2438
Sök

Bilen hackar över 3000 varv

514 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#1
Min saab 9-3-00 150hk t7 som är chipad av bsr stg1 hackar nu efter vi bytt den kassa tändkasseten
till en som var beg och bara gått 2000 mil.

Ibland funkar det som det aldrig har varit något fel, och ibland hackar den när man kommer till 3000 varv till ca 4500 varv efter 4500varv går den på igen sedan nästa växel samma sak"gäller mest 1 2 3...

På motorvägen när man gasar upp till ca 110, 120 så känns det som den tappar all kraft! Den är inte alls rapp i accet även i de lägre växlarana! Efter en omstart så funkar den som den ska eller så kommer det hackandet igen.

Är det någon som vet var det kan vara för fel?

Den gamla ägaren tror att det kan vara fel på chipet...

Min far tror att det kan vara Den "nybeg" tändkasseten som är kass.
För på den gamle som inte fugerade "då motorlampan lös" gick mycket bättre.


Mvh John

Inget jävla omoget svarande!
Tack
Senast redigerat av DeFlo (19 september 2008)

BMW = Bil Med Wasakredit

116 Inlägg
19 september 2008
#2
bara en tanke som slog mej att den inte får tillräckligt med soppa? en dålig föpump kanske, bara slänger ut lite ideér nu. hoppas det löser sig.

Frippe

1 019 Inlägg
19 september 2008
#3
Börja med nya tändstift. Endast NGK, vilka du ska ha vet BSR. Hjälper inte det försök få tag i en svart DI från en fungerande bil att provbyta med.


29 Inlägg
19 september 2008
#4
Jag tror på din far, Hade samma problem i en 9000 -93, Tändkasseten är sjukt känslig, antar att du har tagit RÄTT kasset, finns tre olika kopplingar till dom, tror det är samma till 900, 9 3, och har du eller förra ägaren mixtrat nått med den kan resultatet bli som du säger, "kassetten ger fel signaler,. MEn Visst du kan ha otur att "chippet" har fått fnatt och gått sönder, händer, ingen garanti att den holler 100år,. Lycka till


29 Inlägg
19 september 2008
#5
Garfield skrev:
Börja med nya tändstift. Endast NGK, vilka du ska ha vet BSR. Hjälper inte det försök få tag i en svart DI från en fungerande bil att provbyta med.


514 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#6
Får testa att byta tändstift först då... uppdaterar senare idag för att visa er hur det gick

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#7
värkar som att det var tändstiften... plockade ut dem och de var ca 0,20 mm för långt ifrån och de såg ut som att de behövde bytas... så jag rättade till dem så gått det gick och nu hackar bilen inte lika mycket längre... men det känns fortfarande som att chipet dör efter 110 -120 kmh, så jag ska till bsr idag och fråga dem om något är snett med det med chipet.

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#8
Har varit nere på bsr nu...enligt dem så ska det inte vara fel på chipet utan "antingen så funkar det eller så funkar det inte" De tror att bilen går in i felsäkert läge och skickar signal till datorn, så jag ska koppla upp den på onsdag och se var det kan vara för något.

BMW = Bil Med Wasakredit

110 Inlägg
22 september 2008
#9
Hade samma problem på min s40, bytade bensinfilter, gick lite bättre, bytade tändstift, fungerar klockrent. Kolla luften också, så den inte tjuvläcker i vakumslangarna. Lycka till

514 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#10
thrinker skrev:
Hade samma problem på min s40, bytade bensinfilter, gick lite bättre, bytade tändstift, fungerar klockrent. Kolla luften också, så den inte tjuvläcker i vakumslangarna. Lycka till
Ska köpa nya tändstift till lönen... sen i samma veva kan jag kolla till det med smile

BMW = Bil Med Wasakredit

110 Inlägg
23 september 2008
#11
De tycker jag att du ska för att ett gammalt bensinfilter gör så att flödet på bensinen inte går lika bra. För höjer du prestanda så bör ju den dricka mer bensin.

//herman

514 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#12
Har precis varit borta på en bilverkstad och kopplat upp bilen, fick två fel emm... p0312 eller något och p0332 kan vara fel men men skit samma... båda hade typ samma betydande "plus tändnings brytning eller något sånt och motorstrydon" det dumma är att det behöver inte betyda att det är något utav dem.... utan att det kan vara något annat som krånglar så de visar avslag... men men det jag ska göra är att .... återställa chipet till original och byta tändstift och hoppas att det blir bättre... Man bytar ju inte boxen bara sådär

BMW = Bil Med Wasakredit


Sök