4131
Sök

Videolösning! Igensotad Mitsubishi Carisma 2001 GDi 4g93 - Löst!

418 Inlägg
26 februari 2013
#61
Jävligt gammal tråd men ändå....

Min Carisma har gått ca 29350 mil och jag hade loss spjällhuset i torsdags.
det gick dock lätt och fint, fjädrade tillbaks och allt sånt som det ska.
det var heller inte mycket sot på spjället.

däremot är insugsröret rejält sotat, skulle nog sägaatt det är en minst 5-7mm tjock sotbeläggning i hela insugsröret.

men, trots att allt verkar fungera som det ska i spjället så har jag ojämn tomgång.
kan det bero på att sotet i insugsröret stryper luftflödet så att den hela tiden måste kompensera?
eller kan det vara nåt annat som spökar?

har gasat ur bilen rejält dagligen senaste veckorna (varvstopp) så det är inget problem att jag snålkör den precis wink


837 Inlägg
27 februari 2013
#62
Skulle kunna vara det, de här motorerna brukar få ganska mycket sot även i topplocket. Har en bil med GDI-motorn som i det stora hela fungerar riktigt bra. Största bekymret är väl att man kan känna växlingen mellan det snåla läget och normallaget ganska tydligt.

Har dock inte hunnit öppna några komponenter i motorn ännu.

Hur är det med ventiltick? Har själv en hydralisk lyftare som inte fungerar som den ska, antagligen pga att den är igensatt.


418 Inlägg
27 februari 2013
#63
yes en ventil tickar till och från...



Sök