4096
Sök

Lättat svänghjul = mindre bottendrag/vrid?

snel hest
152 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag och en polare diskutera lite om lättat svänghjul o hurvida man förlorar bottendrag/vrid på det hela?
Så, hur är det? Förlorar man vrid/bottendrag när man lättar svänghjulet, jag har iaf starkt fått för mig det men kan ju ha fel, och nån som kan förklara varför isåfall?

mvh
Senast redigerat av -Sjoblom- (18 september 2008)


118 Inlägg
18 september 2008
#2
den kommer bli trött på låga varv å stark å pig på höga varv


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 september 2008
#3
Inte om du bromsar den så den ligger på konstant belastning... Däremot så får man ju bättre respons men o andra sidan så är det lättare att få tjuvstopp (kärringstopp) med lättat svänghjul...
Lite svårt att förklara men du får varken mer eller mindre effekt/vrid utan bara mer respons och lite mindre körbarhet...


737 Inlägg
18 september 2008
#4
i mitt fall så var det ju en extrem lættning. bantade bort ca 14 kilo.   och jag har tappat extremt mycket bottenvrid.. men jag tycker det ær bra før nu spinner jag inte bort mej 1-3an...bara lite wink


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
18 september 2008
#5
Man tappar vrid svar ja pga det tar längre tid att bromsa upp den rörande massan i motorn.
Den största anledningen är att det sliter mindre på grejerna när det är lättat samt att man spar på växellåda då motorn kommer ner snabbare i varv så kan man växla fortare. smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 948 Inlägg
20 september 2008
#6
hur vissa tänker fortsätter att förvåna mig... hur fan menar ni att en motor kan tappa/öka sitt moment med hjälp av något i drivlinan? så om jag svettsar på 20kg på mitt svänghjul får jag 100nm extra då? smile

det ända du ändrar på är motorns beteende. ju lättare motor/drivlina du har desto mer effekt pallar den=mer varvvillig.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2008
#7
baltis skrev:
hur vissa tänker fortsätter att förvåna mig... hur fan menar ni att en motor kan tappa/öka sitt moment med hjälp av något i drivlinan? så om jag svettsar på 20kg på mitt svänghjul får jag 100nm extra då? smile

det ända du ändrar på är motorns beteende. ju lättare motor/drivlina du har desto mer effekt pallar den=mer varvvillig.

Varför har tillverkarna så tunga svänghjul då?

Om vi istället tittar på gamla traktorer:

Volvo BM Boxer.
Känd för sitt än idag unika vridmoment.

Den tunga massan, bl.a. svänghjulet, gjorde så att traktorn faktiskt blev starkare, segare ju tyngre den gick, ju mer varvet sjönk.

Det är faktiskt inte många tillverkare som idag kan uppvisa samma siffror i förhållande till varandra.
Bara en intressant studie. smile
Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

12 086 Inlägg
20 september 2008
#8
Vridet man tappar är försumbart på vanliga bilar med human lättning.
Därimot blir den känsligare, tappar varv fort och vid start får man kompensera den rörliga energin i avänghjulet med lite mer gas.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
20 september 2008
#9
TurbOla skrev:
baltis skrev:
hur vissa tänker fortsätter att förvåna mig... hur fan menar ni att en motor kan tappa/öka sitt moment med hjälp av något i drivlinan? så om jag svettsar på 20kg på mitt svänghjul får jag 100nm extra då? smile

det ända du ändrar på är motorns beteende. ju lättare motor/drivlina du har desto mer effekt pallar den=mer varvvillig.

Varför har tillverkarna så tunga svänghjul då?

Om vi istället tittar på gamla traktorer:

Volvo BM Boxer.
Känd för sitt än idag unika vridmoment.

Den tunga massan, bl.a. svänghjulet, gjorde så att traktorn faktiskt blev starkare, segare ju tyngre den gick, ju mer varvet sjönk.

Det är faktiskt inte många tillverkare som idag kan uppvisa samma siffror i förhållande till varandra.
Bara en intressant studie. smile

De tunga svänghjulen idag är för komfortens skull. Ett lättat svänghjul är mindre massa att röra på och det blir mer känsligt + vridet där nere. Tar du en racingmotor som är lättad så är där inte så mycket vrid i dem det är hästar.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Roboo
20 september 2008
#10
Jag säger nej på det. Men tänkte på det, kan man inte säga både och?



Vi säger att du har 2 motorer, en motor med ett svänghjul som väger 5kg och en annan med ett som väger 30kg. Förövrigt är de exakt lika, utvecklar lika många hästar och lika mycket vrid.

Om båda motorerna håller samma varvtal och belastas med ett motstånd som är exakt lika, som blir långsamt tyngre.

