Håller med Roboo. Ett tungt svänghjul har man för att hjälpa motorn vid hastiga belastningar när den inte orkar med själv.
Angående den tidigare nämnda boxern och lågvarvsvrid: Det tunga svänghjulet på den ser till att på låga varv hjälpa till att driva runt motorn mellan varje förbränning. Och sen handlar det ju om varv på ner runt 500 rpm för dom där gamla 3-cylindriga motorerna... Moderna motorer kommer inte ner på så låga varv just pågrund av att dom har för lätta svänghjul (motorn hinner sakta ner såmkt mellan varja förbränning att den inte orkar utföra kompressionen till nästa). Undantaget jag har sett är min cheva som kan gå ner o ligga på 500 rpm på tomgång, men det är en v8 som har så tät tändföljd att den därför kan det. Det är just därför 8:or ger såna enorma mängder vrid på låga varv, gämfört med exempelvis en 4:a
Att det tar väldigt lång tid att få fart på ett 30 tons svänghjul med en 20 hk motor är väldigt sant, men under hela tiden man jobbar upp varven så blir ju energin motorn använder för att varva upp svänghjulet lagrat i den stora roterande massan...
Edit: Och självklart ger då ett lätt svänghjul snabb varvrespons eftersom det inte finns såmkt roterande massa som det måste lagras upp effekt i...
Senast redigerat av henke_99 (20 september 2008)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...