
Ska göra en "Det här funkade för mig"-guide någon dag då jag får tid.

Min lagning höll i 1.000 mil, sen släppte samma magnet igen. Ingen bra idé att använda 5 min epoxy då det inte stoppar för mer än 100°C...

Nu har jag limmat fast den på nytt, passade på att filmdokumentera hela processen. Hoppas det hjälper någon annan!

http://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA


Sök