Inte orkar den motorn med tungt svänghjul av mer? Nej är väl egentligen den med lätt svänghjul då den har mindre massa att röra på.

Men det är en annan sak om motståndet skulle komma tvärt, så tungt att motorn inte riktigt orkar, tex. om du skulle göra ett kärringstopp när du släpper upp kopplingspedalen för snabbt.

Om belastningen kommer snabbt som så tar ju den lagrade energin i svänghjulet upp kraften istället.

För du skulle nog kunna få en bil med 20hästars motor att spinna långa fina svarta sträck några kilometer, montera ett svänghjul på sådär 30 ton och sen när du har fått upp det 3-4000 varv så är det bara att släppa kopplingen. Kraften finns redan sparad men kommer inte från motorn. Så om man skulle mäta eftekten på den så borde den bli ganska så hög eftersom ett 30tons svänghjul som roterar i 4000varv innehåller ganska mycket energi.

Vad säger ni?

Mek
88 Inlägg
20 september 2008
#11
Håller med dig till 100% men kan bara tilläga att det tar en förmidag att få 4000 varv på 30 ton svänghjul
Senast redigerat av holyday (20 september 2008)

Livet börjar vi 2 bars ladd

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2008
#12
Håller med Roboo. Ett tungt svänghjul har man för att hjälpa motorn vid hastiga belastningar när den inte orkar med själv.

Angående den tidigare nämnda boxern och lågvarvsvrid: Det tunga svänghjulet på den ser till att på låga varv hjälpa till att driva runt motorn mellan varje förbränning. Och sen handlar det ju om varv på ner runt 500 rpm för dom där gamla 3-cylindriga motorerna... Moderna motorer kommer inte ner på så låga varv just pågrund av att dom har för lätta svänghjul (motorn hinner sakta ner såmkt mellan varja förbränning att den inte orkar utföra kompressionen till nästa). Undantaget jag har sett är min cheva som kan gå ner o ligga på 500 rpm på tomgång, men det är en v8 som har så tät tändföljd att den därför kan det. Det är just därför 8:or ger såna enorma mängder vrid på låga varv, gämfört med exempelvis en 4:a

Att det tar väldigt lång tid att få fart på ett 30 tons svänghjul med en 20 hk motor är väldigt sant, men under hela tiden man jobbar upp varven så blir ju energin motorn använder för att varva upp svänghjulet lagrat i den stora roterande massan...

Edit: Och självklart ger då ett lätt svänghjul snabb varvrespons eftersom det inte finns såmkt roterande massa som det måste lagras upp effekt i...
Senast redigerat av henke_99 (20 september 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 september 2008
#13
holyday skrev:
Håller med dig till 100% men kan bara tilläga att det tar en förmidag att få 4000 varv på 30 ton svänghjul

för många år sen körde ja igång en chevelle som hade bara startkransen monterad.alltså utan konverter på den..å ja kan säga att den va snabb som egon i uppvarvning..så snabb att ja rasa den på grund av övervarvning..de va ett litet inlägg angående vikt..alltså... lätt svänghjul snabb gasrespons

Avstängd
298 Inlägg
20 september 2008
#14
Läs på här så lär ni er från folk som vet vad dom pratar om smile

Man tappar inget Vrid med lättat svänghjul!
http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/t … e_loss.htm

Hur ett lättat svänghjul funkar
http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/h … _works.htm
Senast redigerat av PG (20 september 2008)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2008
#15
Det var ju ungefär så jag skrev... Fast på svenska...

PG skrev:
Läs på här så lär ni er från folk som vet vad dom pratar om smile

Man tappar inget Vrid med lättat svänghjul!
http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/t … e_loss.htm

Hur ett lättat svänghjul funkar
http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/h … _works.htm

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
298 Inlägg
20 september 2008
#16
henke_99 skrev:
Det var ju ungefär så jag skrev... Fast på svenska...

PG skrev:
Läs på här så lär ni er från folk som vet vad dom pratar om smile

Man tappar inget Vrid med lättat svänghjul!
http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/t … e_loss.htm

Hur ett lättat svänghjul funkar
http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/h … _works.htm


jo jag ser det men det slår högre när företag förklarar hur det ligger till,då tror folk mer på det smile

efter uträkningarna så får man följande effektökning till hjulen om man monterar ett lättat svänghjul på en M3a.
första växeln: 34.6HP
andra växeln: 13.3HP
tredje växeln: 6.9HP
fjärde växeln: 4.6HP
femte växeln: 3.6HP

hyffsat imponerande
jag har ett svänghjul ligger som ska dit så får vi se om det stämmer om man känner nån skillnad.
troligen känns det bara på 1an och 2an när svänghjulet måste upp i varv snabbt
Senast redigerat av PG (20 september 2008)


Sök