Har kollat lite på andras biler och dom flesta har någon form av värme sköldar. jag har ingen alls än, men då undrar jag om man måste ha sånna eller inte???
nja... värme skölden är till för att hindra allt för mycket varmluft från motorn att nå filtret eftersom varmluft som sugs in i filtret betyder mindre effekt, därför vissa har dragit ner filtret i spoilern för att få så kall luft som möjligt. Kallluft= mer effekt varmluft= mindre effekt. Det här är åtminstonde vad jag har läst mig till här på gorg
nja... värme skölden är till för att hindra allt för mycket varmluft från motorn att nå filtret eftersom varmluft som sugs in i filtret betyder mindre effekt, därför vissa har dragit ner filtret i spoilern för att få så kall luft som möjligt. Kallluft= mer effekt varmluft= mindre effekt. Det här är åtminstonde vad jag har läst mig till här på gorg
Okay tack för det.
Tänkte bara då det inte blir nå knas med att det typ smälter eler nått haha =P
Kall luft är mer syrerik än varm = bättre förbränning = mer effekt. Har själv mitt filter bakom sidokåpan + IC.
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
Har du inga värmesköldar och ingen friskluft till luftfiltret så får du sämre effekt med ett öppet filter
Det ger alltid sämmre effekt vid standkörning... avskärmningen gör ingen nytta alls när en mastig kylfläkt rör om lyften under huven.
öppet filter väljer man aldrig för att man vill ha mer effekt utan för ljudets skull eller om bilen är så pass trimmas att man suger ihop original luftintag så det liknar en lakritsrem.
Om man måste ha öppet filter pga bilens luftbehov så bör man alla gånger bytta in det, om man har öppet filter för ljudets skull så får man vara beredd på att offra lite effekt vid rödljuskörningen.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Torpis, jag vet att din bil har redig spec och att du om någon har koll på läget, men är inte luftslangen som går in i burken i underkant? Det är 75mm räfflad slang ser det ut som. Typ dräneringsslang till garagegrunden...? Det börju knappast bli undertryck i lådan, men det ser klent ut. Vore det inte trevligare med en slät slang + lite mer diameter?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?
Mvh Martin
Lind4hl skrev:
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn
Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil. Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp. Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC med högre verkningsgrad istället.
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn
=axlsam]Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil. Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp. Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC med högre verkningsgrad istället.
Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?
Mvh Martin
Lind4hl skrev:
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn
Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil. Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp. Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC med högre verkningsgrad istället.
Nej det är inte sant att det inte spelar någon roll. Om du sänker luften som luftfiltret släpper igenom med 5 grader så kommer insugstempen efter IC:n också vara kallare. Skillnaden på ett bra placerat och ett dåligt placerat filter kan skilja 20-30 grader. Den skillnaden på insugstempen kan betyda kolvras eller inte om man laddar på gränsen.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nej det är inte sant att det inte spelar någon roll. Om du sänker luften som luftfiltret släpper igenom med 5 grader så kommer insugstempen efter IC:n också vara kallare. Skillnaden på ett bra placerat och ett dåligt placerat filter kan skilja 20-30 grader. Den skillnaden på insugstempen kan betyda kolvras eller inte om man laddar på gränsen.
Exakt...
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?
Mvh Martin
Lind4hl skrev:
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn
Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil. Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp. Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC med högre verkningsgrad istället.
Nej det är inte sant att det inte spelar någon roll. Om du sänker luften som luftfiltret släpper igenom med 5 grader så kommer insugstempen efter IC:n också vara kallare. Skillnaden på ett bra placerat och ett dåligt placerat filter kan skilja 20-30 grader. Den skillnaden på insugstempen kan betyda kolvras eller inte om man laddar på gränsen.
Nu säger inte jag att man skall placera ett öppet luftfilter hejvilt i motorrummet. Men rent praktiskt borde ett bättre placerat filter ge mer effektökning på en sugis än en turbobil. Dock är ju den effektökningen försumbar
Det är alltid bra att sänka IAT, för att hålla nere MAT oavsett motorsort. Man skall alltid dimensionera IC och turbo utefter den effekt man tänkt sig. en S40 med 16T och 300hk får tex 80grader insugstemp efter en repa 0-200km/h. Byter man till Racekoolings FMIC så håller sig tempen på 38grader
Man vill även ha så liten tubo som möjligt för at hålla spooltider nere = pumpar varmluft, så för all del IC gör nytta, men aldrig fel att suga in luft som äe 20grader istället för 60-70 som det är under huven.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Torpis, jag vet att din bil har redig spec och att du om någon har koll på läget, men är inte luftslangen som går in i burken i underkant? Det är 75mm räfflad slang ser det ut som. Typ dräneringsslang till garagegrunden...? Det börju knappast bli undertryck i lådan, men det ser klent ut. Vore det inte trevligare med en slät slang + lite mer diameter?
Det var skarpsynt att upptäcka det Helt korrekt att jag få undertryck i luftburken, dock inte så mycket så att turbon "tappar andan" Jag får helt enkelt inte in en grövre slang i dagsläget, men det är tänkt att jag skall försöka mickla dig en till.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-